• Anonym (s)

Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder

Tingsrätten kan ändra allt. Du kan inte vara boendeförälder om barnet ska bo hos sin pappa.

• Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 19:53:23 följande:
    Sannolikheten att tingsrätten skulle tilldöma pappan boendet är kanske inte så stor med tanke på omständigheterna. Kommer vår dotter att fortsättningsvis vara skriven hos mig om tingsrätten beslutar om vv eftersom hon är folkbokförd hos mig nu eller kommer hon att återskrivas hos sin pappa för att det är där hon bodde före separationen?
    Det är svårt att sia om vad tingsrätten kommer att tro och därmed besluta. Står dottern skriven hos dig blir hon erbjuden en skola i ert närområde.
  • Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 20:18:29 följande:
    Det är sant. Kanske beslutar tingsrätten att dottern ska bo med sin pappa trots misshandel och pågående polisutredning. Betyder det att det är tingsrätten som beslutar om vem som ska vara boendeförälder?
    Ja, det kan bli så.

Ja om ni har yrkat på det.
  • Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 20:51:30 följande:
    Jag har inte gjort något som skulle kunna bedömas som olämpligt när det gäller vår dotter eller något annat heller för den delen. Jag har inte hindrat umgänge mellan mitt ex och vår dotter sedan separationen men det är jättesvårt att avväga hur mycket umgänge man som förälder vågar tillåta då man vet att den andre föräldern misshandlat barnet. Man har ju ett ansvar som förälder också att se till att ett barn inte riskerar att fara illa.

Har ni någon erfarenhet om hur rätten tänker kring misshandel och andra brister när det gäller föräldrarnas omsorg av barnet? Ger de lättvindigt vv trots att det förekommer våld mot barnet?
    Så länge föräldern inte är dömd brukar rätten inte bry sig om såna anmälningar.
  • Anonym (s)
    Anonym (närmast) skrev 2013-11-24 21:17:01 följande:
    Jag skulle ha bytt efter jul om jag var i er sits.
    För att få byta sexårsklass måste vårdnadshavarna vara överens.
  • Anonym (s)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:00:18 följande:
    Nej, en sådan riskbedömning som soc gör är inte beroende av om en person är dömd eller inte. Den handlar om risken för barnet att fara illa framöver och då spelar dömd eller inte i förfluten tid mindre roll .... men det tänket ändrades 2006 och har nog inte bottnat i folks medvetande ännu ....
    Likväl är det svårt ändå:

En svårighet som lyfts fram särskilt är att värdera risker där inget finns belagt av det som tas upp av parterna – då man måste väga olika berättelser och versioner mot varandra och bedöma olika källors trovärdighet. Hur man ska bedöma konsekvensen av olika alternativ, liksom graden av risk och väga den mot barnets behov av kontakt med föräldern, är en annan svårighet som återkommer i svaren. Annat som nämns är svårigheten att kommunicera sin bedömning och vad den grundar sig på till domstolen, så att den tolkas som avsett.
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-131-45
  • Anonym (s)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:09:22 följande:
    Du citerar en enkätundersökning, vet du det?
    Absolut. Det är Socialstyrelsens enda utredning för hur riskbedömningar fungerar efter lagändringen. Du kom med vissa påståenden som jag tyckte att Ts kanske behöver få läsa mer om själv.
  • Anonym (s)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:15:54 följande:
    Det är fortfarande ingen utredning utan en enkätundersökning ......
    Det är en undersökning, som utfördes i form av en enkät. Precis som så många andra statliga undersökningar och utredningar.
  • Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 23:12:52 följande:
    Jag har läst denna enkät men känner väl inte att man (i vårt specifika fall) arbetar fullt ut enligt nedan:

Ett barn måste ha en absolut rätt att inte bli utsatt för våld, övergrepp eller annan kränkande behandling. Domstolar och socialnämnder ska vara uppmärksamma på risken för våld och andra övergrepp och risken ska väga tungt vid bedömningen av vad som är bäst för barnet. Om en förälder utsätter barnet eller någon annan i familjen för våld, trakasserier eller andra kränkningar, är det i de allra flesta fall bäst för barnet att den föräldern inte får del i vårdnaden. Domstolens prövning kan också mynna ut i att något umgänge inte bör äga rum eller att ett umgänge visserligen är bäst för barnet, men att det bör ske i särskilda former, t.ex. i närvaro av en kontaktperson.

Enligt propositionen grundas riskbedömningen bl.a. på vad som är utrett om tidigare inträffade händelser och om andra faktiska omständigheter, t.ex. tidigare övergrepp, hot om övergrepp, allmän attityd till våld, missbruksproblem och psykisk sjukdom. Ett påstående om övergrepp beaktas även om t.ex. en förundersökning hos polisen har lagts ned. Allvarlighetsgrad, omfattning och tidpunkten för det inträffade har betydelse för bedömningen.

Har föräldern genomgått behandling för att undvika en upprepning, är även det en omständighet som måste beaktas. Hänsyn måste också tas till barnets egen inställning.

Beträffande socialtjänstens utredning sägs i propositionen att utredaren genom sin kontakt med och kännedom om barnet måste skaffa sig en bild av hur barnet upplever sin situation och hur eventuella övergrepp i familjen har påverkat och kommer att på verka barnet framöver, liksom risken för att framtida övergrepp kan komma att ske. Genom utredningen kan det också komma fram omständigheter som tyder på att ett påstående om övergrepp saknar grund.

I just vårt fall ser jag det inte för troligt att våldet upphör, i synnerhet inte med tanke på att mitt ex. ännu förnekar brott, förringar andra brister och inte ställer upp på någon som helst behandling för eller utredning av sitt långtgående våldsbeteende. Mitt ex är tidigare anmäld för misshandel (av andra personer än mig och vår dotter) vid flera tillfällen, dock ej åtalad så vitt jag känner till. Bakgrunden till hans våldsbeteende är det ingen som vill röra vid eller utreda. Mitt ex. motsätter sig alla former av utredning av sin psykiska hälsa. Skulle han genomgå behandling som resulterar i att psykiskt och fysiskt våld upphör skulle ingen vara gladare än jag och då skulle vi inte heller befinna oss i denna tråkiga situation. Ännu så länge har ingen hänsyn tagits till vår dotters egen inställning.

Begär ut alla domar som finns på honom. Det är allmänna handlingar.

Jag tycker att det är hemskt när barn misshandlas men när socialtjänsten inte kan skydda dem. Var bara försiktig med smutskastning. Håll dig saklig.
  • Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 23:33:13 följande:
    Ursäkta en dum fråga men var begär man ut sådant material?
    Hos Tingsrätten i kommunen där han var skriven vid tiden för brottet.
Svar på tråden Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder