• Anonym (järnbrist?)

Järnbrist efter mens?

Ni som har eller har haft järnbrist, hur yttrade sig det? Jag misstänker att jag har det. Från och till har jag haft yrsel och känt mig trött men inte kunnat koppla det riktigt tills jag upptäckt att jag mått såhär efter mens i tre månader nu. (är yr och trött efter mensens slut men blir gradvis bättre under en månads tid tills det blir dåligt igen när mensen är över) Så det verkar väl vara järnbrist pga mensen? Har fått ökad mens de sista månaderna med, denna gång 8 dagar men månaderna innan dess 11-12 dagar (inte så mkt alla dagar men mkt flera av dem)  vet inte om det kan ha med åldern att göra, är 27, har inga barn. 

Vet inte om jag borde vara orolig eftersom jag mår bra senare i månaden. så jag hoppas att det inte är så farligt men kanske vore det bra med järntabletter, eller kan kroppen fixa depåerna själv eftersom jag brukar må bättre någon vecka senare? Har hört att många får så mkt magproblem av järntabletter.

• Svar på tråden Järnbrist efter mens?
  • Toppen9

Trött och yr blir jag.
    Ät mkt järnrik mat tex broccoli, blodpudding osv

• Anonym (järnbrist?)
    Toppen9 skrev 2013-11-21 22:14:09 följande:
    Trött och yr blir jag.
    Ät mkt järnrik mat tex broccoli, blodpudding osv
    broccoli gillar jag men inte blodpudding. ska tänka mer på att äta sånt :)   blir du också så efter mens då som går över sedan? eller om du inte ätit tillräckligt mkt järn ett tag? för jag har tyckt det verkat som att det blir så efter mens och att jag sedan "bygger upp" järnnivåerna eftersom jag mår bättre sen, men de kanske urlakas hela tiden, det är det jga är rädd för. jag får även stickningar i händer och fötter.
  • Toppen9

Brukar tänka på att äta mer järnrikt lite före mens och under tiden den varar så slipper jag iaf yrsel.

• Anonym (äter tabletter)

Jag äter Hemofer (en järntablett som finns att köpa på apotek) dagligen och får inga magproblem av det. Jag tror att det är Niferex som brukar vara knepig för magen. Det är helt underbart att inte bli helt urlakad vid varje mens, utan ha lite depåer att ta av!

• Allinrep

Försök hellre lära dig vilken typ av mat som ger järn än att ta tabletter. Det är antagligen inte bara järn som hamnar ur balans och du får i dig massa blandade näringsämnen av att ha en välbalanserad kost.

Någon nämnde broccoli och blodpudding. Leverpastej är också bra för järn, och paprika. För att hjälpa kroppen att ta upp järnet kan man försöka få i sig mer c-vitamin också. Så kanske ett glas apelsinjuice eller nyponsoppa (för c-vitamin) med leverpastej på mackor till frukost? Eller paprika och broccoli till lunch/middag. Det finns järn och c-vitamin i mycket naturligt, sök lite på internet så hittar du en hel del tips.

Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Anonym (järnbrist?)

Tack för tipsen! Tror ni det funkar att bara tänka mer på kosten nu då, eller behövs det en "påladdning" från tabletter? Vill helst klara mig utan tabletter men vill inte må såhär (svimfärdig och dödstrött, lättirriterad och ont i kroppen). Äter mkt frukt och grönsaker och kött. Men gillar inte leverpastej och blodpudding. Är det väldigt mkt järn i det så kanske jag borde äta mer sånt. Äter gasnka mkt mejeriprodukter och ägg och det är väl inte så bra förstås... 

• Anonym (äter tabletter)
    Anonym (järnbrist?) skrev 2013-11-22 15:27:33 följande:
    Tack för tipsen! Tror ni det funkar att bara tänka mer på kosten nu då, eller behövs det en "påladdning" från tabletter? Vill helst klara mig utan tabletter men vill inte må såhär (svimfärdig och dödstrött, lättirriterad och ont i kroppen). Äter mkt frukt och grönsaker och kött. Men gillar inte leverpastej och blodpudding. Är det väldigt mkt järn i det så kanske jag borde äta mer sånt. Äter gasnka mkt mejeriprodukter och ägg och det är väl inte så bra förstås... 

Börja med att ändra kosten och se om det hjälper! För mig räckte det inte hela vägen, men vi är alla olika. Det kan mycket väl fungera för dig. Lycka till!
  • MsFundersam

Hur går det för dig? Jag har precis samma symptom efter mens och googlade och hamnade här.

• Anonym (järnbrist?)
    MsFundersam skrev 2014-01-01 20:51:30 följande:
    Hur går det för dig? Jag har precis samma symptom efter mens och googlade och hamnade här.
    Hej!

Försöker nu att äta blodpudding ca en gång i veckan, leverpastej ngn gång ibland och dricker ngt liknande blutsaft också. Tänker på att inte äta mjölkprodukter när jag äter detta. Kände inga symptom efter mensen förra månaden, men förra mensen var väldigt lätt mot hur den brukar vara. Vet inte om det beror på det eller kosten. Nu borde jag ha mens när som helst så igår åt jag lite leverpastej, idag blodpudding och imorgon blir det spenatsoppa och leverpastejsmacka till  :)  Hoppas att det beror på min kostomläggning och att jag mår bra denna månad också. 

Vad skönt"att höra om ngn mer som har så! Trodde nästan jag inbillade mig innan. Har du alltid haft såhär? För jag har nog haft det från och till men som sagt så har jag haft ökad blödningsmängd senaste året och speciellt senaste månaderna till vad jag tror är mer än det vanliga, så det kan vara därför symptomen tilltagit. 
  • Anonym (järnbrist?)

"skönt" skulle det stå (för det är ju inte så roligt att du också har problem...)

• Anonym (tips)

Jag hade svår järnbrist förra vintern, och fick äta järntabletter. Har riklig mens och man upptäckte även en sköldkörtelsjukdom, Hypotyeros.

Så mitt råd är att gå till läkare och be att få testat järnnivåerna (ferritin). Jag åt mycket järnrik kost, ändå fick jag brist. Så gå och testa dig! Hemofer plus är jättebra, innehåller även folsyra! Jag beställer fraktfritt till bra pris från Apotea på nätet. Kommer hem inom 1-2 dagar!

• MsFundersam

Nej det är först på senar tid jag märkt av det och kopplat ihop det med mensen. Jag får alltid svaret på bldproven att jag är lite torr i kroppen men att järnvärdet är ok. Har själv läst att järnvärdet kan visa högre pga vätske bristen som jag tydligen jämt har. Hur jag ska bli av med den är det ingen som vet. Jag har otroligt känslig mage o tål inte järntillskott. Känns dessutom dumt att ta dem i onödan så jag tror jag ska satsa på lever! Älskar leverbifffar så det lär inte bli nåt problem :)

• Anonym (järnbrist?)
    Anonym (tips) skrev 2014-01-06 18:07:37 följande:
    Jag hade svår järnbrist förra vintern, och fick äta järntabletter. Har riklig mens och man upptäckte även en sköldkörtelsjukdom, Hypotyeros.

Så mitt råd är att gå till läkare och be att få testat järnnivåerna (ferritin). Jag åt mycket järnrik kost, ändå fick jag brist. Så gå och testa dig! Hemofer plus är jättebra, innehåller även folsyra! Jag beställer fraktfritt till bra pris från Apotea på nätet. Kommer hem inom 1-2 dagar!
    Jag var faktiskt och testade mig förra året och hade då 103 i HB. Så läkaren sa att det var lite lågt men inget oroväckande och att det kunde bero på att jag haft mens nyligen. Men ferritinin testades aldrig vilket jag förstått senare också är viktigt att kolla. Så jag har funderat om jag ska gå och testa värdena igen.

Äckelvarning: 

Sedan jag lade om kosten tycker jag att min avföring blivit mörkare. Vet att man kan få så av järntabletter, kan det bli så av kost och flytande järntillskott också? Isf (hoppas jag) kan man kanske ta det som tecken på att jag får i mig mer järn nu? :)
  • Elladoherty

Hej! Jag har järnbrist och fick pga de dåligt blodvärde på 60. (När man vanligafall ligger på 120) Men jag hade känt mig trött och svag i ca ett år men aldrig tänkt på saken. Men vaknade en morgon så svag att när jag reste mig så fall jag ner direkt på marken och hade både feber på 40 grader och puls på 140. Var så otroligt yr att jag inte kunde gå. Vi ringde 1177 och de bad oss ringa 112 direkt. Och där fick jag 250g järn direkt i blodet. Och nu äter jag järn tabletter och ska göra i två månader till. Järntabletter kan göra så man får ont i magen men de drabbas jag inte av. Man ska helst äta det med ny pressad apelsin pga att de löses upp bättre med vitamin c (apelsinen) Man kan få ont i magen om man äter tabletterna med mjölk produkter.

Svar på tråden Järnbrist efter mens?