• Anonym (TS)

förtäring minnesstund

Behöver tips på vad vi ska bjuda på vid minnesstunden efter begravningen. Vad hade NI velat ha? Tack

• Svar på tråden förtäring minnesstund
  • Anonym (TS)
    Dixie skrev 2013-11-24 22:12:51 följande:
    om begravningen är kl 14 så antar jag att man har ätit lunch innan och ska äta middag på kvällen, då blir det lite mycket med smörgåstårta tycker jag.

Ja det har du kanske rätt i. 40 minuter är begravningsakten och vid 15 tiden ca är alla säkert framme vid stunden. Rekommenderar du då tårta och kaffe? Eller Mjukkaka, tex tosca/rulltårta/tigerkaka mfl.
  • Anonym (TS)
    Anonym (valle1) skrev 2013-11-24 22:18:48 följande:
    Toscakaka, har jag hört är en klassiker på begravning. Samt kanelbulle till ev barn.

Jaså säger du det. Aldrig hört detta. Ska tittas upp Tack för tipset!
  • Dixie
    Anonym (TS) skrev 2013-11-24 22:32:10 följande:

Ja det har du kanske rätt i. 40 minuter är begravningsakten och vid 15 tiden ca är alla säkert framme vid stunden. Rekommenderar du då tårta och kaffe? Eller Mjukkaka, tex tosca/rulltårta/tigerkaka mfl.
    Jag skulle nog säga tårta - typ prinsesstårta!
  • Anonym (o)
    Dixie skrev 2013-11-24 22:12:51 följande:

om begravningen är kl 14 så antar jag att man har ätit lunch innan och ska äta middag på kvällen, då blir det lite mycket med smörgåstårta tycker jag.
    Vissa reser kanske och har inte ätit?

• Anonym (valle1)

Prinsesstårta är jättegott, men förknippas nog alltför mycket med "kalas och glädje"

men, det kanske inte är så noga för alla nuförtiden. Kan ju vara den avlidnes favorittårta och då blir det ju symboliskt på ett annat sätt. 

• Anonym (kattis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-24 22:28:35 följande:

Det ska jag titta på. Problemet kvarstår dock gällande varm mat, smörgåsar, smörgåstårta, kaka, tårta......
    Jag beställde det. Fick en bit smörgåstårta till varje person, en dricka, en bit tårta och kaffe. Men det hade gått bra om det var en färdig smörgås och mjuk kaka eller så med, det viktigaste var att de levererade och dukade fram och hade alternativ för allergiker och veganer.
  • Anonym (TS)
    Dixie skrev 2013-11-24 22:34:56 följande:
    Jag skulle nog säga tårta - typ prinsesstårta!

Tack skönt att bolla med någon utomstående.....Ska försöka få fram lite vad övriga tycker med. Tack igen för hjälpen
  • Lindsey Egot the only one

Vi hade räksmörgåsar och sedan tårta när vår dotter dog och vi hade landgång när min pappa och hans faster dog.

• Anonym (o)
    Anonym (kattis) skrev 2013-11-24 22:38:30 följande:
    Jag beställde det. Fick en bit smörgåstårta till varje person, en dricka, en bit tårta och kaffe. Men det hade gått bra om det var en färdig smörgås och mjuk kaka eller så med, det viktigaste var att de levererade och dukade fram och hade alternativ för allergiker och veganer.
    Det tar de nog 300 kronor per person för. Galet mycket pengar.
  • Dixie
    Anonym (o) skrev 2013-11-24 22:37:32 följande:
    Vissa reser kanske och har inte ätit?

fast tror du folk förväntar sig lunch kl 15? det hade inte jag gjort, har jag så lång restid till en begravning hade jag räknat in ett lunchstopp på vägen.
Svar på tråden förtäring minnesstund