• Matilda13

Namnet Maja?!?

Vad tycker ni om namnet Maja? Jag är väldigt förtjust i namnet men är orolig för ev mobbing för bajamaja, krångelmaja (dvs adjektiv+maja)etc. Vad tycker ni om namnet? Är det fint, fult eller hög mobbingspotential? Passar det bra på en vuxen etc...? Om ni heter Maja eller känner någon som heter det, har hon blivit varit extra utsatt för mobbing eller retning etc...?

• Svar på tråden Namnet Maja?!?
  • litengunnarolle

Jag heter Maja :) När jag var mindre så var det väl vissa som fnissade så fort någon sa slarv-Maja eller bajamaja, och jag är ordentligt trött på låten "Maja, min Maja" av Electric Banana Band. Nu när jag är lite äldre trivs jag bra med mitt namn. :)

• dixi97

tycker det är ett fint namn o även om uttalet är detsamma tycker jag att maya med Y är snyggast :3

• Spionen

Jag tycker det är ett sött namn, men för mig låter det mer som ett smeknamn eller djurnamn tyvärr.

• fluu

Känner en hel drös Maja och ingen har blivit mobbad just för namnet. Tror inte att någon blir mobbad enbart för sitt namn.

Maja är ett väldigt sött namn, sådär på en vuxen. Smeknamn, men ändå etablerat. Gillar dock Maj skarpt!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Näckrosen

Maja är jättefint.
    Vill barn retas så hittar de något att retas för. Namn, utseende, kläder etc.

Sånger med namn i finns det ju massor och många är vi nog som är less på dem. Men det är inget att göra åt...
    Själv är jag less på Oh, Cecilia you breaking my heart.
    Och hur många Margaretor har inte hört Jag vill vara din, Margareta...

Trots det trivs jag utmärkt med mitt namn!

• Mrs Green

Min dotter heter Maja och min mormors syster, så jag tycker det känns helt "normalt" både på barn och vuxna. Nu är dottern 8 år och hon gillar inte bajamajor men jag har aldrig hört att någon annan har sagt något negativt om hennes namn. 

• DenNamnbitne

Väldigt sött namn faktiskt! Det är såpass vanligt att retningsrisken är helt oväsentlig. Det finns så många kändisar och andra barn som heter det så det är inget konstigt alls. Dessutom ligger inte problemet med mobbning i namnen. Helt klart ett riktigt stiligt namn!

• UlleGull41

Min yngsta dotter heter Maya och hon har aldrig haft problem med sitt namn eller blivit retad.

• Flamma
    Näckrosen skrev 2013-11-24 21:30:09 följande:

Maja är jättefint.
    Vill barn retas så hittar de något att retas för. Namn, utseende, kläder etc.

Sånger med namn i finns det ju massor och många är vi nog som är less på dem. Men det är inget att göra åt...
    Själv är jag less på Oh, Cecilia you breaking my heart.
    Och hur många Margaretor har inte hört Jag vill vara din, Margareta...

Trots det trivs jag utmärkt med mitt namn!

Jag håller med :). Fint namn.

Själv är jag rätt trött på "när Sofia dansar gogo".
Svar på tråden Namnet Maja?!?