• Mollly

Vilken framåtvänd bilbarnstol?

Vi ska nu byta bilbarnstol till dottern. Har kollat in två olika framåtvända bilbarnstolar.

Antingen Brio Boso Premium Booster seat. Eller Britax KidFix.

Vad har ni att säga om dom? Något att rekommendera?

• Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol?
  • målvakten

tyvärr kan jag inte svara på det då jag såg när jag kolla upp vilken vi har att de finns två olika.
    Tror dok att det inte är så stor skillnad utan någon annan funktion på nått osv för de ser väldig lika ut.

kan kolla upp det.

If I offended you, you needed it.
  • veh
    Mollly skrev 2013-11-22 13:06:51 följande:
    Vi kan inte ha isofix, sen är väl det bara godkänt till 18kg?

Framåtvänt och med bilens bälte finns ingen viktgräns. Men det som är smidigt med isofixfästning på framåtvända stolar är att när inget barn åker där, behöver man inte spänna fast den tomma stolen med bältet. På något sätt behöver man förankra även en tom stol, så inte någon i framsätet får den i ryggen/nacken vid en krock.
  • suziz
    Mollly skrev 2013-11-22 13:10:09 följande:
    vad är det för skillnad på caro och caro fix?
    Caro Fix är med isofix. Vi har Brio Caro till båda barnen och är nöjda med den, den är ju lätt vilket är en fördel med bältesstolar om man inte har isofix.
  • målvakten

Det fina med Caro-fix är att den lätt monteras med det standardiserade fästsystemet Isofix.

enligt brios hemsida.
     annars är det typ samma stol.

If I offended you, you needed it.
  • suziz

Britax Kid plus samt Britax Kid plus SICT finns som alternativ till Britax Kidfix om man inte har isofix i bilen. De är dock betydligt tyngre än till exempel Brio Caro, men då är sidoskydden bättre istället.

• Dr Mupp
    Mollly skrev 2013-11-22 13:06:51 följande:
    Vi kan inte ha isofix, sen är väl det bara godkänt till 18kg?
    Varför tittar du då på kid fix och inte kid plus?

Eftersom isofixfästena endast håller stolen på plats när det kommer till bältesstolar så gäller inte 18 års gränsen.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sisisisi

Skulle definitivt välja Britax! Bättre kvalitet, bättre stol.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Dr Mupp

Vi ska själva åka och kolla på kid fix alt kid plus. Vi har isofix, men jag är lite osäker på om stolen går in bredvid vår maxway.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • suziz
    Sisisisi skrev 2013-11-22 15:12:58 följande:
    Skulle definitivt välja Britax! Bättre kvalitet, bättre stol.
    Har haft Britax bakåtvända stolar (Britax Secura och Britax Two Way) och har nu Brio Caro och kvaliten på Brio-stolen tycker jag är bättre än kvalitén på de bakåtvända Britax-stolarna vi haft. Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra så då de bakåtvända stolarna har mer delar som kan krångla men även tyget har hållit sig finare på Brio-stolen genom åren.

Britax har fått bättre betyg i tester men Brio Caro ligger inte långt efter, bäst är ju att prova stolen så får man känna själv vilken som passar bäst.
Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol?