• Puffan

Dataspel, vad tillåter ni?

Vi har en grabb på 9 som spelar mw2 och Black ops. I går tog vi bort de spelen för ett tag framöver.
    Orsaken är inte att han inte kan hantera våldet eller blir aggresiv utan tvånget att spela. Allt kretsar kring detta och all annan lek går bort. Han bor här varannan vecka och det är det sista han gör innan han ska åka till sin mamma. Spelar och kan inte sluta. Alltid arg när han inte får sitta ett tag till och det har gått över styr allra helst nu under lovet då det blivit många timmar spel.
    Det slutar alltid med att han är skitarg när han ska åka och vi lämnar oftast varandra i ett bråk.
    När han kommer på söndagen till oss så rusar han in utan att ens ta av sej bara för att sätta på Ps3.
    Kan inte komma i tid att äta, knappt gå på toan.
    Så nu när han kom förklarade vi att det fick vara bra med just de spelen nu. Han bröt ihop och har använt all teknik han kan uppbringa för att få spela. Först snälla pojken som lovar att alltid lyssna. Sen dumma pojken som hotar med att inte stanna utan åka till mamma. Sen kör han med att det här spelet är ju för dej o mej pappa, för att vi ska spela tillsammans... de är inte dumma alls de små liven!
    Det är absolut vårt fel som låtit det gå för långt och jag har förklarat för min man att det kommer att ta veckor innan han förstår att det inte kommer att bli något mer spel nu. Grabben tror att det är kanske för en vecka men vi har pratat och bråkat i månader om detta. försökt med speltid osv så nu får det bli så här. Han kommer att spela när han är hos kompisar för det kan vi inte bestämma men här hemma är det avgiftning som gäller.
    Det här är så klart olika från barn till barn men vår grabb kan inte hantera de här spelen.
    Jag ska också tillägga att jag samtidigt varit grymt imponerad av vad de lär sej av spel online. Sitter och pratar med andra som kan befinna sej i hela världen. Hans engelska är väldigt bra tack vare det här. Tyvärr följer också ett sämre språk med på köpet och fuck you tillhör grundorden just nu.
    Det här är som sagt jättesvårt för man vill inte vara någon omodern förälder som inget fattar och jag tycker det är helt okej med tv spel men man måste nog vara lyhörd för vad ens barn kan hantera!

Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?