Dataspel, vad tillåter ni?
Jag kan bara ge min bild av spelen, jag har spelat både Black Ops 2 och Just Cause 2 en hel del:
Just Cause 2 är harmlöst, det är inte värre än det tecknade våldet som finns på tv varje lördagsmorgon. Jag har inga som helst problem med att barn av alla åldrar spelar det. Ett roligt, humoristiskt spel med glimten i ögat där man spenderar mest tid med att flyga fallskärm, klättra på bilar och helikoptrar och binda upp fiender i träd eller skicka iväg dem med en propantank. Våld innehåller det, men som sagt det är inte ett grafiskt våld på något sätt. Ser som sagt ingen anledning till varför barn inte kan spela det.
Black Ops 2 är värre, det innehåller grafiska moment kring blod och annat och jag skulle säga att det är olämpligt för yngre barn. Det gäller särskilt enspelarläget som är som en interaktiv film med ganska grova inslag vissa stunder. Jag skulle nog inte låta en åttaåring eller en tioåring spela det. Mitt syskonbarn som är 12 nu har spelat det men jag skulle säga att det är individuellt.
Men givetvis kan du säga nej, det är din rätt som förälder.