• Anonym (synsk)

Anser mig kunna se aspergers syndrom på ansiktsuttryck

Har under en period på ca 1 års tid fått massa vänförfrågningar av vänners bekanta på facebook, människor jag inte träffat alltså, sånna får man ju liksom hela tiden men iaf.

Jag har enbart sett deras profilbilder oftast och något enstaka annat fotografi på personen och tycker att det där ser ut som en person som skulle kunna ha någon autism diagnos vilket är helt otroligt då det inte finns något i utseendet som är kännetecken för diagnosen alls. Men tycker jag kan se på ansiksuttrycken, de jag gissat på är att ögonen är totalt tomma och att just dom här personerna inte haft någon "utstrålning" alls. Nu har jag fått reda på att exakt alla jag gissat på har denna diagnos har det på pappret också vilket är helt otroligt att jag kunnat gissa något enbart på några ögon. 

Det här är absolut inget som alls behöver "synas" på ansiksuttryck och sånt också. Jag hoppas ingen tar illa vid sig heller för självklart finns det inga andra saker som man "ser" rent fysiskt. Men hur kan jag gissat rätt? Någon annan som varit med om något liknande?     

• Svar på tråden Anser mig kunna se aspergers syndrom på ansiktsuttryck
  • Rådjur

Japp - för mig händer detta också hela tiden. Märker det dock även på människor IRL - och då mest på talet och blicken.

Är själv aspergare :pp skulle va intressant att se om andra också kunde se det på mig.

• Anonym (Mio)

Varför skulle Aspergare ha helt tom blick? Visst kan det synas i mimik att någon har Aspergers men det är knappast ett "säkert kort".

• Anonym (synsk)
    Anonym (Mio) skrev 2013-11-23 23:29:18 följande:
    Varför skulle Aspergare ha helt tom blick? Visst kan det synas i mimik att någon har Aspergers men det är knappast ett "säkert kort".

Knappast så att alla med aspergers har tomma blickar men jag har gissat på 12okända personer och fått bekräftat av 9 att dom har diagnosen av att bara studera bilder på dem. Andra saker kan vara hållningen och ah helhetsintrycket. Men inget liksom "han har blå ögon" utan handlar enbart om utstrålning.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (synsk) skrev 2013-11-23 23:35:18 följande:

Knappast så att alla med aspergers har tomma blickar men jag har gissat på 12okända personer och fått bekräftat av 9 att dom har diagnosen av att bara studera bilder på dem. Andra saker kan vara hållningen och ah helhetsintrycket. Men inget liksom "han har blå ögon" utan handlar enbart om utstrålning.

Dumheter, du kan omöjligt veta om någon har Aspergers pga en bild, än mindre skilja på om personen har Aspergers eller annan psykisk ohälsa.
  • Anonym (synsk)
    Anonym (Mio) skrev 2013-11-23 23:53:09 följande:

Dumheter, du kan omöjligt veta om någon har Aspergers pga en bild, än mindre skilja på om personen har Aspergers eller annan psykisk ohälsa.

Varför har jag kunnat gissa rätt då utifrån att enbart sett på foton?
  • Anonym (inget konstigt)

Enligt den som utredde min dotter så kan man se det på ansiktsuttrycket jag, inget konstigt alls då de inte har någon mimik alls i princip. Och tomma 'stirrande' ögon kan de också ha ja.

Visst finns det undantag, men de allra flesta har samma uttryck i ansiktet, dvs inget alls.

• Anonym (Me)
    Anonym (synsk) skrev 2013-11-23 23:57:34 följande:
    Varför har jag kunnat gissa rätt då utifrån att enbart sett på foton?

Kanske för att sannolikheten är stor att en person med Aspberger har FB-vänner med samma el liknande diagnos? ;)
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Me) skrev 2013-11-24 00:00:41 följande:

Kanske för att sannolikheten är stor att en person med Aspberger har FB-vänner med samma el liknande diagnos? ;)
  • Anonym (synsk)
    Anonym (Me) skrev 2013-11-24 00:00:41 följande:

Dom här personerna är inte vänner med varandra på facebook så det har ingen koppling till varandra och det är inga jag från början kännt till har diagnosen. :)
  • Anonym (Mio)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-11-24 00:00:31 följande:
    Enligt den som utredde min dotter så kan man se det på ansiktsuttrycket jag, inget konstigt alls då de inte har någon mimik alls i princip. Och tomma 'stirrande' ögon kan de också ha ja.

Visst finns det undantag, men de allra flesta har samma uttryck i ansiktet, dvs inget alls.

Du kan inte ha träffat många med Aspergers,visst många har en stelare och mindre mimik, men de har knappast tomma utryck, har man det är man död typ.
Svar på tråden Anser mig kunna se aspergers syndrom på ansiktsuttryck