Anonym (ep) skrev 2013-11-22 23:04:20 följande:
Jag för min del känner en negativ press av ordet bonus, att man ska leva upp till nåt som inte finns naturligt.
Jag har ingen särskilt dålig relation till mitt styvbarn men känner mig inte bekväm heller. Vi har en del problem i familjen och även fast det inte är styvbarnets fel så hade det underlättat om min sambo inte haft barn sen tidigare. Så utan att klandra något barn här, någon bonus är det inte.
Jag skulle vilja ha ett mer neutralt ord som bara beskriver bandet man har, där alla kan använda samma, oavsett om familjelivet funkar bra eller inte. Nu blir det liksom att vissa kan raljera med att här är det minsann en bonus med hans/hennes barn sen förr medan andra knappt kan ta ordet i sin mun för man låter falsk. Hur konstigt blir inte det för nyfamiljsbarn om benämningen ska uttrycka om man ses som ett positivt tillskott eller inte? Det är ju ingen tävling, det är ju bara som det är.
En annan aspekt är att när jag väl tar avstånd från att kalla det för en bonus med hans barn så riskerar jag att uppfattas som att jag ser det som en nitlott och dithän vill jag inte heller gå. Jag vill bara ha en neutral benämning.
Kalla barnet sambons barn bara helt enkelt. För det är ju vad det är, varken positivt eller negativt laddat utan enbart fakta.