• Suzysuz

Mat till kräset barn? Hjälp!

Hej!
    Jag har en liten kille på snart fyra år som är väldigt kräsen med maten. Jag har försökt att han hjälper till att laga maten, men dels är han intresserad av det, dels är det svårt då min tio månaders inte riktigt låter oss "vara ifred".
    Jag har försökt med att han får bestämma vad vi ska äta. Då blir det nudlar eller grillkorv.
    Han gillar inte smörgås, såser, grytor, pålägg utan äter helst bara nudlar, eller bara ris. Till frukost äter han yoghurt och frukt och om jag har tur får jag ner en rostad macka med smör och vegemite. Gröt brukar jag få i honom på kvällen.
    Jag vet att dagens mammor ska vara skojiga och pyssliga och ha tusen idéer om spännande mat, men jag är helt enkelt inte bra på sånt, därför undrar jag här om någon har nån super idé om hur jag kan få honom att älska mat och om ni kan dela med er av några roliga recept eller tips?
    Tackar på förhand!
    Med vänlig hälsning, S

• Svar på tråden Mat till kräset barn? Hjälp!
  • Greta22

Jag såg ett program om personer med sådana problem. De intervjuade vuxna som bara åt en viss typ av mat. Tror det programmet gick på fyran. De sa även att det hade börjat när de var små.

Så kanske bra att försöka ta tag i problemet redan nu.

Du kan säkert söka på www.google.se, finns säkert andra barn med liknande problem. 

säkert en del tips också.

• Tow2Mater

Ofta behöver den ju inte vara "spännande" utan bara mycket enkel. T ex kokta grönsaker, och stekta köttbitar - var för sig. Se om han vill doppa dem i ketchup, barbecuesas eller dressing.

Låter som en vanlig 4-åring.

• sextiotalist

Gör ingen affär av det, hitta det som han gillar, ha det som bas och ni andra äter som vanligt.
    Tittportion är också ett bra knep. 

• sextiotalist

Och sedan behöver han inte älska mat, utan att han fixar äta såpass så brett att han inte får bristsjukdomar.

• cosinus

Mina barn är lite knepiga de också på olika sätt.

Vi anpassar inte maten efter barnen på så sätt att de får annan mat än familjen, det går inte med 4 barn för alltid är det något barn som inte gillar det vi äter.

Men min ena äter t ex inte potatis, alls. Så när vi äter potatis försöker jag ha något till som jag vet att hon äter. Dessutom kokar jag då alltid broccoli för det går ner. Potatis läggs alltid upp och hon får inte kasta den av tallriken eller lägga den på bordet men hon behöver inte äta upp.

På samma sätt, vet jag att något av barnen inte äter köttet/kyckligen/gryta så har vi tå iaf potatis/pasta/ris till som jag vet att det barnet äter så går iaf något ner.

Och så grönsaker, äter vi sån mat där jag vet att något barn har svårt att äta sig mätt så massor med gurkstavar, morötter och annat de kan doppa i typ guaccamole, då klarar det sig till kvällsmaten även om det inte är en fullvärdig middag så är de iaf inte hungriga.  Och näringsmässigt behöver det inte bli perfekt för alla individer alla dagar.

Så i ditt fall, de dagar ni äter nudlar ris, lägg för honom något som han normalt inte äter på tallriken, förr eller senare kommer han smaka. De dagar ni inte äter nudlar/ris, låt honom få grillkorv till eller något annat som han faktiskt äter och gör ingen sak om han inte äter så mycket mer än det. Och gillar han några grönsaker, låt honom få det också.

• En blå giraff

Jag tycker ni ska försöka laga olika sorters rätter och välj en kombination av det ni gillar och det han gillar. Du kan väl googla på "veckomatsedel" så hittar du säkert enkla sådana som ni kan gå efter. Laga till maten och ställ fram på bordet. Låt honom ta själv det han vill ha och gör ingen affär av om han inte äter speciellt mycket. Det kan ju bli ett sätt för barn att söka uppmärksamhet också om de  ser att föräldrarna blir bekymrade då de inte äter. Mina barn får lägga upp av allting på tallriken och jag vill att de smakar åtminstone en tugga. Tycker de sedan inte om så behöver de inte äta mer. Jag ställer inte fram någonting annat heller. Så vill de inte ha så får de vänta till nästa måltid. Försök ha is i magen och tänk på att de allra allra flesta barn får i sig det de behöver. Såvida din son ändå växer som han ska så behöver du inte tänka så mycket på maten.

• Kasihi

Våran son är 3 år. Han äter köttbullar, prinskorv, pannkaka. Nudlar ibland, då har jag i grädde och herbamare. När jag gör pannkakor har jag i extra grädde och smör. Nyss började han gilla makaroner med smör i. Kyckling, där gillar han tyvärr mest chicky bits. Fattiga riddare tycker han om. Han äter strips. Oftast vill han bara ha antingen kött eller tillbehör. Sällan blandat. Pizza går hem.

I grönsaksväg är inget intressant just nu. Ett tag fungerade gurka alternativt majs.

Gällande frukt. Skalat äpple går hem, dock bara golden delicious. Klementin funkar sen några dagar. Wohoo

Svar på tråden Mat till kräset barn? Hjälp!