• Anonym (Sjuk mamma)

Om jag blir sjuk...

Hur gör vi och vad händer om jag som mammaledig blir sjuk? Tänker på ex. influensa eller liknande..
    Kan pappan ta ut tillfällig fp då? Och vilken ersättning får jag? (för jag antar att jag inte kan ta ut fp samtidigt som han vabbar?) 
    Och hur pass sjuk ska man vara för att anses inte kunna ta hand om sitt barn? Är det läkarintyg som gäller då? 

• Svar på tråden Om jag blir sjuk...
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir sjuk och inte kan vårda ditt barn ska du göra en sjukanmälan till oss din första sjuka dag. Vi stoppar då föräldrapenningen under din sjukperiod. Om barnet är äldre än 240 dagar kan pappan eller någon annan begära tillfällig föräldrapenning när de avstår från arbete för att vårda barnet.
    En vecka kan man vara sjuk utan läkarintyg. Från och med den åttonde dagen måste man lämna ett intyg. 
    Så snart du är frisk meddelar du oss så startar vi upp föräldrapenningen igen.
    Om barnet är under 240 dagar får pappan begära vanlig föräldrapenning under den tid du är sjuk och inte kan vårda barnet.
    Jag skickar med en länk där du kan läsa mer.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig

Hälsningar
    Lotta, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!

När man som föräldraledig blir sjuk och inte kan vårda barnet gör man en sjukanmälan till oss samma dag och sedan ansöker om sjukpenning när man är frisk. Läkarintyg behöver man ha från sin 8:e sjukdag (inkl lördag-söndag).

Man behöver också höra av sig till oss på Kundcenter och stoppa sitt uttag med föräldrapenning tillfälligt.

När man blir frisk hör man av sig igen till Kundcenter så lägger vi tillbaka ansökan om föräldrapenning för fortsatt utbetalning så långt man har ansökt om dagar.

För pappans del kan han söka tillfällig föräldrapenning om barnet är över 8 månader annars söker han vanlig föräldrapenning. Har man äldre barn hemma också som inte går på förskolan alls går det bra att söka tillfällig föräldrapenning för det äldre barnet när ordinarie vårdar blir sjuk.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Om jag blir sjuk...