Ta hand om bortskämda barn i förskolan?
Jobbar inom förskolan och börjar bli otroligt less på dessa enstaka bör jag tillägga söndercurlade barn som tror att hela världen kretsar kring de. Allt ska konstant vara precis som de vill och allt ska komma servat till de direkt.
T ex hen vill ha vatten och istället för att säga att "jag är törstig, skulle jag kunna få ett glas vatten" så börjar hen tokskrika och gråta slänga sig på marken och skrika att "jag är törstig" och jag mer "ja, det står glas där borta bara att hämta". Jag vet inte men på något sätt känner jag mig elak när jag faktiskt kräver mer utav de här barnen. Men anser själv att deras beteende bara kommer straffa de själva förr eller senare, ingen kommer vilja leka med de eftersom de agerar så förbannat egocentriskt. Men jag har märkt av kollegor som nog tycker jag är lite väl hård.
Exempel på det kan vara att vi ska gå in och hämta frukt, ungen frågar inte om den kan få bära utan börja tokskrika och gråta om att "jag vill hålla" och jag ser exakt samma beteende när personens föräldrar kommer. Då slänger sig ungen ner på marken, gallskriker och gråter och inte förrens mamma springer iväg till affären istället och kommer en glass följer hen med hem, det här är alltså något som mer hör till regel än undantags fall.
Jag vet inte men är det taskigt att jag inte låter dessa barn bestämma, att jag inte t ex låter de bära då dom skriker och gråter och mer beter sig illa? Jag tycker inte att jag ska lyssna på negativa beteenden.
Hur gör ni och sen är jag även nyfiken varför man faktiskt vill uppfostra monstren?