• Anonym (Uppgiven)

Utbrott från helvetet - klarar inte mer!

Jag är så ledsen och rådvill - behöver er hjälp. 

Min son är 8 år. Han är riktigt lite översmort för sin ålder. Har kunnat läsa flytande sen han var fem, löser kluriga matteekvationer och har byggt efter kluriga legoanvisningar sen har var fyra. Han ligger före i så gott som varenda ämne i skolan fick vi höra senast på utvecklingssamtalet. 

Han är oftast världens mysigaste och kramigaste och roligaste lila filosofen. 

Han har svårare med att vara spontan. Frågar man på en lördag om man ska gå på bio så svarar han konstant: "nej, men imorgon kan vi göra det". Han vill och behöver ha tydliga tidsramar för saker och ting och syften med varför det sker. Drag av aspbergers om jag inte förstått det hela fel.  

Han bor varannan vecka hos mig + bonuspappa och lillasyster, varannan med bara sin pappa. Har alltid haft det så och jag har aldrig haft skäl att ifrågasätta att det inte skulle funka. 

Han har också de mest FRUKTANSVÄRDA utbrotten. 

Han har vl alltid kunnat bli ganska arg, även som riktigt liten. Men från han var fem år började han slåss väldigt mycket under utbrotten, skrika fula saker etc etc. Förr tog utbrotten slut av att han somnade.

Nu är det helt hopplöst. Han får utbrott hit och över i princip ALLT. Han slåss, sparkas, spottar en i ansiktet, skriker, skriker och skriker så man tror grannarna ska ringa polisen. Han blir fullkomligt från vettet och vi måste ofta sätta oss på honom för att han inte ska lyckas skada oss eller sig själv. Det är snudd på omöjligt att hantera en stark och stor åttaåring som gör allt för att skada en. Vi har varit hos BUP en gång för att prata om det. Fick några tips.

Vi har till exempel försökt bemöta hans behov, ge honom tid för att stänga av datorspelen, så att det inte sker plötsliga saker till exempel. Vi har tillsammans listat upp hur man får belöningar som spel eller film etc genom att vara snäll. Och då har vi alltså tillsammans definierat snäll med exempel som:

Inte bråka
    Vara en schyst kompis
    Duscha på duschdagar utan bråk
    Göra läxor
    etc

De här vidriga utbrotten har alltid bara skett hemma, vilket på ett sätt lugnat mig. Han tar ut det med de han är trygg med. 

Men idag ringde det från skolan. Han hade sparkat på flera i klassen, vägrade gå in i klassrummet, spottat mot folk etc etc. Min man fick hämta honom från skolan och ha honom hemma. han fick/kunde inte vara där. 

Annars säger fröken att det funkar på skolan. 

Snälla, snälla kloka föräldrar - hjälp mig. vad är det för fel på honom? Vad ska jag göra? Jag klarar inte tvåtimmars psykbryt halva veckorna ihop, jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Det gör så fruktansvärt ont.

• Svar på tråden Utbrott från helvetet - klarar inte mer!
  • Anonym (Uppgiven)

Översmart, menade jag... 

• Anonym (Uppgiven)

Någon? Tacksam för alla råd jag kan få. 

• Anonym (utreda?)

Ingen som pratat om utredningar? Det låter ju inte riktigt normalt och har barnet något så kanske man kan hitta en lösning. Jag tycker att BUP borde ha föreslagit en utredning.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (utreda?) skrev 2013-11-22 19:43:55 följande:
    Ingen som pratat om utredningar? Det låter ju inte riktigt normalt och har barnet något så kanske man kan hitta en lösning. Jag tycker att BUP borde ha föreslagit en utredning.
    Ja jag antar att vi får kontakta dem igen nu. Det funkar inte. Gråter
  • Anonym (Hm)

Ja ni bör defentivit göra en utredning. Kan ju vara så att han får för mycket intryck och tar ut det agressivt, ev att han är uttråkad och rastlös om hanär översmart. Kanske behöver svårare utmaningar.

• mammamebarn

Ett samtal med BUP vore nog en ide.

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Engardinellertvå

Hans beteende påminner absolut om autism, men det behöver ju absolut inte vara det. Men värt att kolla upp?

Oavsett vad så kan saker som hjälper barn med autism hjälpa ditt barn; som t.ex. förberedelser,schema, belöningsstege, bilder. Ditt barn låter "känsligt" och då är det bra att ligga några steg före barnet, som att t.ex. använda sig av ett tydligt schema. När ett känsligt barn får utbrott så handlar det ofta om att bägaren runnit över, barnet är trött och mår dåligt pga av för t.ex. för många intryck.

• Anonym (Uppgiven)

Ja, får ringa dem på måndag igen.

Usch det är så jobbigt. Tycker att jag är en bra och förnuftig förälder som ger uppmärksamhet och försöker lära barnen skilja på rätt och fel .

Känner mig så ledsen. Varför gör mitt älskade barn såhär?  

• Anonym (Uppgiven)
    Engardinellertvå skrev 2013-11-22 19:55:41 följande:
    Hans beteende påminner absolut om autism, men det behöver ju absolut inte vara det. Men värt att kolla upp?

Oavsett vad så kan saker som hjälper barn med autism hjälpa ditt barn; som t.ex. förberedelser,schema, belöningsstege, bilder. Ditt barn låter "känsligt" och då är det bra att ligga några steg före barnet, som att t.ex. använda sig av ett tydligt schema. När ett känsligt barn får utbrott så handlar det ofta om att bägaren runnit över, barnet är trött och mår dåligt pga av för t.ex. för många intryck.
    Jo så är det verkligen. Han saknar spontan förmåga och gillar inte överraskningar. Men samtidigt är han ju social, kan se folk i ögonen och fungerar väldigt väl i skolan nästan hela tiden. 

Men han är väldigt känslig och oerhört långsint.  
  • mammamebarn
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-11-22 19:56:34 följande:
    Ja, får ringa dem på måndag igen.

Usch det är så jobbigt. Tycker att jag är en bra och förnuftig förälder som ger uppmärksamhet och försöker lära barnen skilja på rätt och fel .

Känner mig så ledsen. Varför gör mitt älskade barn såhär?  

Jag ställde den frågan till min son när han var 7-8 år, varför han gjorde saker han gjorde, hans svar var kort och gott:
    -Det är inte jag, det är kroppen och hjärnan som vill göra så.
    Idag är killen 13 år och fick AD/HD diagnos när han var 10 år.
    Nästa son är nästan tvärtom, (10 år nu), han är lugn, lugn tills det exploderar, då j-r i havet, han klarar heller inte av förmycket spontana saker, har ett behov av ett par timmars framförhållning, lite beroende på vad det gäller, har mycket svårt för skolan, leker gärna med flickor som är något år yngre.
    Han fick diagnosen AD/HD för en  månad sedan och ska nu genomgå en utredning för autism samt göra en del medicinska utredningar.

Så bara stå på dig.     
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Engardinellertvå
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-11-22 19:58:34 följande:
    Jo så är det verkligen. Han saknar spontan förmåga och gillar inte överraskningar. Men samtidigt är han ju social, kan se folk i ögonen och fungerar väldigt väl i skolan nästan hela tiden. 

Men han är väldigt känslig och oerhört långsint.  
    Min son tittar ofta folk i ögonen, han är väldigt social och charmig - men han har autism. Så det behöver inte ha med saken att göra.

Men kolla upp hur man hanterar ett autistiskt barn, tror faktiskt det kan vara intressant för dig! Oavsett diagnos eller ej.
  • Anonym (Uppgiven)
    mammamebarn skrev 2013-11-22 20:08:23 följande:

Jag ställde den frågan till min son när han var 7-8 år, varför han gjorde saker han gjorde, hans svar var kort och gott:
    -Det är inte jag, det är kroppen och hjärnan som vill göra så.
    Idag är killen 13 år och fick AD/HD diagnos när han var 10 år.
    Nästa son är nästan tvärtom, (10 år nu), han är lugn, lugn tills det exploderar, då j-r i havet, han klarar heller inte av förmycket spontana saker, har ett behov av ett par timmars framförhållning, lite beroende på vad det gäller, har mycket svårt för skolan, leker gärna med flickor som är något år yngre.
    Han fick diagnosen AD/HD för en  månad sedan och ska nu genomgå en utredning för autism samt göra en del medicinska utredningar.

Så bara stå på dig.     
    Ja, ska stå på mig och ringa på måndag. 
    Engardinellertvå skrev 2013-11-22 20:11:35 följande:
    Min son tittar ofta folk i ögonen, han är väldigt social och charmig - men han har autism. Så det behöver inte ha med saken att göra.

Men kolla upp hur man hanterar ett autistiskt barn, tror faktiskt det kan vara intressant för dig! Oavsett diagnos eller ej.
    Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. De jag har träfat och känner med autism har förmodligen haft en grav variant och inte klarat av de där sakerna.  

• Engardinellertvå
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-11-22 20:22:36 följande:
    Ja, ska stå på mig och ringa på måndag. 
    Engardinellertvå skrev 2013-11-22 20:11:35 följande:Min son tittar ofta folk i ögonen, han är väldigt social och charmig - men han har autism. Så det behöver inte ha med saken att göra.

Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. De jag har träfat och känner med autism har förmodligen haft en grav variant och inte klarat av de där sakerna.  

Du nämner asperger i din TS, det är ju autism. Så man kan vara väldigt "högfungerande" och ha autism. Oavsett vad så kan som sagt samma hjälpmedel hjälpa ditt barn som mitt barn.
  • Engardinellertvå
    Engardinellertvå skrev 2013-11-22 20:25:25 följande:
    Du nämner asperger i din TS, det är ju autism. Så man kan vara väldigt "högfungerande" och ha autism. Oavsett vad så kan som sagt samma hjälpmedel hjälpa ditt barn som mitt barn. smile1.gif
    Och du uttryckte dig absolut inte klumpigt!!
  • Anonym (Uppgiven)
    Engardinellertvå skrev 2013-11-22 20:25:25 följande:
    Du nämner asperger i din TS, det är ju autism. Så man kan vara väldigt "högfungerande" och ha autism. Oavsett vad så kan som sagt samma hjälpmedel hjälpa ditt barn som mitt barn.
    Tack! Ska grotta djupare i det.

Har din son haft utbrott av samma slag?
  • Engardinellertvå
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-11-22 21:06:34 följande:
    Tack! Ska grotta djupare i det.

Har din son haft utbrott av samma slag?
    Absolut!
  • Anonym (Uppgiven)

Vi fick en tid på BUP igen, eller de ska i alla fall skicka en kallelse. Men de råder oss att kontata stadsdelsförvaltningen och gå en sån här kurs - http://www.kometprogrammet.se

Nu vet jag att det är långa köer dit. och den utbildningen går ju ut på att det är föräldrarna som ska ändra sitt beteende om jag förstår det rätt. Men vi har redan gjort det känner jag och verkligen försökt möta honom på hans nivå och acceptera att han inte klarar av snäva svänga i vad han gör etc. Så jag vet inte, kan ju vara värt att prova såklart. 

Men jag får ändå känslan av att det är nåt mer. eftersom utbrotten bara ökar och kommer från ingenstans nu också. Tidigare var hans mönster lättare att följa. Nu är det som en överraskning varje gång... 

Svar på tråden Utbrott från helvetet - klarar inte mer!