Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Dataspel, vad tillåter ni?

Jag tycker att åldersrekommendationerna finns till för en anledning. Man kanske inte alltid ska ta dem bokstavligen, men jag skulle absolut inte låta en 10-åring spela något med 18-årsgräns. Beroende på spel och barn, kanske från 12, kanske från 15. Nu har jag inga barn, men jag skulle rekommendera föräldrar som är osäkra att själva pröva spelet, eller kolla på videor online av spelet (rätt vanligt att spelare lägger upp numera).

Barn måste först lära sig de negativa delarna med exempelvis våld eller droger innan de ska spela spel där det glorifieras eller behandlas som en neutral vardagsföreteelse (så som GTA).

Har inte spelat just dessa spel som du nämner... Men "alla andra får" känner jag är ett ganska dåligt argument, ofta säger barn dessutom "alla" när det egentligen handlar om "flera stycken".

Nu tror jag inte våldsamma spel i sig är farligt så... men man måste tänka på ifall man skulle låta barnen se en film med samma handling, och vilka meddelanden som finns i spelet. Inte bara när det gäller våld, exempelvis, utan även sådant som relationer eller problemlösning.

Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?