Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder
Tingsrätten kan ändra allt. Du kan inte vara boendeförälder om barnet ska bo hos sin pappa.
Tingsrätten kan ändra allt. Du kan inte vara boendeförälder om barnet ska bo hos sin pappa.
Ett barn måste ha en absolut rätt att inte bli utsatt för våld, övergrepp eller annan kränkande behandling. Domstolar och socialnämnder ska vara uppmärksamma på risken för våld och andra övergrepp och risken ska väga tungt vid bedömningen av vad som är bäst för barnet. Om en förälder utsätter barnet eller någon annan i familjen för våld, trakasserier eller andra kränkningar, är det i de allra flesta fall bäst för barnet att den föräldern inte får del i vårdnaden. Domstolens prövning kan också mynna ut i att något umgänge inte bör äga rum eller att ett umgänge visserligen är bäst för barnet, men att det bör ske i särskilda former, t.ex. i närvaro av en kontaktperson.
Enligt propositionen grundas riskbedömningen bl.a. på vad som är utrett om tidigare inträffade händelser och om andra faktiska omständigheter, t.ex. tidigare övergrepp, hot om övergrepp, allmän attityd till våld, missbruksproblem och psykisk sjukdom. Ett påstående om övergrepp beaktas även om t.ex. en förundersökning hos polisen har lagts ned. Allvarlighetsgrad, omfattning och tidpunkten för det inträffade har betydelse för bedömningen.
Har föräldern genomgått behandling för att undvika en upprepning, är även det en omständighet som måste beaktas. Hänsyn måste också tas till barnets egen inställning.
Beträffande socialtjänstens utredning sägs i propositionen att utredaren genom sin kontakt med och kännedom om barnet måste skaffa sig en bild av hur barnet upplever sin situation och hur eventuella övergrepp i familjen har påverkat och kommer att på verka barnet framöver, liksom risken för att framtida övergrepp kan komma att ske. Genom utredningen kan det också komma fram omständigheter som tyder på att ett påstående om övergrepp saknar grund.
I just vårt fall ser jag det inte för troligt att våldet upphör, i synnerhet inte med tanke på att mitt ex. ännu förnekar brott, förringar andra brister och inte ställer upp på någon som helst behandling för eller utredning av sitt långtgående våldsbeteende. Mitt ex är tidigare anmäld för misshandel (av andra personer än mig och vår dotter) vid flera tillfällen, dock ej åtalad så vitt jag känner till. Bakgrunden till hans våldsbeteende är det ingen som vill röra vid eller utreda. Mitt ex. motsätter sig alla former av utredning av sin psykiska hälsa. Skulle han genomgå behandling som resulterar i att psykiskt och fysiskt våld upphör skulle ingen vara gladare än jag och då skulle vi inte heller befinna oss i denna tråkiga situation. Ännu så länge har ingen hänsyn tagits till vår dotters egen inställning.