• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Uffesson

Oavsett vad svärmor eller någon annan tycker i denna tråd så är det ni som uppfostrar er son, alltså ska svärmor inte läxa upp dig framför din son.

Slår man sina barn är det självklart att någon annan ska få rycka in, men vid sådana här frågor är det faktiskt ni och ingen annan som bestämmer. 

• Froststar

TS, det är ingen generationsfråga, det handlar om vett och etikett. I de kretsar vi rör oss i är det ohövligt att låta sitt barn leka vid bordet, oberoende om det handlar om telefon, bilbana, domino eller fotboll. Man hade påpekat det lite fint och menande sådär men personen hade inte blivit medbjuden igen. Väljer att inte umgås med dem som inte ens har lärt sig basics i 

• Froststar

att umgås i civiliserade sällskap.

• Virriga Vera

Vid vilken ålder är det inte längre ok att sitta vid middagsbordet med en mobil/platta/spel? Kommer barnet att från den ena dagen till den andra att förstå varför det var ok då, men inte nu?

• Trubbel
    Hugful80 skrev 2013-11-22 18:35:14 följande:
    Har barnen ätit klart sitter de inte vid bordet och spelar. De frågar om de får gå från bordet, tackar för sig och dukar av. Därefter kan de sitta i exempelvis vardagsrummet och låna mobilen, efter att de frågat och fått ok från föräldrarna. Att låta barn sitta med mobil vid matbordet är inte ok.
    Mrs Perfect, eh? ;)
    Vad spelar det för roll hur du väljer att uppfostra ditt barn? Problemet här är att svärmor tar sig rätten att skälla ut en förälder inför sitt barn. Ett beteende i min värld LÅNGT mycket värre än att spela spel vid matbordet! För övrigt, hemma gör man väl som man vill? Jag har datorn på köksbordet, so what? Reglerna är till för människorna och inte tvärtom, som någon klok person sa... 
  • Trubbel
    Froststar skrev 2013-11-22 22:42:33 följande:
    TS, det är ingen generationsfråga, det handlar om vett och etikett. I de kretsar vi rör oss i är det ohövligt att låta sitt barn leka vid bordet, oberoende om det handlar om telefon, bilbana, domino eller fotboll. Man hade påpekat det lite fint och menande sådär men personen hade inte blivit medbjuden igen. Väljer att inte umgås med dem som inte ens har lärt sig basics i 
    Shit, vilka snobbar som huserar i den här tråden! Ribbing hade blivit glad i sin sjuksäng!
  • Trubbel
    Cuddles skrev 2013-11-22 19:46:20 följande:
    Håller fullständigt med. Man behöver inte ha dessa telefoner med sig överallt. Som förälder måste man lära barnen gränser och vad som är rätt och vad som är fel. Det är bättre att han/hon tackar för maten och lämnar bordet för att spela.
    Så sjukt många självgoda föräldrar i den här tråden.
    Hur var det nu; föregår dagens vuxna med gott exempel? Tycker mig ha läst ett otal larm från allt från förskolelärare till förlossningsläkare att dagens vuxna har väldigt svårt att låta bli sina smartphones. De är så beroende av dem att de skiter i sina barn. Jag har väldigt svårt att tro att duktighetsbeivrarna i den här tråden är så förträffliga som de ger sken av.  
  • Margaux

Tycker det verkar smått överdrivet att bli utskälld av svärmor, men jag tycker verkligen att svärmor är berättigad en åsikt i saken -särskilt om ni var hemma hos dem?

Mobilens vara eller icke vara vid matbordet är omdiskuterat hos oss och vi försöker minimera bruket men väljer våra fighter. Ibland är det onekligen en räddande ängel när det är myror i byxorna på barnen. 

• amia01

Fel av svärmor att skälla, men jag kan förstå att hon inte tycker om att 5-åringen sitter med mobilen.
    Våra barn får inte sitta med mobiler/spel tillsammans med våra gäster, och jag väljer själv att inte umgås med de som gör så, vuxna eller barn. Har man gäster så umgås man utan mobiler. Gäller även barnen.
    Om det blir sena kvällar=trötta barn, kan man naturligtvis inte kräva att de deltar hela tiden, men  så fall får de gå undan och leka/spela någon annan stans.
    Håller med om att det säkert är en generationsfråga till viss del, men det finns fortfarande många som resonerar som mig, för vi har många gäster hos oss, trots att vi valt bort dom som inte kan lämna lägga ifrån sig mobilerna...

• mammalovis

Reglerna vad som är okej varierar ju från familj till familj, men jag förutsätter att barnet åtminstone hade frågat om det var okej att spela vid matbordet. Sedan tycker jag olika regler kan gälla när man är bara "kärnfamiljen" och när man har t ex släkt/vänner på besök.

Jag kan tycka samvaron med sambons familj har urartat då flertalet sitter med var sin telefon i var sitt hörn, oftast dock efter middagen är över men man sitter kvar vid bordet. Telefonen kan man ju leka med när man har tråkigt i sin ensamhet.

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!