Smörgås till 6-månaders - vilket smör/fett ska jag använda?
Om jag ska bre en smörgås till min son, vilket fett ska jag använda? Ska jag köpa osaltat smör?
Om jag ska bre en smörgås till min son, vilket fett ska jag använda? Ska jag köpa osaltat smör?
Svårt att säga, jag hade nog köpt osaltat. Men jag vet inte hur mycket salt där egentligen är i vanligt saltat smör.
Vi använde det vi vuxna äter. Man behöver väl inte ha på så mkt.
Min son får bara lite smör, å det duger åt honom.
Kolla upp kanske hur mkt salt å så det är i om du är orolig. Lycka till !
Vi har på det vi själva har, vilket för tillfället råkar vara Mini-Lätta. Det är så lite salt i så det går bra. Men oftast blir det messmör eller leverpastej som pålägg - mums tycker vår baby!
Dom sa till oss på föräldrautbildningen på BVC att man ska ge små barn vanligt matfett, inte lättprodukter. Dom behöver fett för att växa och fettet är viktigt för till exempel hjärnan (i rimliga mängder förstås, inte hektovis... ). Vanligt smörgåsfett går bra, men helst inte extrasaltat.
Vanligt osaltat smör, finns i "stavar" tror jag, fram till ca 3 års ålder då man kan börja använda mer "lättsamma" produkter.
Eaxkt! Dumt av mig! Jag vet det där med lättprodukter, men vi ger nästan alltid med messmör eller leverpastej. Enstaka ggr blir det med Lätta när det ändå står framme. Det är ju inte farligt för det är light, bara inte tillräckligt nyttigt. Min poäng var snarare att man kan använda det man har hemma, men det är helt riktigt att har man ett light-margarin och babyn ska få macka med smör dagligen så bör man kanske köpa något annat.