• Anonym (svampen)

Candidan tar död på mig! :(

Hej alla,,

Jag misstänkte för flera månader sen att jag hade candida då allt stämmer in (kliande på olika delar av kroppen, huvudvärk, random allergier och muskelsvagheter lite då och då)
    Har nog även svamp i underlivet då det bubblar inne i kanalen 24/7. IRRITERANDE.

Så jag startade på eget bevåg anti-candida dieten. Och jisses helt plösligt 2 dagar in blev jag SUPER sjuk.
    Fick feber, var och ÄR sängliggande.. Ska jag ställa mig upp så svimmar jag nästan och är konstant illamående. Vill spy hela tiden. När jag ska byta kanal på tvn så är det JÄTTE jobbigt och gör ont i hela armen att bära upp fjärrkontrollen. 

Detta är vad jag misstänker (die off symptomen) som skickar ut alla gifter från candidan när den dör. 

Men vad ska jag göra!? Jag kan ju inte jobba när jag mår såhär? Haft detta i vecka nu. Så iförrgår stod jag inte ut och åt en del kolhydrater 2 mackor osv. Och vips så blev jag genast helt frisk dagen efter. Däremot kom alla mina candida symptom tillbaka... Så vad ska jag ta mig till!? Jag måste ju kunna jobba herregud.. 

Någon som har erfarenhet av candida? HJÄLP:(        

• Svar på tråden Candidan tar död på mig! :(
  • Anonym (hm)

Men.. har du varit på vårdcentralen??

• Anonym (svampen)

Jag ska dit på fredag! Måste kunna jobba innan dess:( 
    Men jag tänkte höra med någon här på forumet.. Ibland kan man få bra tips av de som haft egen erfarenhet av denna hemskhet!!

• Anonym (mat)

Vad äter du nu? Får du i dig tillräckligt med mat och näring? Tänkte när du mådde bättre efter två mackor. De döda candida svamparna börjar ju inte leva tillbaks av lite kolhydrater och slutar inte "förgifta" kroppen, utan är de döda är de ju liksom döda.

• Anonym (svampen)
    Anonym (mat) skrev 2013-11-24 14:45:19 följande:
    Vad äter du nu? Får du i dig tillräckligt med mat och näring? Tänkte när du mådde bättre efter två mackor. De döda candida svamparna börjar ju inte leva tillbaks av lite kolhydrater och slutar inte "förgifta" kroppen, utan är de döda är de ju liksom döda.

Jag äter mycket avokado, fet fisk, mycket grönsaker, citronvatten, mandelmjölk, nötter och kokosmjölk. Så noll kolhydrater iprincip.

Kanske kan hjälpa om jag lägger till någon frukt?

INGEN som haft candida här?? :(      
  • Anonym (samma)

Jag blir sådär när jag minskar drastiskt på kolhydraterna. Illamående, helt matt, yrsel, känns som om musklerna tappat all styrka, huvudvärk etc. Det värsta går över på 2-3 dagar, den där mattheten och visst illamående finns kvar längre men det blir bättre efter ett tag när kroppen fattar att det är fett den ska förbränna istället för socker. Det som gör det mer uthärdligt är att trappa ned på kolhydraterna istället för att minska helt från en dag till en annan, samt att se till att få i sig vatten och salt (brukar lösa upp ett kryddmått salt i vatten och dricka tex).

• straw2008

Misstänker ibland att jag har candida men har aldrig gjort något åt det.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (svampen)
    Anonym (samma) skrev 2013-11-24 16:05:39 följande:
    Jag blir sådär när jag minskar drastiskt på kolhydraterna. Illamående, helt matt, yrsel, känns som om musklerna tappat all styrka, huvudvärk etc. Det värsta går över på 2-3 dagar, den där mattheten och visst illamående finns kvar längre men det blir bättre efter ett tag när kroppen fattar att det är fett den ska förbränna istället för socker. Det som gör det mer uthärdligt är att trappa ned på kolhydraterna istället för att minska helt från en dag till en annan, samt att se till att få i sig vatten och salt (brukar lösa upp ett kryddmått salt i vatten och dricka tex).

Ja, så har jag blivit hela mitt liv när jag har uteslutit kolhydrater. Men INTE som denna gång, jag fick alltså feber och de gör såå ont i alla kroppens muskler. Värker och ömmar, kan inte ens känna på min arm tex.

Så detta måste vara candida liksom.     
  • Anonym (svampen)
    straw2008 skrev 2013-11-24 16:09:06 följande:
    Misstänker ibland att jag har candida men har aldrig gjort något åt det.

Du borde göra det!! Den dagen candidan har växt för mycket kommer du att bli jätte sjuk. Och det kommer ta jätte lång tid att bli av med den... Inte kul.
  • Anonym (svampen)

Ingen som haft candida? :/

• Argkavajman

Min man hade candida och jag hjälpte honom att läka den på ett naturligt vis. Det tog två år att bli fullt återställd, han hade även problem med läckande tarm, något som är väldigt vanligt i samband med candida. 

Illamåendet i samband med dieten är att svampen dör och gifterna kommer ut i kroppen. Du kommer att må illa så länge som detta händer. Det får inte gå för fort, för då kan det bli riktigt farligt. Kan du ta ledigt? Gör det i några dagar i sådana fall. Börja med candidadieten sakta och stegvis. Uteslut allt vitt först - mjöl, socker, mjölk o.s.v. Men ät grönsaker med stärkelse, drick té, rågbröd e.t.c. Ta bort det allra värsta, men hoppa inte på hela dieten än om du mår så dåligt. När du har gjort det och mår bättre, ta bort en till sak om dagen tills du följer dieten helt.

Om du mår riktigt illa - prova lakritspulver (enbart den malda roten), ingefära och kokosvatten. 

Det är viktigt att du får ur den döda svampen ur kroppen, eftersom den levande svampen äter av den. Tarmsköljning är det snabbaste och mest effektiva sättet att läka från candida. Vårdcentralen kommer, efter egen erfarenhet, inte att ha mycket att hjälpa dig med, då de inte har mycket erfarenhet med candida. Fråga dem om de känner till någonstans du kan göra tarmsköljning. 

Kolla in chaga, sprängticka. Läs om det på internet. Vi använde den naturliga medicinen för att läka min man. Du kan plocka den själv i björkskogen. Du måste börja att äta anti-svamp mediciner, och jag menar naturliga. Rör absolut inga artificiella läkemedel, det hjälper inte utan gör det värre. 

Det får ta lång tid och det kommer att ta lång tid. Men ge inte upp, någon dag kommer du att läka den om du har tålamod. 

• Argkavajman

Filmjölk är extremt bra för att återställa balansen i kroppen. Det är ett undantag till andra mjölkprodukter och kan ätas under en anti-candidadiet. Du kan också ha det utanpå kroppen för att lindra kliandet t.ex i underlivet. 

• Anonym (svampen)
    Argkavajman skrev 2013-11-24 19:07:23 följande:
    Min man hade candida och jag hjälpte honom att läka den på ett naturligt vis. Det tog två år att bli fullt återställd, han hade även problem med läckande tarm, något som är väldigt vanligt i samband med candida. 

Illamåendet i samband med dieten är att svampen dör och gifterna kommer ut i kroppen. Du kommer att må illa så länge som detta händer. Det får inte gå för fort, för då kan det bli riktigt farligt. Kan du ta ledigt? Gör det i några dagar i sådana fall. Börja med candidadieten sakta och stegvis. Uteslut allt vitt först - mjöl, socker, mjölk o.s.v. Men ät grönsaker med stärkelse, drick té, rågbröd e.t.c. Ta bort det allra värsta, men hoppa inte på hela dieten än om du mår så dåligt. När du har gjort det och mår bättre, ta bort en till sak om dagen tills du följer dieten helt.

Om du mår riktigt illa - prova lakritspulver (enbart den malda roten), ingefära och kokosvatten. 

Det är viktigt att du får ur den döda svampen ur kroppen, eftersom den levande svampen äter av den. Tarmsköljning är det snabbaste och mest effektiva sättet att läka från candida. Vårdcentralen kommer, efter egen erfarenhet, inte att ha mycket att hjälpa dig med, då de inte har mycket erfarenhet med candida. Fråga dem om de känner till någonstans du kan göra tarmsköljning. 

Kolla in chaga, sprängticka. Läs om det på internet. Vi använde den naturliga medicinen för att läka min man. Du kan plocka den själv i björkskogen. Du måste börja att äta anti-svamp mediciner, och jag menar naturliga. Rör absolut inga artificiella läkemedel, det hjälper inte utan gör det värre. 

Det får ta lång tid och det kommer att ta lång tid. Men ge inte upp, någon dag kommer du att läka den om du har tålamod. 
    Åh tack så mycket för ditt svar!! :)
    Okej förstår.. Hm hur ska jag stå ut undrar jag.. Får nog ta ledigt alltså.

Men varför är inte medicin på recept bra? Jag tror jag har jätte mycket candida i kroppen som jag gärna vill ta död på! Vad var din mans erfarenhet av anti-svamp medicinerna? 

Tråkigt att vårdcentralen fortfarande inte verkar ha någon vidare koll på detta? Det har ju funnits ganska länge nu...

Vet du förresten om man får börja om helt från start om man råkar fuska 1 dag? Om man då har skötts sig alla andra dagar liksom? Jag menar det är ju jul snart.. Och vill gärna kunna äta på julafton liksom.. :/

Tack så mycket för dina tips!!           
  • Anonym (.)

Har du provat att dra ner rejält på fettkonsumtionen?

• Anonym (svampen)
    Anonym (.) skrev 2013-11-24 21:57:21 följande:
    Har du provat att dra ner rejält på fettkonsumtionen?

" rel="nofollow" target="_blank">

Aa, har provat att bara äta 1000 kcal och blev svag/orkeslös på de, så äter 1600 nu.. Alltså låg kolhydratkost fungerar ju eftersom svampen verkar dö riktigt rejält (då jag blir vansinnigt sjuk):P

har du haft candida? 
  • straw2008

Finns det något enkelt test för att se om man har candida?

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (.)
    Anonym (svampen) skrev 2013-11-24 22:11:57 följande:

Aa, har provat att bara äta 1000 kcal och blev svag/orkeslös på de, så äter 1600 nu.. Alltså låg kolhydratkost fungerar ju eftersom svampen verkar dö riktigt rejält (då jag blir vansinnigt sjuk):P

har du haft candida? 
    Alla har candida. Såg du klippet?
    Det är inte kolhydraterna som är boven.
  • Anonym (svampen)
    Anonym (.) skrev 2013-11-25 10:18:09 följande:
    Alla har candida. Såg du klippet?
    Det är inte kolhydraterna som är boven.

Japp jag såg, och jag visste det där redan. Jo det är ju socker och kolhydrater. (Kolhydrater bryts ned till socker i kroppen) Så måste undvika det :/

Alla har candida, men jag har en överväxt av candida.
  • Anonym (svampen)

Men absolut! Jag har dragit ned på fettet och äter mer rätt fett nu. Äter somsagt 1500 kcal. Så då gör jag två rätt : lite kolhydrater och dragit ned på fettet! :) Får se hur de går.. Är fortfarande jätte sjuk.

Samt så brukar de bli aoutomatiskt att man drar ned på fettet vid candida diet. Finns ju inte så mycket att äta.

• Argkavajman

Hej igen! 

Svårt att säga hur det skulle bli om du fuskar med dieten, det är individuellt. Det är ju inte bra så klart och kommer att förlänga processen. Du kanske kan försöka undvika det värsta, socker, alkohol och vitt mjöl. Ta mycket av det som inte är så farligt - kött, fisk, ägg, grönsaker. Köp på dig bra pro-biotika och ät det innan du viker av från dieten. De allra bästa på marknaden är threelac. Anledningen till att du måste äta pro-biotika är för att din matsmältning fungerar inte normalt med candida i kroppen, så maten ligger och jäser i magen. Pro-biotika hjälper till enormt mycket med det. Om du inte kan få tag i det, ät filmjölk (ekologisk) eller opastöriserad surkål.

Angående läkemedel mot Candida. Anledningen till att du har för mycket candida i kroppen är för att kroppen är obalanserad. (Antibiotika-medicinering är t.ex en vanlig orsak till denna obalans. Antibiotika vs. Pro-biotika. ) Så för att läka candida ordentligt så måste du ta död på svampen och få ur den ur kroppen - men även återställa kroppen till en bra balans. De flesta läkemedel tar bort symptomen, men inte grundorsaken till att obalansen har uppstått. De skapar ofta mer obalans då det ofta är mer som dör än bara svampen, mediciner är alltså för starka. Naturliga metoder för att läka candida bygger däremot upp kroppen och immunförsvaret samtidigt som de dödar överflödig svamp, re-minaliserar och ger vitaminer. 

Du vill läka kroppen från denna sjukdom, men du vill också se till att den inte kommer tillbaka. Många lider av candida hela livet, om de inte går till orsaken till varför sjukdomen existerar och läker den utifrån det. Ph-obalans, för lite pro-biotika, kemikalier e.t.c. 

Kom ihåg att äta MYCKET av det du får äta. Det är viktigt att du äter dig mätt nu, då du behöver energin. Men så mycket pro-biotika som möjligt kommer absolut att hjälpa. MYCKET vatten för att få ur svampen. Försök att få i dig 2-3 liter om dagen. 

En sak till: var snäll mot din kropp. Var inte arg på dig själv för att du är sjuk, utan var tacksam över att du tar tag i det. Att läka candida är en jobbig resa, både känslomässigt och fysiskt. Kom ihåg att det har tagit hela livet att bli sjuk, så låt det ta den tid det tar för kroppen att bli frisk. 

Svar på tråden Candidan tar död på mig! :(