Vad tycker ni om kamphundar?
jag var på en föreläsning i höstas om "farliga hundar" utav Leif Carlsson som arbetat både med IPO och med test av hundar som fått in anmälningar på sig. Han har jobbat med detta sedan 70 talet i Göteborg.Dom har haft in de flesta olika raser och 90% av fallen har det inte vart fel på hunden utan ägaren.
Ni minns säkert incidenten med Rottweilern i Brunnsparken i Göteborg? Leif var med och testade denna hunden. Det var inte fel på honom utan han var inte uppfostrad och hur hemskt det än må ha sett ut i brunnsparken så var det lek för hunden som personen inte kunnat avstyra. Personen i fråga som var ute med hunden den dagen hade ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget, Inte ägaren heller tyvärr! Vid testet så visade det sig att det var en kanonhund och om Leif hade fått bestämma så hade ägaren inte fått ha kvar hunden men så blev det ju inte tyvärr.. och vad hände sedan? hunden dog eftersom ägaren lämnat hunden ensam hemma i tre veckor
De hundar som har begått flest attacker har varit blandraser av olika slag och tidningarna förstorar upp det så det låter värre än vad det är! Han berättade om en incident som utspelade sig på Avenyn i Centrala Göteborg.
I tidningen löd texten "Kamphund attackerade liten hund" Men vad som egentligen hänt var att en kille satt och fikade på en uteservering och hans hund låg jämte och sov, det var en äldre tik av rasen Staffordshire Bullterrier.
Förbi gick en kvinna med sin Jackrussel terrier som studsade fram och skällde på tiken, vad händer? Tiken blir väckt, vänder sig om och lufthugger mot jackrusseln. Var det en attack?
Eftersom det kommit in en anmälan på tiken så fick hon testas, Dagen då testet var parkerar ägaren sin bil, kliver ut och släpper ut hunden som sätter sig fint och väntar på tecken av ägaren. Testet gick fint och det var inga som helst fel på hunden!
Under föreläsningen framkom det att hundar med flest anmälningar på sig var Kaustisk Oftjerka eller blandning av denna. Detta är en herdehund som skall vakta lösa djur och är absolut ingen sällskapshund.
Har den bestämt sig för att vakta en plats så släpper den inte förbi någon, Det berättades att en ägare till två sådana hundar inte fick gå upp på sin veranda och denne blev inte heller insläppt!
Det finns inga som helst faktiska grunder till att Staffordshire Bullterriern, Amstaffen, Amerikansk Bulldogg mfl skulle vara aggressiva hundar, snarare tvärt om! Snälla gå in och läs på de olika rassidorna så att ni vet vad ni talar om.. ( jag syftar då på dom som tycker att det farliga osv)
Som uppfödare till Staffordshire Bullterrier så vill jag säga att seriösa uppfödare Mentaltestar sina hundar och bara använder mentalt stabila hundar i sin avel. Samma gäller uppfödarna av de andra raserna.. Valparna säljs till seriösa köpare och pengen är inte någon tusenlapp som vem som helst kan slänga upp på bordet då dom sett en annons och gör ett impulsköp.
Jag drog ihop en promenad i våras i GBG mot rasdiskriminering.. Läs gärna länken här nedan.
Vänligen Emmie/ Cuddling staffords