Vad tycker ni om kamphundar?
Jag skulle kunna skriva världens längsta svar om just detta, men känner att jag inte riktigt har ork så jag ska försöka ta det kortfattat :) väljer du att köpa en renrasig Staffordshire Bullterrier för 14.000 då gör du det absolut inte av den anledning att det skulle vara tufft. Vi är precis som alla andra hundägare till renrasiga, fina hundar. Vi brinner för raden, vi är pålästa och vi vill ha en sådan hund för den passar in precis på dom kriterierna hur vi vill att en hund ska vara. Jag har åkt på många utställningar med min Staffe och vet ni vad det är för folk man träffar där? Det är barnfamiljer, medelålders, unga, pensionärer.. Och inte en enda gång har jag stött på en "halvkriminell" oseriös ägare som inte har koll på sin hund. På rasspecialen samsas 300 staffar på en fotbollsplan och vet ni vad? Det är absolut inte mer gruff än vad det skulle vara på vilken annan utställning som helst. Och ni som pratar om hundens historia. Först och främst, staffar avlades inte till kamp från början. Dom var gruvhundar i England, vid gruvorna bodde arbetarnas familjer och mycket barn. Därav var hundarna tvungna att vara 100 % barnvänliga, de som inte var det avlivades. För att arbetarna skulle ha något kul att göra på sin fritid började dom med hundkamp. Och en Staffe har en jäkla fighting spirit och om en annan hund startar ett bråk är dom oftast inte sena med att svara och dom ger sig inte. Dock så är det väldigt sällan dom som startar ett slagsmål. En Staffe är en terrier, och en terrier kräver mycket aktivitet och en bestämd ledare (med det så finns det inget som säger att en Staffe skulle vara svårare än en Jack Russell terrier). Det ska man ha i åtanke innan man skaffar en sådan hund. Tyvärr så har rasernas popularitet ökat och så blandrasaveln. Vem som helst kan gå och köpa sig en liten valp på blocket utan att ha en aning om vad det egentligen är för hund. En renrasig Staffe mentaltestas (precis som en golden, Labrador eller schäfer) och en seriös uppfödare skulle aldrig avla på en hund som har dålig mental status. Köper du en billig blandras med kamphundsutseende kan du aldrig vara säker på hur den mentala statusen sett ut längre tillbaks. Nu säger jag inte att alla blandraser är dåliga, jag har träffat flera jättetrevliga :) men majoriteten av alla dessa tidningsrubriker kommer oftast av en blandras och en oansvarig/okunnig ägare. Sen ska man vara väl medveten om att sk kamphundar inte på något sätt toppar någon lista på hundattacker i Sverige bara för att media vinklar det så. Min hund har exempelvis blivit attackerad av en schäfer, en blandrasterrier och en Labrador. Och nej, hon har inte bitit tillbaka.