• Medlem321

Paypal och Skatteverket

Hej,

Jag har en fråga gällande en situation som är så här:
    För att göra det enkelt kan vi säga att min musik kommer publiceras, och sen får jag "royalties" varje månad alltså betalt, ca 500-1000 kr in på paypal-kontot.

1.) Om jag för över det från paypal till swedbank är jag skyldig att informera skatteverket eller vad gäller?
    2.)  vad händer om man gör så här i typ 2 år och inte rapporterar sen i efterhand får skatteverket info om det, får man helt enkelt bara i efterhand betala skatt eller blir det ett "straff" utöver det, som att man begått ett brott?

Jättestort tack på förhand för hjälpen så jag får lite insyn i hur man ska hantera det. 

• Svar på tråden Paypal och Skatteverket
  • Stacey

Har du varaktighet och vinstsyfte med verksamheten? Annars kanske det bara är en hobbyverksamhet. 

• medlem3321
    Stacey skrev 2013-11-24 05:47:53 följande:
    Har du varaktighet och vinstsyfte med verksamheten? Annars kanske det bara är en hobbyverksamhet. 
    Tack för ditt svar! Det kommer ju vara löpande, komma in varje månad men variera i summan. vad blir skillanden mot skatteverket/skatt om det beskrivs som hobby?
  • sportpappa

1. Att du får in pengar på ditt Paypal-konto är samma sak som in på ditt Swedbank-konto. Det är att du får pengar som ska redovisas oberoende av vilket konto de hamnar på.
    2. Det mest troliga är väl skattetillägg utöver att du ska betala de uteblivna skatterna. Moms kan även tillkomma + skattetillägg på det också. Det tillkommer säkert en del avgifter också.

Fördelen med att ha en näringsverksamhet är bland annat att du kan lyfta moms på inköp av nödvändig utrustning och tjänster till din verksamhet, t.ex. instrument, dator etc.

Prata med Skatteverket. 

Svar på tråden Paypal och Skatteverket