Vad händer om jag går i borgen för honom?
OBS jag tänker absolut inte göra det här på allvar, jag vill bara ha lite input!!
Jag och min sambo är i stort behov av en lägenhet. Problemet är att jag har väldigt få ködagar och kommer inte få ett kontrakt under de närmaste åren. Han har ködagar men har betalningsanmärkningar och kan inte få ett kontrakt pga detta. Nu säger han att han skulle kunna få kontrakt om jag gick i borgen för honom, jag har inga anmärkningar eller skulder. Jag tycker detta är en oerhört dum idé medan han tycker att det är den bästa lösningen. Men har jag fattat det här rätt?
- Om han inte betalar hyran så blir jag tvungen att betala helt enkelt.
- Om vi gör slut så står han på kontraktet då det är hans ködagar som gett oss lägenheten, medan jag fortfarande står som borgenär.
- Om vi gör slut och jag flyttar men han skiter i att betala hyran så blir jag ändå tvungen att betala trots att jag inte bor där
Stämmer mina farhågor? Jag tänker aldrig nånsin gå i borgen för honom, ska vi ha lägenhet ska jag stå på kontraktet och inte som borgenär, men han är nu tjurig över att jag vägrar och jag vill veta om han verkligen har rätt i att jag bara står som hans "referens och garanti för att han sköter sig" eller om det är jag som hamnar i skiten om han inte gör det?