Inlägg från: emsapemsa |Visa alla inlägg
  • emsapemsa

Vad tycker ni om kamphundar?

Jag skulle kunna skriva världens längsta svar om just detta, men känner att jag inte riktigt har ork så jag ska försöka ta det kortfattat :) väljer du att köpa en renrasig Staffordshire Bullterrier för 14.000 då gör du det absolut inte av den anledning att det skulle vara tufft. Vi är precis som alla andra hundägare till renrasiga, fina hundar. Vi brinner för raden, vi är pålästa och vi vill ha en sådan hund för den passar in precis på dom kriterierna hur vi vill att en hund ska vara. Jag har åkt på många utställningar med min Staffe och vet ni vad det är för folk man träffar där? Det är barnfamiljer, medelålders, unga, pensionärer.. Och inte en enda gång har jag stött på en "halvkriminell" oseriös ägare som inte har koll på sin hund. På rasspecialen samsas 300 staffar på en fotbollsplan och vet ni vad? Det är absolut inte mer gruff än vad det skulle vara på vilken annan utställning som helst. Och ni som pratar om hundens historia. Först och främst, staffar avlades inte till kamp från början. Dom var gruvhundar i England, vid gruvorna bodde arbetarnas familjer och mycket barn. Därav var hundarna tvungna att vara 100 % barnvänliga, de som inte var det avlivades. För att arbetarna skulle ha något kul att göra på sin fritid började dom med hundkamp. Och en Staffe har en jäkla fighting spirit och om en annan hund startar ett bråk är dom oftast inte sena med att svara och dom ger sig inte. Dock så är det väldigt sällan dom som startar ett slagsmål. En Staffe är en terrier, och en terrier kräver mycket aktivitet och en bestämd ledare (med det så finns det inget som säger att en Staffe skulle vara svårare än en Jack Russell terrier). Det ska man ha i åtanke innan man skaffar en sådan hund. Tyvärr så har rasernas popularitet ökat och så blandrasaveln. Vem som helst kan gå och köpa sig en liten valp på blocket utan att ha en aning om vad det egentligen är för hund. En renrasig Staffe mentaltestas (precis som en golden, Labrador eller schäfer) och en seriös uppfödare skulle aldrig avla på en hund som har dålig mental status. Köper du en billig blandras med kamphundsutseende kan du aldrig vara säker på hur den mentala statusen sett ut längre tillbaks. Nu säger jag inte att alla blandraser är dåliga, jag har träffat flera jättetrevliga :) men majoriteten av alla dessa tidningsrubriker kommer oftast av en blandras och en oansvarig/okunnig ägare. Sen ska man vara väl medveten om att sk kamphundar inte på något sätt toppar någon lista på hundattacker i Sverige bara för att media vinklar det så. Min hund har exempelvis blivit attackerad av en schäfer, en blandrasterrier och en Labrador. Och nej, hon har inte bitit tillbaka.

• emsapemsa
    Dexter dot com skrev 2013-11-24 17:18:22 följande:
    För många år sedan publicerade en av kvällstidningarna en lista från försäkringsbolagen över personer som blivit hundbitna och fått söka vård och därmed kunnat utnyttja sin försäkring. Då var det cocker och golden som låg i topp vilket inte är så konstigt då dom är bland dom vanligaste raserna. Listan är alltså gammal och visar egentligen ingenting.
    Sen är ju problemet inte att bull & terrieraserna biter folk utan att dom orsakar stora skador på andra hundar. 
    Nä en såndär lista är inte speciellt tillförlitlig. Inte heller medias bevakning av sk "kamphundar". Som jag skrev i mitt förra inlägg så händer det väldigt sällan att en renrasig staffe, amstaff eller pitbull (som för övrigt är sällsynta i sverige) är inblandad i bitolyckor på andra hundar. 

Jag träffar som sagt många renrasiga staffar i och med mitt utställningsintresse och inte en enda gång har jag stött på en agressiv staffe. Aveln är väldigt väl kontrollerad och man avlar aldrig på hundar med dålig mental status.

Tycker det är otroligt tråkigt att folk drar alla dessa raser under en kam, och den kammen i det här fallet är att kalla dom för kamphundar och tro att alla är farliga.
    Är det något som borde regleras i detta fall så är det blandrasaveln, för det är den som skapar problem. Hundar som det avlas hejvilt på utan kontroll av vare sig mental eller fysisk hälsa.

Nu ska man aldrig sticka under stolen med att en hund av en sådan kaliber kan orsaka stora skador om det skulle bli slagsmål, men det finns inget som säger att det skulle bli värre skada av en staffordshire bullterrier än vad det skulle bli av en Rottweiler, Schäfer, eller annan kraftfull ras. Faktum är att en Schäfer lätt skulle kunna bita ihjäl min lilla staffe om det ville sig illa.
    Jag går inte omkring och är rädd för schäfrar för det. Dock så har jag koll på min hund, vilket jag tycker alla hundägare ska ha. Då kunde vi undvika hundslagsmål och liknande. 
  • emsapemsa
    Surpuppan skrev 2013-11-24 17:43:16 följande:

Långsynta? Ta och googla det ordet är du snäll.
    Antar att hon menar trångsynta?
  • emsapemsa
    Reservationspris skrev 2013-11-24 17:56:16 följande:
    En död kamphund är en bra kamphund. Har läst och sett vad en sån hund är kapabel till att göra, det är inga vackra grejer så att säga. Dom har det i blodet och har inget med hundägaren att göra. Sönderavlade sen generationer tillbaka och försök rätta till ett sånt beetende som är inprintat i deras hjärnor föralltid.

Du verkar inte vara speciellt bra påläst du..
  • emsapemsa
    Litet My skrev 2013-11-24 17:59:35 följande:
    Instämmer Lägg också till att det är fler oseriösa ägare som vill göra hundarna aggressiva som köper en Amstaff än en Pappilon och oavsett, en attack fram en aggressiv Pappilon överlever man. Det pratas väldigt mycket om att det är ägarens fel att hunden blivit som den blivit vilket på sätt och vis är sant MEN, inte fan bryr iaf jag mig om det när en "kamphund" attackerat min hund eller mitt barn tex, i det läget spelar det liksom ingen roll. Tror att om fler ägare till dessa raser slutat att enbart okunnigt tänka "hunden blir vad man gör den till och de är baaara missförstådda" så hade rasen inte haft så dåligt rykte. Tyvärr finns det många hundägare oavsett händelse alltid vill få det till att det är synd om hunden, tom i det fallet i USA där ett spädbarn blev attackerat och dödat så gapade "kamphundsägarna" om "det var baaaarnets fel" och "Stackars hunden som skall avlivas för en såååån sak".

Jag tror inte speciellt många ägare till en renrasig amstaff eller staffe någonsin skulle uttala sig så som du skriver. Anledningen till att rasen har så dåligt rykte stavas oseriös avel och oseriösa/okunniga ägare. Sedan har förstås media spätt på det hela rejält. Ni som tycker såhär borde verkligen åka på ex Rasspecialen för Staffordshire Bullterrier och se hur verkligheten ser ut. Läs mina tidigare inlägg så förstår ni vad jag menar. Den renrasiga aveln är väldigt noga kontrollerad, och att en hund har kamplust är långt ifrån samma sak som att vilja attackera första bästa hund och "bita sig fast" . Jag försvarar inte på något sätt okunniga ägare som inte har koll på sina hundar, en hund är en hund och man ska veta vad man har i kopplet. Inte gå runt och tro att ens hund för alltid är en gosig nallebjörn som aldrig kan bli arg. Min hund har aldrig varit i slagsmål, däremot blivit påflugen av olika hundar bland annat schäfer och labrador. Hon har inte svarat då men jag springer inte runt och tror att hon kommer vara lika snäll mot alla hundar för det. Jag ser till att alltid ha koll på henne och tränar mycket lydnad, både för henne och för min skull :)
  • emsapemsa
    Reservationspris skrev 2013-11-24 18:34:58 följande:
    Och du skulle behöva gå och få licens på ditt mordvapen innan den får syn på en 2 åring som leker i sandlådan.

Haha. Herrejisses. Jag har en 2-åring hemma, och nej jag är inte orolig.
  • emsapemsa

I det lilla samhället där jag bor med ca 20 000 invånare så är jag tyvärr ganska ensam om att ha en renrasig Staffordshire Bullterrier, det finns många hundar med "amstaff-utseende", men inte en enda renrasig. 
    Majoriteten av människorna som äger dessa hundar är lite yngre, "knarkare", vilket spär på fördomarna ytterligare. Och tyvärr så är det så, att majoriteten av dom som åker och köper en valp för 3000 efter att ha sett en annons på blocket inte är människor som har tänkt igenom sitt hundköp speciellt mycket.

Väljer du att köpa en renrasig Staffordshire Bullterrier är det ofta en lite längre procedur, hos dom populäraste uppfödarna får du kanske stå på kö. Uppfödarna måste godkänna dig som köpare och du måste även hosta upp en liten slant. En renrasig Staffe kostar mellan 14-16 000 kronor.

Så ska vi reglera någonting i det här landet så är det den oseriösa aveln, för det är där problemet ligger. Inte i rasen i sig.

Jag har också hört det där som ni skriver "min lilla gulleplutt skulle aldrig göra något" och det gör mig förbannad. Vilken ras man än har så ska man alltid vara medveten om att det är en hund med instinkter, det är speciellt viktigt som ägare av en kraftfull ras och inte bara då hundar av kamphundstyp utan även andra kraftfulla hundar. 

Jag pratar dagligen med staffeägare på en facebooksida som heter staffinfo, jag tycker ni skulle ta och surfa in där och få er en uppfattning. Ett bra tips är även att läsa någon av de här sidorna:
    www.staffinfo.se
    www.ssbtk.se

Ni som redan har en bestämd uppfattning kommer troligtvis inte lägga ner någon tid på att läsa om rasen, men jag hoppas ändå att det finns någon av er som vågar lägga skygglapparna åt sidan, om bara för en liten stund.

• emsapemsa
    Litet My skrev 2013-11-24 18:39:57 följande:
    Emsapemsa: Jodå, ganska många ägare till renrasiga hundar försvarar "sin ras" oavsett vad som skett
    Jag känner verkligen inte igen det där bland mina hundvänner. Däremot försvarar man sin ras då media vinklar och skriver felaktigheter, tex skriver en stor rubrik "kamphund bet 5-åring" och lägger upp en fet bild på en staffe, när det inte ens var en staffe som attackerat barnet.
    Sånt gör mig riktigt förbannad.

• emsapemsa
    Litet My skrev 2013-11-24 22:14:07 följande:
    Emsapemsa: Du kanske ska lyfta blicken lite högre än bara dig och dina troligtvis seriösa hundvänner?
    Ja men det är ju det jag skriver. Det är inte rasen i sig som bör regleras, det är den oseriösa aveln. I och med det så skulle en stor del av de oseriösa ägarna falla bort naturligt då dom för det första, antagligen inte har råd med en renrasig hund, och för att dom troligtvis inte skulle bli godkända av uppfödaren. 
Svar på tråden Vad tycker ni om kamphundar?