• Anonym (barnlängtan)

pappadagar och dubbeldagar

De 10 dagarna Pappan kan ta ut vid barnets födelse.
    Måste de tas som exakt 2 veckor eller kan man "spida ut" de, dvs bara ta ex 2 dagar per vecka så att Pappan kan vara hemma längre i början?
    Dras de 10 dagarna från de 240 dagarna som är vikta för varje förälder?

Sen undrar jag om de 30 dagarna under barnets första år som man kan ta ut dubbeldagar.
    Jag (som blivande Mamma) tänkte inte ta ut så många dagar första året, kanske bara 2 per vecka, kan Pappan också göra så med de 30 dagarna så att man kan få många veckors ledighet tillsammans med barnet första året?

När kan man få sin FP uträknad? (jag jobbar kväll o helg) Är det efter att man fått ett moderskapsintyg?
    Ska min löneavdelning räkna ut o ge mig ett papper som jag sen skickar till er?
    Likadant för Pappan? Ska han skicka med mitt moderskapsintyg då?

• Svar på tråden pappadagar och dubbeldagar
  • Anonym (barnlängtan)

Tack för svar!

OM jag skulle gå ner i arbetstid eller sluta jobba kväll/helg i Januari/Februari o fram till jag tar ledigt innan BF
    kommer det att påverka min FP?
    Eller hur räknas den?
    Jag fick ny högre lön för bara några månader sen, är det på den det beräknas (jag har jobbat heltid i många år)?
    Räknas FP på den lön jag har den månaden jag skickar in blanketten eller är det mer som en sammanräknad årsinkomst beräkning?
    Med andra ord är det viktigt att jag får alla papper o blanketter o att arbetsgivaren fyller i allt för att kunna skicka in till er innan jag går ner i tid några månader innan BF?

Svar på tråden pappadagar och dubbeldagar