• Strumpgeten

Barnens idrott i skolan.

Har en fråga om er med barn i tidiga grundskolan och gymnastik.
    Läser Hälsopedagogik och skriver nu ett arbete om hälsa i skolan, och historia om skolgymnastiken.
    All historik har jag, men inte hur dagens idrott ser ut.

Så frågan är väl mer eller mindre: Hur ser idrotten ut för era barn? Är det fortfarande bara fokus på just rörelser, som är bra, men har det tillkommit mer om hur det kan hjälpa dem fysiskt i det stora hela?
    Även psykiskt för mår man bra så påverkas psyket.

Ni får gärna berätta lite, själv har man inte varit på en idrottslektion på över 10 år.
    Och tidsfristen för arbetet tillåter inte riktigt att ta kontakt med en idrottslärare.

Väldigt tacksam för all hjälp man kan få!

• Svar på tråden Barnens idrott i skolan.
  • Sommarnatt10

Jag tror ändå att du får mer korrekta svar om du tar dig tid att prata med en idrottslärare!!

Jag är själv lärare, men har ändå väldigt dålig koll på hur andra ämnen ser ut... Särskilt de praktiska, så jag tror tyvärr inte föräldrar kan ge dig en korrekt bild av idrotten.... De utgår nog ifrån att det är ungefär samma som när de själva gick i skolan.

• strojes

Vet inte riktigt exakt vad du är ute efter...

Jag har barn i förskoleklass och i 2:an.
    De yngsta har ganska enkel gympa med mycket kull-lekar av olika slag och balansövningar mm för att träna motoriken.
    Den äldsta har mer avancerade övningar för balans och motorik. De spelar bollspel som bandy mm. Använder mer av redskapen i gympasalen än vad mina yngre barn gör. De kör även hinderbanor och "stationer" med olika typer av övningar. En del övningar för styrka finns också med som typ armhävningar, situps etc.

• glassen

Fråga några idrottslärare. Som förälder har man väldigt liten inblick i vad de gör på lektionerna. Sonen brukar berätta att de leker datten, och ibland har de haft hinderbanor. Men de gör säkert massa andra saker som jag inte har en aning om.

Svar på tråden Barnens idrott i skolan.