• Anonym (uppgiven/snål?)

Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??

Jag är helt utmattad. Jag och mitt ex har en nioårig pojke tillsammans. Pappan har systematiskt misshandlat, kränkt och trakasserat både mig och pojken under hela vår tid tillsammans. Vi separerade när pojken var 3 år.

Jag har anmält det han gjort mot mig, men anmälningarna har lagts ner då han nekar till alla anklagelser och de bevis som jag lagt fram ansågs inte vara tillräckliga. Således har vi, mot min vilja, men jag har accepterat det, gemensam vårdnad om pojken. Han bor växelvis varannan vecka hos oss båda.

Nu har jag och pojken blivit bjudna på en solresa till Spanien i februari. Vi vill vara borta 2 veckor, men eftersom även pappans vecka drabbas av detta kan det eventuellt bli så att vi är borta 5 dagar istället. Det vill säga i princip bara åker till spanien och vänder. Men om det är priset jag får betala för att inte bli anklagad för att sabotera umgänge så sväljer jag det.

Pappan fick reda på resan för en månad sen. Han motsätter sig att vi ska hämta ut ett pass till pojken (båda måste skriva på eftersom vi delar vårdnad). Han jävlas och saboterar och säger att jag inte förtjänar någon resa och pojken har inget utbyte av den (det är ingen partyresa, utan vi ska bo på familjehotell, besöka vattenland, bada etc. Alltså barnaktiviteter med släkt och vänner). Pappan påstår att jag aldrig skulle ha släppt iväg pojken med honom och att det är intressant att se hur jag kämpar i onödan. 

Inför pappan följer jag min advokats råd och är sval och saklig, men inombords kokar jag av att se hur han saboterar för sin egen son. Sonen  vet inte om resan än, det ska bli en överraskning för honom i januari - men eftersom jag visste redan i förväg att pappan skulle göra sig omöjlig så ville jag inte säga något innan passet var klart. Vilket det ju nu tydligen inte blir.

Jag är en singelmamma med taskig ekonomi, jobbar jämt för att få ihop det. Vet att både jag och pojken är värda resan!! Jag vet också att jag låter jättebitter och det är väl förvisso sant, men det har med hans kvinnomisshandel och andra minnen att göra. Inför folk/pappan håller jag mig neutral och försöker främja samarbete så mycket jag kan. 

Det verkar som att när en förälder motsätter  sig och delad vårdnad finns så står man maktlös. Man kan inget göra. Sonen får stanna hemma med sin mormor medan jag åker och roar mig - och hur bra mamma känner man sig som då?

Finns det någon som har något råd?               

• Svar på tråden Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??
  • Anonym (uppgiven/snål?)
    Anonym (Anna) skrev 2013-12-02 21:52:08 följande:
    Vem är det som bjuder??
    Hurså?
  • annelius
    Anonym (Jag) skrev 2013-12-02 22:19:05 följande:

Nej,  hon blir inte boven.

Dom har gemensam vårdnad! Att åka på en semesterresa anses INTE som att hon har för avsikt att röva bort barnen. 

Nationellt idkort kan du resa med inom schengen. Endast en vårdnadshavare behöver skriva på. 

Med vänlig hälsning / polisanställd.

Gällande nationellt id-kort så har du missat att det nu i höst kom nya regler så båda vårdnadshavarna måste skriva på. 
  • Langelmom
    Anonym (Jag) skrev 2013-12-02 22:19:05 följande:
     Nej,  hon blir inte boven.Dom har gemensam vårdnad! Att åka på en semesterresa anses INTE som att hon har för avsikt att röva bort barnen.  Nationellt idkort kan du resa med inom schengen. Endast en vårdnadshavare behöver skriva på.  Med vänlig hälsning / polisanställd.

Detta är ändrat, båda måste skriva på för id-kort också!
    Mamma med ett barn för lite
  • Anonym (X)

Har en vän som fick hjälp av tingsrätten när pappan vägrade skriva på passet.

• Anonym (X)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-25 11:30:24 följande:
    Går du till domstol och begär ett pass och säger att ni har blivit bjudna på en resa och att pappan förvägrar er pass så kommer domstolen säkert utfärda pass. Sedan kan du säga att resan egentligen är på 2 veckor men eftersom ni har vv och pappan säger att han ska ha sonen på sina veckor oavsett så kommer ni bara åka i fem dagar. Det kan faktiskt bli så att domaren dömer till att pojken får åka i två veckor om du har tur.

Domstolen kan inte gå utöver parternas yrkande. Så de kan inte tillåta två veckors semester om ts bara yrkar på 5 dagar.
  • Jagärinteensam

Fy fan... Har nyligen oxå gått igenom detta... Tog upp det i ts eftersom barnet bodde heltid med mig just då pga att pappan misshandlat i hemmet (hans nya) , och mitt barn bevittnade våld på hög nivå och jag förbjöd pappan att träffa barnet innan han tagit tag i många olika delar. Denne man är min nattliga mardröm varje natt. Jag hade året innan givetvis vart snäll och fixat pass åt barnet (vi har gemensam vårdnad... Fortfarande ) för jag tycker att mitt barn har rätt till semester. Dock utan våld! Dom åkte dessutom på min vecka. Sedan ville jag ha passet så vi oxå kunde åka iväg. Svaret - aldrig!!! Vi tog upp just detta i ts innan julen och domaren blev arg och reste sig och sa till honom att passet skulle överlämnas datum och klockslag :) Gå gärna in och läs om våra år med skräck och helvetet som aldrig tar slug. www.nattstad.se/jagärinteensam

• kagge

Lösningen är att du bryter mot lagen och hämtar ut pass där du endast skriver under med ditt namn (inte pappans).

Detta är ett extremt litet brott som du borde göra!

Gör det! Låt inte psykopaten kontrollera dig!

• annelius
    kagge skrev 2014-04-07 11:36:47 följande:
    Lösningen är att du bryter mot lagen och hämtar ut pass där du endast skriver under med ditt namn (inte pappans).

Detta är ett extremt litet brott som du borde göra!

Gör det! Låt inte psykopaten kontrollera dig!
    Hon får inget pass utan underskrift av pappan.
Svar på tråden Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??