• Katlan

Bonusbarn?

Ju mer jag läser här på FL (är relativt ny här) desto mer ser ser jag problemen med förhållanden till de sk bonusbarnen.
    Dessa barn får inte vara med här eller där och konflikter med bioföräldrarna (mammorna?) är inte alltid att leka med.

Det jag tänker på i denna tråd är i första hand inte alla dessa trassliga relationer utan varför man kallar barn från tidigare förhållanden för just "bonusbarn".

En bonus är väl en fördel?
    Att få med "gamla" barn på köpet med en ny kärlek känns nog ok för de flesta, men någon bonus... nej, det är då då rakt inte!

• Svar på tråden Bonusbarn?
  • Katlan
    Anonym (knas) skrev 2013-11-22 20:02:55 följande:
    Det är ett försök att göra någonting som många tycker är jobbigt och stundtals outhärdligt till något positivt, som typ begreppsbytet städare - lokalvårdare. Finns otaliga exempel på detta, men det betyder ingenting i praktiken.
    Lite samma som jag tänker.

Jag har haft bonusbarn men såg dem inte som en bonus, hade inga större problem med dem men någon bonus var de inte.

• Katlan

Min nuvarande sambo har inga barn sedan tidigare och i ärlighetens namn är det väldigt skönt. =)

Mina barn är så stora att de inte ser honom som en bonus/plast/styv/whatever-förälder utan som min sambo helt enkelt.
    Funkar jättebra!

• Katlan
    Anonym (Vera) skrev 2013-11-23 19:23:04 följande:
    Har väldigt svårt att se sambons barn som en bonus, bonus för mig betyder nåt positivt. Sambons barn är en sönder curlad, bortskämd stackare. Tycker mest synd om pojken. Mina barn är vuxna och ser mest sambon som en kompis ingen föräldrafigur
  • Katlan

Varför inte bara använda namnet på personen?

Svar på tråden Bonusbarn?