• myownmind

Kattförsäkringen höjd 17%

Fick försäkringsbrevet från agria idag och dom har höjt beloppet från 800 till 1280. Det är ju inte 17%. Ringde agria och dom sa att dom vart tvungna att höja 17% då veterinärvården blivit dyrare. Blir ju dyrt när man har 2. Dom är innekatter dessutom.
    Jag vill byta så jag kommer ner i pris, så tips på bolag med bra villkor och pris mottages!

• Svar på tråden Kattförsäkringen höjd 17%
  • Majsan70

Tänk på att om du byter bolag så kan du hamna utanför försäkring för vissa saker beroende på om dina katter har varit sjuka eller råkat ur för olycksfall tidigare. Gissar på att du även behöver ny besiktning?

• Fjärilslarv

1280kr per år tycker jag inte låter mycket med tanke på vad man får för det.

• U never saw me

Jag reagerade på samma sak med Sveland. Premien höjdes men ersättningen minskade. Kändes ganska surt, men som tur är så är det trots allt ganska billigt att försäkra katter. Det blir mer kännbart när det är hundförsäkringar.

• Birmafröken

Agria ändrade försäkringspremierna och villkoren i april, men att det ändrats för dig först nu beror på att du har ditt förnyelsedatum nu. Ändringarna har du fått information om både i april och nu inför förnyelsen.

Förutom premieändringen (som är olika för olika raser) är den största ändringen att Agria (som enda försäkringsbolag) låter katten behålla det valda ersättningsbeloppet på veterinärvårdsförsäkringen livet ut. Alla övriga försäkringsbolag börjar gradvis sänka ersättningstaket fr.o.m. det år katten fyller 7 eller 8 år.

Agria är också det enda försäkringsbolag som tecknar nyförsäkringar för katter äldre än 7-8 år.

• Lady Paraplyh

Jag har också Agria och jag har inte fått denna chockhöjning. Vad kan det bero på? Jag betalade den ena årspremien förra månaden och denandra den här månaden.

• Birmafröken
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-28 13:59:58 följande:
    Jag har också Agria och jag har inte fått denna chockhöjning. Vad kan det bero på? Jag betalade den ena årspremien förra månaden och denandra den här månaden.

Hur stor ändringen är beror på vilken ras man har, vilken riskgrupp den rasen räknas till och vilken självrisk man har. Är årets premie och självrisk för veterinärvård exakt densamma för dina katter som förra året?
  • Lady Paraplyh
    Birmafröken skrev 2013-11-28 15:50:45 följande:
    Hur stor ändringen är beror på vilken ras man har, vilken riskgrupp den rasen räknas till och vilken självrisk man har. Är årets premie och självrisk för veterinärvård exakt densamma för dina katter som förra året?

Jag har mina katter försäkrade för 50 000 plus medicinförsäkringen, självrisk på 1600. Det betalar jag 1150 kronor för på den ena och 1000 kronor för på den andra katten. Förra året var det lite mindre, men de har höjt med en femtiolapp kanske, inte mer.
  • Birmafröken

Premiebeloppet på veterinärvårdsförsäkringen skiljer sig som sagt åt ganska mycket numera beroende på katt.. Jag tycker att 1280, 1150 och 1000 kr i årspremie låter billigt.

Jag har också Agria 50.000 med självrisk 1600 kr + 15%. För enbart veterinärvårdsförsäkringen (utan Medicin och Livförsäkring inräknat) ser det ut så här för mig:

Moltas, Norsk skogkatt f. 2004: 1892 kr/år.

Oberon, Ragdoll f. 2008: 1235 kr/år.

Ruben, Helig Birma f. 2011: 1992 kr/år.

Eftersom jag har 3 katter i Agria är dessutom en samlingsrabatt på 15% avdragen.

Förutom veterinärvårdsförsäkringarna har jag tillägget Medicin och Livförsäkringar på alla mina katter. Det kostar pengar, men att åtminstone ha en rejäl veterinärvårdsförsäkring som gäller under hela kattens liv är absolut värt det för mig.

• Birmafröken

För att premien inte ska kännas så mycket rekommenderar jag att man betalar genom autogiro varje månad. Det gör jag så jag tänker inte ens på vad det kostar. Utslaget per månad blir det ju inte heller några större summor.

• Lady Paraplyh

Birmafröken: Det var ju jättedyrt, inte för Ragdollen, men för de andra. Själv tycker jag försäkringen är svindyr, även om man slår ut det per månad. Men jag skulle inte våga ha mina katter oförsäkrade.

Svar på tråden Kattförsäkringen höjd 17%