• waris

ytterligare en tråd om fvp/mkp...

Var idag på inskrivning hos bm. Tog upp min oro för att det skulle vara nåt fel på bebis. Helt fel tänk, "det har gått bra 2ggr nu, varför skulle det gå bra nu?" Ser ju själv hur tokigt det låter, men det stillar ändå inte min oro. Jag kan få göra ett fvp om jag vill, kub/nupp görs ej i mitt landsting. Går o göra privat iofs...
    Men ni som gjort fvp/mkp, hur gick det, hur kändes det? Min bm sa att risken för missfall va mindre än 1%. Är 33år och har två friska välmående barn... Kluven:(

• Svar på tråden ytterligare en tråd om fvp/mkp...
  • MotvilligaMamman

Det beror väl på vad du vill göra med ett eventuellt negativt besked. Jag var så säker på att jag skulle gjort abort om det visade något avvikande, så för mig var det värt risken. Gjorde med båda barnen trots att jag inte var i någon riskgrupp.

• whybother

Jag gjorde fvp i början på nov. Fick svar inom en vecka, inga av de vanliga avvikelserna. Vi hade avbrutit om det funnits avvikelser.

Jag gjorde det på karolinska i huddinge. Det var obehagligt och rätt smärtsamt. Jag är dessutom väldigt spruträdd. Men det var över snabbt och det var absolut värt det, att slippa oron.

• Cahela

Jag gjorde FVP med andra barnet då vi fick dåligt resultat på KUB-testet. Det gjorde inte ont alls och gick snabbt.
    För mig stillade det min oro och vi var eniga redan från början vad vi skulle gjort beroende på vad resultatet visade. Jag funderade i sex veckor innan jag gjorde det och det var sex veckor av att inte kunna slappna av.

• waris

Va på ul idag av andra anledningar. Berättade om min oro för ds bla. Läkaren kollade då nackspalten och sa att det inte va någon avvikande bredd utan det såg jättefint ut. Känns som jag är lugn med det. Vill inte riskera ett antagligen friskt barn. Happy thoughts!!:)

Svar på tråden ytterligare en tråd om fvp/mkp...