Utbrott från helvetet - klarar inte mer!
Jag är så ledsen och rådvill - behöver er hjälp.
Min son är 8 år. Han är riktigt lite översmort för sin ålder. Har kunnat läsa flytande sen han var fem, löser kluriga matteekvationer och har byggt efter kluriga legoanvisningar sen har var fyra. Han ligger före i så gott som varenda ämne i skolan fick vi höra senast på utvecklingssamtalet.
Han är oftast världens mysigaste och kramigaste och roligaste lila filosofen.
Han har svårare med att vara spontan. Frågar man på en lördag om man ska gå på bio så svarar han konstant: "nej, men imorgon kan vi göra det". Han vill och behöver ha tydliga tidsramar för saker och ting och syften med varför det sker. Drag av aspbergers om jag inte förstått det hela fel.
Han bor varannan vecka hos mig + bonuspappa och lillasyster, varannan med bara sin pappa. Har alltid haft det så och jag har aldrig haft skäl att ifrågasätta att det inte skulle funka.
Han har också de mest FRUKTANSVÄRDA utbrotten.
Han har vl alltid kunnat bli ganska arg, även som riktigt liten. Men från han var fem år började han slåss väldigt mycket under utbrotten, skrika fula saker etc etc. Förr tog utbrotten slut av att han somnade.
Nu är det helt hopplöst. Han får utbrott hit och över i princip ALLT. Han slåss, sparkas, spottar en i ansiktet, skriker, skriker och skriker så man tror grannarna ska ringa polisen. Han blir fullkomligt från vettet och vi måste ofta sätta oss på honom för att han inte ska lyckas skada oss eller sig själv. Det är snudd på omöjligt att hantera en stark och stor åttaåring som gör allt för att skada en. Vi har varit hos BUP en gång för att prata om det. Fick några tips.
Vi har till exempel försökt bemöta hans behov, ge honom tid för att stänga av datorspelen, så att det inte sker plötsliga saker till exempel. Vi har tillsammans listat upp hur man får belöningar som spel eller film etc genom att vara snäll. Och då har vi alltså tillsammans definierat snäll med exempel som:
Inte bråka
Vara en schyst kompis
Duscha på duschdagar utan bråk
Göra läxor
etc
De här vidriga utbrotten har alltid bara skett hemma, vilket på ett sätt lugnat mig. Han tar ut det med de han är trygg med.
Men idag ringde det från skolan. Han hade sparkat på flera i klassen, vägrade gå in i klassrummet, spottat mot folk etc etc. Min man fick hämta honom från skolan och ha honom hemma. han fick/kunde inte vara där.
Annars säger fröken att det funkar på skolan.
Snälla, snälla kloka föräldrar - hjälp mig. vad är det för fel på honom? Vad ska jag göra? Jag klarar inte tvåtimmars psykbryt halva veckorna ihop, jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Det gör så fruktansvärt ont.