egrandin skrev 2013-11-22 21:26:47 följande:
En av mina starkaste drömmar är att flytta till England. Jag känner att det är där jag hör hemma. Är det någon här som flyttat dit och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag är intresserad av allt. Vad som fick dig att flytta, vilken stad du flyttade till. Var det lätt att hitta jobb och bostad? Vad gjorde du först, skaffade jobb och bostad innan du flyttade eller tog du t ex med dig en summa pengar och bestämde dig för att försöka hitta allting när du väl var där? Flyttade du ensam? All information är jag tacksam för, och även råd och tips! Självklart är jag intresserad av andra tips och råd från er som flyttat till något annat ställe än England. :)
Hej, jag flyttade till England i juni 2012 och tillbaka till Sverige i maj 2013. Jag träffade min sambo som är engelsman på nätet och bestämde mig för att flytta till honom. Han bodde hemma hos sina föräldrar då, så han åkte på lägenhetsvisningar och valde en lägenhet att hyra. Vi bodde i Morley utanför Leeds. Jag flyttade dit och började genast söka jobb. Jag började jobba på en charity shop ideelt bara för att träffa folk och träna engelskan, jag var nog på 3-4 intervjuer och sen i september så började jag på ett nytt jobb, på Greggs, dem säljer pajer och smörgåsar osv
Jag trivdes bra i England, jag hade med mig min skatteåterbäring på ungefär 15000kr som jag levde på från juni till september. Nu hade ju jag tur som hade min sambo som kunde betala hyran, mina pengar gick till mat för månaderna innan jag fick jobb samt att jag köpte lite möbler:)
Nu bor vi i Sverige för att han ville testa på att bo här men vi kommer nog flytta tillbaka till England om ett par år. Då kommer vi bo nära York. Yorkshire är så vackert!
Fråga om det är något speciellt du undrar:)