• Anonym (?)

Vad händer om jag går i borgen för honom?

OBS jag tänker absolut inte göra det här på allvar, jag vill bara ha lite input!!

Jag och min sambo är i stort behov av en lägenhet. Problemet är att jag har väldigt få ködagar och kommer inte få ett kontrakt under de närmaste åren. Han har ködagar men har betalningsanmärkningar och kan inte få ett kontrakt pga detta. Nu säger han att han skulle kunna få kontrakt om jag gick i borgen för honom, jag har inga anmärkningar eller skulder. Jag tycker detta är en oerhört dum idé medan han tycker att det är den bästa lösningen. Men har jag fattat det här rätt?

- Om han inte betalar hyran så blir jag tvungen att betala helt enkelt.
    - Om vi gör slut så står han på kontraktet då det är hans ködagar som gett oss lägenheten, medan jag fortfarande står som borgenär.
    - Om vi gör slut och jag flyttar men han skiter i att betala hyran så blir jag ändå tvungen att betala trots att jag inte bor där

Stämmer mina farhågor? Jag tänker aldrig nånsin gå i borgen för honom, ska vi ha lägenhet ska jag stå på kontraktet och inte som borgenär, men han är nu tjurig över att jag vägrar och jag vill veta om han verkligen har rätt i att jag bara står som hans "referens och garanti för att han sköter sig" eller om det är jag som hamnar i skiten om han inte gör det?

• Svar på tråden Vad händer om jag går i borgen för honom?
  • Anonym (cc)
    - Om han inte betalar hyran så blir jag tvungen att betala helt enkelt. Ja.

- Om vi gör slut så står han på kontraktet då det är hans ködagar som gett oss lägenheten, medan jag fortfarande står som borgenär.  Nej, han kommer inte stå på kontraktet själv. Även du kommer skriva på detta eftersom ni flyttar ihop, mest troligt är att bara du kommer stå på kontraktet.

- Om vi gör slut och jag flyttar men han skiter i att betala hyran så blir jag ändå tvungen att betala trots att jag inte bor där. Ja.

• Anonym (?)
    Anonym (cc) skrev 2013-11-21 16:12:41 följande:
    - Om han inte betalar hyran så blir jag tvungen att betala helt enkelt. Ja.

- Om vi gör slut så står han på kontraktet då det är hans ködagar som gett oss lägenheten, medan jag fortfarande står som borgenär.  Nej, han kommer inte stå på kontraktet själv. Även du kommer skriva på detta eftersom ni flyttar ihop, mest troligt är att bara du kommer stå på kontraktet.

- Om vi gör slut och jag flyttar men han skiter i att betala hyran så blir jag ändå tvungen att betala trots att jag inte bor där. Ja.

Men eftersom det är hans ködagar får väl han stå på kontraktet? Eller kan man skriva båda två trots att det är "hans" lägenhet?

Det jag undrar är helt enkelt, kan han kräva att jag står som borgenär för att han ska få en lägenhet, sen kasta ut mig dagen efter (typ) och kräva att jag betalar hyran för hans lägenhet?
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 16:15:41 följande:
    Men eftersom det är hans ködagar får väl han stå på kontraktet? Eller kan man skriva båda två trots att det är "hans" lägenhet?

Det jag undrar är helt enkelt, kan han kräva att jag står som borgenär för att han ska få en lägenhet, sen kasta ut mig dagen efter (typ) och kräva att jag betalar hyran för hans lägenhet?

Han kan inte kräva att du betalar, det gör hyresvärden. Men om han inte betalar kan värden kräva det av dig.

Han kan inte heller tvinga dig att gå i borgen. Det är frivilligt från din sida. Men du kommer i kläm om det är enda sättet att få en lägenhet,

Kolla om värden accepterar ett tidsbegränsat åttagande. Att borgenförbindelesen bara gäller 6 månader t ex.
  • Birgitta2

Som borgensman så är du skyldig att betala hyran om han inte gör det, vare sig du bor där eller ej. Men borgensåtagandet är inte på livstid. Jag stod i borgen för min dotter och hennes lägenhet. Hyresvärden sa att 2 år räcker, sen löser de mig från borgensåtagandet. Och det gjorde de.

Det spelar ingen roll om du står på kontraktet eller ej. Så länge du står skriven på hans adress så KAN han inte enligt lag kasta ut dig. Men flyttar du, och står som borgensman kan han i praktiken skita i hyran - det blir då DIN skuld.

• Anonym (cc)

Eftersom ni kommer söka lägenheten tillsammans så kommer ni båda skriva på kontraktet. Så det kommer bli eran vare sig det är hans dagar eller inte.
    Det är min sambos dagar som fått denna lägenhet.. men den är lika mycket min som hans eftersom vi båda står på kontraktet.

Han kan inte "kräva" att du ska vara borgenär.. men rent teoretiskt så kan man kicka dig samma dag som han skrivit kontraktet och sen är det du som står där med den ekonomiska biten iaf.
  • Purpurbräcka
    Men eftersom det är hans ködagar får väl han stå på kontraktet? Eller kan man skriva båda två trots att det är "hans" lägenhet? Det jag undrar är helt enkelt, kan han kräva att jag står som borgenär för att han ska få en lägenhet, sen kasta ut mig dagen efter (typ) och kräva att jag betalar hyran för hans lägenhet?

Vilken kö är det han står i? Här i Göteborg kan man enkelt skriva i sin partner som medsökande, och på så sätt få en gemensam lägenhet trots att bara en stått i kö.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Anonym (.)

aldrig i borgen för någon. Han har ju strulat med ekonomin tidigare, så han är knappast pålitlig.

• Anonym (?)
    Birgitta2 skrev 2013-11-21 16:23:28 följande:

Det spelar ingen roll om du står på kontraktet eller ej. Så länge du står skriven på hans adress så KAN han inte enligt lag kasta ut dig. Men flyttar du, och står som borgensman kan han i praktiken skita i hyran - det blir då DIN skuld.
    Det kan han väl? Jag bodde hos min mamma några dagar under ett annat förhållande då min exsambo misshandlade mig. När jag kom "hem" igen hade sambon bytt lås och vägrade släppa in mig eller lämna tillbaka mina grejer. Jag polisanmälde det såklart men de la ner det iochmed att de "inte kunde bevisa att han bytt lås för att låsa mig ute". Är väl lätt att min nuvarande gör samma sak då det inte verkar finnas nåt sätt att få rätt för mig?

Igen - jag kommer INTE gå i borgen för min nuvarande, jag vill bara ha svart på vitt att det inte är fördelaktigt för mig.
  • Anonym (...)

kan inte ha ge sin kötid till dig så får ni ett boende och du både står på kontraktet och är ansvarig för att hyran betalas?

• mpermper
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 17:31:31 följande:
    Det kan han väl? Jag bodde hos min mamma några dagar under ett annat förhållande då min exsambo misshandlade mig. När jag kom "hem" igen hade sambon bytt lås och vägrade släppa in mig eller lämna tillbaka mina grejer. Jag polisanmälde det såklart men de la ner det iochmed att de "inte kunde bevisa att han bytt lås för att låsa mig ute". Är väl lätt att min nuvarande gör samma sak då det inte verkar finnas nåt sätt att få rätt för mig?

Igen - jag kommer INTE gå i borgen för min nuvarande, jag vill bara ha svart på vitt att det inte är fördelaktigt för mig.

Polisen är nog fel instans för sådana case - hyresnämnden avgör huruvida man har rätt till ett kontrakt eller ej.

Jag stod i kö hos polisen vid Mariatorget för något år sedan och då var det en tjej som ville anmäla något om ett andrahandskontrakt som hade brutits - de hänvisade henne till hyresnämnden. 
Svar på tråden Vad händer om jag går i borgen för honom?