• Anonym (känslig tjej)

Hatad av andra kvinnor - nån mer ?

Jag upplever mig som en väldigt trevlig och sympatisk person gentemot andra. Försöker alltid behandla alla väl, och bryr mig om andras välmående.
    Detta är min egen tolkning av mig själv. Jag vet inte hur det ser ut från andras synvinkel faktiskt ...

Jag upplever dock att jag jävligt ofta blir ogillad av andra kvinnor - typ genast i den första konversationen man har när man lär känna någon. Jag märker detta genom att de kopplar på en "attityd" mot mig ... Typ svarar mig drygt/gör narr av det jag säger/är nedlåtande.

Jag undrar - är det fler som känner såhär ?
    Finns det fler tjejer - som ofta känner sig illa behandlade av andra kvinnor ?

Jag tror nästan det har med personkemi att göra ... att man kommunicerar på olika sätt/är på olika sätt, och att vissa har svårt att se förbi detta och vara trevliga ändå. Att det är mest kvinnor som beter sig drygt mot mig tror jag är ett sammanträffande...
    Män har jag (om jag ser tillbaka på saker och ting) alltid kommit bra överens med.

Jag tar upp frågan för att jag finner det fascinerande. Jag får som sagt detta "motstånd" av kvinnor - men inte av män, och det vore intressant att höra om någon upplever det på samma sätt.

• Svar på tråden Hatad av andra kvinnor - nån mer ?
  • Bellalalalala

Yes! Jätteofta. I 8/10 fall. I likhet med dig inga som helst problem när det kommer till män. Trots att jag är sympatisk och aldrig medvetet/med vilje skulle vara taskig mot någon så uppfattas jag så. I mitt fall har jag fått veta att det beror på mitt yttre :)

• Anonym (Oja)

Har aldrig kunnat komma överens med tjejer, förutom en som var min närmsta vän i flera år. Har dock alltid kommit överens helt och hållet med grabbarna. Många gånger jag fått känslan av att tjejer ser mig som ett "hot" löjligt tycker jag.

Konstigt det där. Men ja, killarna är mycket lättare att umgås med ändå..Och en utav dom blev tillslut min make efter flera års vänskap :)

• Anonym (känslig tjej)
    Bellalalalala skrev 2013-11-24 01:32:26 följande:
    Yes! Jätteofta. I 8/10 fall. I likhet med dig inga som helst problem när det kommer till män. Trots att jag är sympatisk och aldrig medvetet/med vilje skulle vara taskig mot någon så uppfattas jag så. I mitt fall har jag fått veta att det beror på mitt yttre :)
    Anonym (Oja) skrev 2013-11-24 01:32:30 följande:
    Har aldrig kunnat komma överens med tjejer, förutom en som var min närmsta vän i flera år. Har dock alltid kommit överens helt och hållet med grabbarna. Många gånger jag fått känslan av att tjejer ser mig som ett "hot" löjligt tycker jag.

Konstigt det där. Men ja, killarna är mycket lättare att umgås med ändå..Och en utav dom blev tillslut min make efter flera års vänskap :)

SKÖNT att fler känner igen sig!!!
    Alltså personligen, för min del, tror jag det är för människor (andra kvinnor, speciellt) tenderar att skapa sig en negativ bild av hur de TROR jag är, väldigt snabbt, och sätta sig emot mig pga. det.
    De kanske TROR att jag är "självsäker" och kommer trampa ner DOM - så därför kanske de känner att de måste trampa ner MIG innan det händer. Sanningen är ju dock att jag är skitsnäll och aldrig hade onda avsikter alls ... haha.

Jag mår ganska dåligt av det här ... för när någon "bitchar" mot mig, kan jag inte hjälpa att tänka "VARFÖR!!!!"
    Jag tar ofta ut den dåliga känslan jag får på mig själv - och undrar vad JAG gör för fel.... jag undrar vad jag gör som får dom att hata mig.

Ska man vara rationell så har det väl egentligen inte med mig att göra överhuvudtaget ... Är ju inte mitt fel att en person skaffar sig en skev uppfattning om vem jag är, och direkt kopplar på en attityd - istället för att faktiskt lära känna mig. Människors reaktioner och åsikter känns ej som något man kan påverka, ibland, utan det känns som om de bara BESTÄMT sig för att hata en och att inget man gör hjälper.
  • cazh82

Håller inte med, till en början kanske, men bjuder man på sig själv så avväpnar man alla såna situationer. Ni får väl gå till er själva där, inte skylla på att det är alla andras fel. Hur står det till med den egna sociala kompetensen, brukar vara så enkelt faktiskt.

• Anonym (Nämnare)

Vad är den minsta gemensamma nämnaren här? Jo, det är ni som uppfattar att ni hatas av andra personer. Kan det vara en hint kanske?

• Anonym (känslig tjej)
    cazh82 skrev 2013-11-24 01:46:46 följande:
    Håller inte med, till en början kanske, men bjuder man på sig själv så avväpnar man alla såna situationer. Ni får väl gå till er själva där, inte skylla på att det är alla andras fel. Hur står det till med den egna sociala kompetensen, brukar vara så enkelt faktiskt.
     haha men det är ju det jag gör - oom du läser vad jag skriver :pp Undrar vad det är för fel på MITT sätt att kommunicera - och mår dåligt över detta.

Då frågar jag dig, tillbaka - varför ska man ta ut det hela på sig SJÄLV hela tiden, istället för att tänka att det KAN vara hos andra felet ligger ?

Felet enligt mig är ju att man är otrevlig. Man behöver inte vara det trots att kemin inte stämmer.

Du behöver inte uttrycka dig drygt för att få fram din poäng, för övrigt.
    Anonym (Nämnare) skrev 2013-11-24 01:52:07 följande:
    Vad är den minsta gemensamma nämnaren här? Jo, det är ni som uppfattar att ni hatas av andra personer. Kan det vara en hint kanske?

Nej - förklara gärna. Glad Jag är inte så mycket för "hintar".
  • leaf88

Enstaka kvinnor eller en viss "typ" av kvinnor - absolut.

Men kvinnor generellt? Nej.

Om detta händer er ofta, med kvinnor generellt, tycker jag att ni

1) Ska se över ert umgänge. (Vilken "typ" av kvinnor hamnar ni i samma umgänge med? Ytliga dryga bitchar?)

2) Konstatera att den gemensamma nämnaren är NI och vad det kan bero på.

Rent krasst: Alla män är inte trevliga eller intressanta att umgås med heller. Det handlar om att välja rätt umgänge. (Och själv ha en trevlig och avslappnad attityd, givetvis!)

• Anonym (Annie)

Tjejer brukar väl inte gilla tjejer med självförtroende om de själva saknar det? 
    Kanske kan vara att man visar sig vara för mycket stark typ?

Jag själv har alltid varit stark i mig själv… och det känns som att alla andra stör sig på det. Att jag liksom inte bryr mig om prylar och utseende. En del stör sig på detta. De tycker jag borde vara som dem och bry mig.

• Anonym (attityd?)

Att säga att man är illa omtyckt av kvinnor baserat på avundsjuka, på att man är "för snygg" etc tror jag är en grav förenkling av verkligheten. Om man själv är den gemensamma nämnaren så ligger 'problemet' sannolikt hos en själv -även om det kanske kan vara svårt för en själv att erkänna att det kan ligga till på det viset. Kanske har man omedvetet en viss attityd som många människor finner frånstötande?

Min syster är en sådan tjej som aldrig riktigt kommit överens med andra kvinnor, hon är medveten om det men bryr sig inte. Hon har många goda egenskaper såsom intelligens, målmedvetenhet, pondus, ledaregenskaper men hon är rätt manhaftig av sig och har enbart intressen som brukar anses vara "manliga". Många brukar dock känna beundran för min systers styrka och karaktär oavsett kön. Att kvinnor ofta ogillar min syster är nog rätt så förtjänt i många fall. Min syster går i taket när en kvinna är svag (min syster tycker att alla människor ska vara stolta över sig själva och våga vara starka), hon har väldigt svårt för passivt-aggressiva kvinnor som aldrig säger rakt ut vad de tycker. Hon tycker många kvinnor är outhärdligt tråkiga genom att ha tråkiga stillasittande intressen. Så visst har hon själv attityd när hon pratar med andra kvinnor så inte konstigt att hon ibland blir negativt bemött när hon är så dålig på att dölja när hon anser att någon är tråkig eller när hon stör sig på att någon beklagar sig utan att ta tag i sin situation.

En annan kvinna som jag känner mkt ytligt påstår sig alltid bli illa omtyckt av andra kvinnor. Förstår varför då jag också ogillar henne. Dels har hon arrogant och nedlåtande attityd mot alla kvinnor och dels så pratar hon alltid bara om sig själv, sitt utseende och alla män som vill ha henne (även de män som inte visat något som helst intresse). Förmodligen har hon inte så bra självförtroende och hon beter sig verkligen jävligt mot kvinnor som hon ser som konkurrenter om mäns uppmärksamhet. Tyvärr har hon så pass dålig självinsikt att hon tror att kvinnor ogillar henne baserat på avundsjuka.

Anledningen till att en kvinna i sambons bekantskapskrets blir illa omtyckt av kvinnor är rätt uppenbar. Ska hon presentera sig för låt säga tio okända människor varav 5 är män så går hon enbart fram till männen och hälsar, hon skakar hand o presenterar sig och är jättetrevlig mot samtliga 5 män. Hon slänger inte en blick på de fem kvinnorna, hälsar inte, skakar inte hand. Ingenting. Tar ingen som helst notis om människor som råkar vara kvinnor. Män tycker hon är trevlig och kan inte förstå hur kvinnor inte kan tycka det. Saken är ju den att hon faktiskt är trevlig mot män, det är inte konstigt att män tycker hon är trevlig då. Men det är lite svårt för en kvinna att tycka att hon är vidare trevlig under de förutsättningarna... Min sambo kan också se detta nu efter att han ifrågasatt varför jag aldrig pratar med henne (vilket inte är så lätt, försökte hälsa på henne de första gångerna vi befann oss i samma sociala sammanhang, hennes enda reaktion samtliga gånger var att hon vände ryggen till alternativt bara svepte förbi utan att slänga en blick på mig). Sambon har ingen förklaring till varför denna kvinna inte kan tänka sig att ens säga hej till en annan kvinna, men han antar att det beror på att denna kvinna "är som en man" och därför inte har något som helst intresse av att umgås med kvinnor. Och det är ju helt okej att inte vilja umgås med andra kvinnor, men tycker ändå att det är ett konstigt agerande att inte ens kunna hälsa.

TS-har du själv attityd utan att tänka på det? Samtliga tre kvinnor som jag beskrivit här har "sig själv att skylla" på att kvinnor men även män kan ogilla dem. Men bryr man sig inte om vad andra människor tycker så kan man ju absolut fortsätta på samma sätt, det är bara om man vill till en förändring som man kanske ska tänka igenom hur man själv faktiskt agerar i vissa situationer. Fråga dina vänner hur de uppfattar dig:)

• Anonym (Nämnare)
    Anonym (känslig tjej) skrev 2013-11-24 04:34:13 följande:

Nej - förklara gärna. Glad Jag är inte så mycket för "hintar".
    Problemet brukar ju finnas hos den gemensamma nämnaren. Lite knäppt att tro att det är alla andra det är "fel på" när den enda gemensamma nämnaren är en själv...
Svar på tråden Hatad av andra kvinnor - nån mer ?