Mrs Firren skrev 2013-11-24 21:31:53 följande:
Suck, citatet blev knas och mitt långa inlägg försvann. Det jag ville säga i korta ordalag var att din fråga ang bärsjalar och sjalar i inlägg #19 känns naiv. Ta inte illa upp. Du säger själv att du inte har barn och just i den här frågan syns det. Inget ont i det alls. Så jag svarar kort så här: I min värld är tiden för matlagningen, specifikt middagen, inte den mest harmoniska på hela dagen. Utgå från att alla är hungriga och trötta, ganska troligt griniga och jag irriterad och stressad eftersom jag måste få maten på bordet så fort som möjligt. Jag vill inte ha barnen i köket just då om jag ska vara ärlig. I vår familj lägger vi oftast ganska lång tid på matlagningen, oftast uppåt en timme, minst 45 min och vi lagar det mest från grunden. Det är ett val vi gjort, men det kräver att jag är mycket effektiv och får laga mat med så lite störning som möjligt. Men så är det inte, oftast får jag avbryta flera gånger för att mäkla fred mellan två småkids som är hungriga och less. Lilla barnet har börjat stå och disk medan jag lagar mat och stora får ibland sitta med I-paden för att det ska vara lugnt. Att barnen är med och lagar mat och allt är frid och fröjd känns lite som en önskebild, en utopi. Som sagt var, hos oss är verkligheten en annan - det ska gå så fort som möjligt, vi har begränsat med utrymme, samtidigt som vi lägger ganska lång tid på matlagningen. Jag var bara tvungen att kommentera din fråga med en dos cynism och vardagsrealism från Firren-familjen.
Jag tar inte illa upp alls. Jag behöver uppriktiga kommentarer för att göra ett lyckat arbete. Om man inte har belägg för sina lösningar, utan enbart utgår från personliga generaliseringar är risken stor att man löser något som inte behöver lösas eller löser problemet på helt fel sätt.
Ni är alla till stor hjälp! Är väldigt tacksam för era svar och ni får hemskt gärna fortsätta fylla på tråden med vad än ni vill dela med er av