Dataspel, vad tillåter ni?
Ja, just Call of Duty är kanske lite tveksamt för barn i den åldern. I Call of Duty-spelen förekommer det en hel del våld. Ibland är det vanligt krig med soldater som springer och skjuter på varandra och i ett uppdrag i MW2 förekommer en scen där spelaren som undercover-agent i en terrororganisation får möjligheten att skjuta ner oskyldiga civila på en flygplats. Misstar jag mig inte finns det även interaktiva tortyrscener i Black Ops-spelen. Multiplayern är lite mindre hemsk eftersom det mest är soldater som springer runt och skjuter på varandra, faller ner och sedan kommer tillbaka till liv några sekunder senare. Dock förekommer ett mycket grovare språk och en otrevligare jargong där.
Åldersrekommendationer på spel är ju som sagt bara rekommendationer och det finns en del spel med åldersgränsen 7+ som riktar sig till äldre spelare och en del med 18+ som riktar sig till killar i de lägre tonåren. Personligen tycker jag att det viktigaste är att prata och diskutera om spelen och deras innehåll med barnen och kanske sitta med så man får en bild av hur det faktiskt är. Man lär ju sig faktiskt mycket från spelens värld. Engelska, strategi och taktik, reflexer... men det gäller ju att det sker via innehåll som passar för spelaren. Man bör själv sätta gränser efter vad man vet att ens barn klarar av.
Om man vill spela krigsspel så finns det ju några mindre hemska alternativ, som till exempel Team Fortress 2 som har en väldigt tecknad stil. Visst, det förekommer en del blod, men man ser klart och tydligt att det bara är på skoj och till för att vara roligt.