Inlägg från: Martin03 |Visa alla inlägg
  • Martin03

Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?

Hej,

Jag heter Martin och läser en designutbildning där vi för tillfället gör ett projekt om framtidens kök och jag är intresserad av att göra något för att underlätta matlagning när man har väldigt små barn.
    Jag skulle behöva er hjälp eftersom jag själv inte kan någonting alls om barn och inte har några småbarnsföräldrar i min vänkrets.

Det jag främst undrar är hur ni går tillväga när ni lagar mat? Har ni barnen i en bärsele på magen? håller ni dem i famnen med ena armen och rör i kastrullen med den andra? Försöker ni få dem att somna innan ni sätter igång, eller åter ni dem delta i någon utsträckning? Vad tycker ni är svårast/jobbigast med att laga mat som småbarnsförälder?

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Med vänliga hälsningar
    Martin

• Svar på tråden Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?
  • Martin03
    Natulcien skrev 2013-11-21 19:22:13 följande:
    Jag antar att du menar 0-4 månader...och inte år..?

Jag upplevde aldrig det som något problem att laga mat när sonen var så liten. Antingen satt han i bärselen, eller (när han var 3-4 månader och mer nöjd) i babysittern.
    Tack för svaren! Jag menade faktiskt 0-4 år och inte månader
  • Martin03

Tack allihopa,

Superintressant att höra era historier, tankar och åsikter. Fortsätt gärna skriva vad än som ploppar upp! Hoppas att många fler väljer att dela med sig.
    Ni som svarat hitintills verkar väldigt medvetna om vad som försiggår i köket och låter era barn aktivt delta. Jag undrar om den medvetenheten är unik för familjelivs medlemmar? Är dagens föräldrar generellt duktiga på att inkludera barnen i matlagningen? Vad tror ni, hur ser det ut i era kompiskretsar?

• Martin03
    Chanel no 5 skrev 2013-11-21 20:31:17 följande:
    Det är nog väldigt olika. Många jag känner låter barnen titta på tv när de lagar mat.
    Många låter inte ens barnen bre sina smörgåsar för att det inte ska bli kladdigt. Så det är nog väldigt olika i olika familjer. Sen beror det ju på hur bråttom man har. Kan man inte hämta barnen för sex ex  så hinner man nog inte inkludera barnen i matlagningen för då skulle middagen bli väldigt sen.
    Tack alla för att ni tagit er tid och delat med er! Det är väldigt värdefullt för mig.
    Jag tar gärna emot mer tips, åsikter och kommentarer. Ju fler berättelser desto bättre bättre kan jag utföra mitt projekt.
  • Martin03
    frökenelisabeth skrev 2013-11-23 20:32:59 följande:
    Sonen är 1,5 och vill gärna vara med när det ska lagas mat, vilket framförallt är ett problem när man ska hacka och skära. Hade varit otroligt hjälpsamt och fiffigt med någon anordning så att man kunde skala eller hacka med en hand. Kanske något att sätta fast skärbräda + det man ska skära upp i, så att man bara kan ha kniven i ena handen och inte behöver hålla fast med den andra? Om du förstår vad jag menar? Även bunkar och liknande som går att "sätta fast" på köksbänken hade varit praktiskt när man ska vispa och så (ofta måste man ju hålla skålen med ena handen och vispa med den andra).
    Jättebra, tack för tipsen! Har själv inte sett bunkrar och liknande som varit fastmonteringsbara, men tror många skulle uppskatta den funktionen. Känner du till husmorsknepet att fukta disktrasan (eller en annan trasa) och lägga under skärbrädan? fukten från trasan hindrar skärbrädan från att glida omkring då.

Jag är nyfiken på de olika sjalar och bärselar jag sett när jag letat på nätet. Jag trodde de skulle användas i större utsträckning när det kom till matlagning nämligen? Och att fördelen med dem var möjligheten att lättare hålla uppsikt över barnen och t ex låta dem klämma och känna på potatisen du nyss skalat innan du slänger ner den i kastrullen. Kan någon skänka lite ljus över detta? Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar? Vilka är för, respektive nackdelarna?
  • Martin03
    Mrs Firren skrev 2013-11-24 21:31:53 följande:
    Suck, citatet blev knas och mitt långa inlägg försvann. Det jag ville säga i korta ordalag var att din fråga ang bärsjalar och sjalar i inlägg #19 känns naiv. Ta inte illa upp. Du säger själv att du inte har barn och just i den här frågan syns det. Inget ont i det alls. Så jag svarar kort så här: I min värld är tiden för matlagningen, specifikt middagen, inte den mest harmoniska på hela dagen. Utgå från att alla är hungriga och trötta, ganska troligt griniga och jag irriterad och stressad eftersom jag måste få maten på bordet så fort som möjligt. Jag vill inte ha barnen i köket just då om jag ska vara ärlig. I vår familj lägger vi oftast ganska lång tid på matlagningen, oftast uppåt en timme, minst 45 min och vi lagar det mest från grunden. Det är ett val vi gjort, men det kräver att jag är mycket effektiv och får laga mat med så lite störning som möjligt. Men så är det inte, oftast får jag avbryta flera gånger för att mäkla fred mellan två småkids som är hungriga och less. Lilla barnet har börjat stå och disk medan jag lagar mat och stora får ibland sitta med I-paden för att det ska vara lugnt. Att barnen är med och lagar mat och allt är frid och fröjd känns lite som en önskebild, en utopi. Som sagt var, hos oss är verkligheten en annan - det ska gå så fort som möjligt, vi har begränsat med utrymme, samtidigt som vi lägger ganska lång tid på matlagningen. Jag var bara tvungen att kommentera din fråga med en dos cynism och vardagsrealism från Firren-familjen.
    Jag tar inte illa upp alls. Jag behöver uppriktiga kommentarer för att göra ett lyckat arbete. Om man inte har belägg för sina lösningar, utan enbart utgår från personliga generaliseringar är risken stor att man löser något som inte behöver lösas eller löser problemet på helt fel sätt. 

Ni är alla till stor hjälp! Är väldigt tacksam för era svar och ni får hemskt gärna fortsätta fylla på tråden med vad än ni vill dela med er av  
Svar på tråden Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?