• Thessmargo

Vilken utav dessa ska jag välja? - "Speldator"

Jag ska köpa mig en ny dator. Jag gillar märket HP och ska ha den till det vanliga såsom facebook, office-program och lite skolarbeten. Ska även kunna spela SIMS 2,3 och/eller alt 4 och det är utifrån det som jag väljer dator. Har frågat runt lite och fått några tips och råd så detta är mina krav i datorn som jag ska köpa:

- HP
    - 17,3 tums skärm
    - 8 GB RAM
    - 1 TB hårddisk
    - minst 1 GB grafikminne dedikerat
    - minst 2,4 GHz processor

Har funnit dessa två bärbara datorer och undrar vilken som jag ska välja?

- HP Pavilion 17-e002so Notebook PC
    17,3 tums skärm
    8 GB RAM
    1 TB hårddisk
    1 GB grafikminne dedikerat
    2,6 GHz processor, max 3,2 GHz (Intel Core i5)

- HP ENVY 17-j008eo Notebook PC 
    17,3 tums skärm
    8 GB RAM
    1 TB hårddisk
    2 GB grafikminne dedikerat
    2,4 GHz processor, max 3,4 GHz (Intel Core i7)

Prisskillnaden är 2300kr, den som är dyrare har den senaste processor och är därmed lite bättre pga det?, men frågan är om den är 2300kr bättre än den andra FÖR MIG och mina användningsområden. 

Vad tycker ni, duger båda till SIMS och vilken skulle ni råda mig att välja?
  • Svar på tråden Vilken utav dessa ska jag välja? - "Speldator"
  • Robert 832

För dina syften skulle jag säga att vilken som helst av dom fungerar utmärkt. Var noga med att skydda datorn från spyware, cookies och onödiga processer bara.

• Aniiee

Andra tråden du gör. Är det för att du inte fick svaren du ville ha?

Processorerna orkar inte SIMS3!  Den sista gör det om du drar upp den till 3,4,  men det nämde du inte i förra tråden. (Stod inget om det i länkarna heller.)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Rainbow gg

Om det bara är sims du ska spela så duger det nog. Hur smooth 4an kommer gå vet jag dock inte. 3an har ju så mycket buggar så det går ju trögt att spela vilken dator man än har (kanske inte på en riktig monsterdator?)
    Jag skulle dock aldrig rekommendera en laptop för  andra spel.

Man får dessutom mycket mer för pengarna om man köper delar till en stationär och bygger själv. Inget som är svårt eller jobbigt. Tycker att hemmabyggen håller längre prestandamässigt. 

• MinnaQ

Som hängiven spelnörd sedan 10 år tillbaka tycker jag du ska kolla på andra datorer än HP.
    Hp har en tendens att överhetta även om man har en bra kylplatta.
    Vad är din budget? Har du tänkt spela Sims på hög grafik? 

• Thessmargo

Aniiee: Jag fick jättebra svar i förra tråden och utefter de svar jag fick så letade jag fram två nya alternativ och frågade om vilket som var viktigast, att ha högre processorns GHz eller högre av det dedikerade grafikminnet?

Fick inget svar på just den frågan och har även frågat runt bland bekanta och ändå inte fått något direkt exakt svar på vilken jag bör välja och därmed så startade jag en ny, liknande tråd igen. 

• Thessmargo

Rainbow gg: Jag har valt bärbar då jag helt enkelt inte har plats för en stationär. Pojkvännen som är lite mer datanörd och även spelnörd har en stationär står i vardagsrummet men det medför också att det ej finns plats för mig med en stationär och sen så vill jag även kunna ta med mig den lätt då jag åker bort.

OBS. pojkvännen kan inte mycket om datorer, utan har fått sin ihop byggd utav en kunnig.

• MinnaQ
    Rainbow gg skrev 2013-11-25 14:04:12 följande:
    Om det bara är sims du ska spela så duger det nog. Hur smooth 4an kommer gå vet jag dock inte. 3an har ju så mycket buggar så det går ju trögt att spela vilken dator man än har (kanske inte på en riktig monsterdator?)
    Jag skulle dock aldrig rekommendera en laptop för  andra spel.

Man får dessutom mycket mer för pengarna om man köper delar till en stationär och bygger själv. Inget som är svårt eller jobbigt. Tycker att hemmabyggen håller längre prestandamässigt. 
    Att inte använda laptop till andra spel än Sims är föråldrat. 
    Spelar själv WOW,LOL,Battlefield och även Sims 3,alla på högsta grafik osv utan minsta lagg.
    Visst det kostar att köpa en laptop som klarar det men vem vill sitta fast vid en burk idag?

• Thessmargo

MinnaQ: Jag vet självklart att det finns datorer som är betydligt mycket bättre till att spela spel på. Grejen är den att jag trivs med märket och har haft 3 datorer tidigare i HP och alla har fungerat galant till det som jag använder dem till. Det där om överhettning kan jag däremot hålla med om, datorn jag använder just nu är en sådan. Han låter även som att han ska lyfta (som ett plan) efter att ha varit påslagen en liten stund - bland annat därav behovet av ny dator.

Jag vet inte riktigt vad min budget är, jag som student nu har studentrabatt på bland annat HP datorer så HP Pavilion 17-e002so Notebook PC kostar för mig 5690kr  och HP ENVY 17-j008eo Notebook PC 7990kr och självklart så är ju 5690kr roligare pris men om datorn ej klarar av det jag vill eller bara är skit rent ut sagt så är ju det självklart mer värt att lägga ca 8000kr och få en bra dator.

När det gäller SIMS så föredrar jag SIMS 2 framför SIMS 3 då jag anser att det är roligare så det finns inget som säger att jag kommer att gilla SIMS 4 heller. Men eftersom jag inte vet vad jag kommer att tycka om det spelet så vill jag ju självklart rikta in mig på och köpa en dator som kanske kan klara av det spelet ändå.

• Aniiee
    Thessmargo skrev 2013-11-25 14:17:40 följande:
    Aniiee: Jag fick jättebra svar i förra tråden och utefter de svar jag fick så letade jag fram två nya alternativ och frågade om vilket som var viktigast, att ha högre processorns GHz eller högre av det dedikerade grafikminnet?

Fick inget svar på just den frågan och har även frågat runt bland bekanta och ändå inte fått något direkt exakt svar på vilken jag bör välja och därmed så startade jag en ny, liknande tråd igen. 
    Sorry. Tyckte det såg ut som exakt samma datorer. Processorerna i de här, oklockade , är dock fortfarande på gränsen.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Rainbow gg
    Thessmargo skrev 2013-11-25 14:20:52 följande:
    Rainbow gg: Jag har valt bärbar då jag helt enkelt inte har plats för en stationär. Pojkvännen som är lite mer datanörd och även spelnörd har en stationär står i vardagsrummet men det medför också att det ej finns plats för mig med en stationär och sen så vill jag även kunna ta med mig den lätt då jag åker bort.

OBS. pojkvännen kan inte mycket om datorer, utan har fått sin ihop byggd utav en kunnig.

När jag och sambon hade en etta på 21kvm så hade vi plats för säng, soffa, tv, bord och två skrivbord ;)

Men ja, ska du spela på hög grafik så får man ju betala lite mer. 
  • Rainbow gg
    MinnaQ skrev 2013-11-25 14:26:26 följande:
    Att inte använda laptop till andra spel än Sims är föråldrat. 
    Spelar själv WOW,LOL,Battlefield och även Sims 3,alla på högsta grafik osv utan minsta lagg.
    Visst det kostar att köpa en laptop som klarar det men vem vill sitta fast vid en burk idag?

Ja men precis, då får man ju betala lite, ganska mycket, mer för att få samma prestanda. Om man ska ha en riktig speldator.
    Jag vet inte vart TS har gjort av sin nuvarande laptop. Men vem behöver spela dator när man åker bort?

Skulle aldrig välja laptop över stationär. 
  • MinnaQ
    Rainbow gg skrev 2013-11-25 15:15:08 följande:
    Ja men precis, då får man ju betala lite, ganska mycket, mer för att få samma prestanda. Om man ska ha en riktig speldator.
    Jag vet inte vart TS har gjort av sin nuvarande laptop. Men vem behöver spela dator när man åker bort?

Skulle aldrig välja laptop över stationär. 
    Ja man behöver väl inte spela dataspel för att ha datorn med sig? Skola? Resor?
    Sen att inte behöva sitta fast på en punkt i hemmet heller.
    Och precis som Ts själv skriver är det väl inte värt att köpa en dator för 5000 om den inte klarar spel hon vill spela. 
  • TryckNisse
    Thessmargo skrev 2013-11-25 13:49:29 följande:
    Jag ska köpa mig en ny dator. Jag gillar märket HP och ska ha den till det vanliga såsom facebook, office-program och lite skolarbeten. Ska även kunna spela SIMS 2,3 och/eller alt 4 och det är utifrån det som jag väljer dator. Har frågat runt lite och fått några tips och råd så detta är mina krav i datorn som jag ska köpa:

- HP
    - 17,3 tums skärm
    - 8 GB RAM
    - 1 TB hårddisk
    - minst 1 GB grafikminne dedikerat
    - minst 2,4 GHz processor

Har funnit dessa två bärbara datorer och undrar vilken som jag ska välja?

- HP Pavilion 17-e002so Notebook PC
    17,3 tums skärm
    8 GB RAM
    1 TB hårddisk
    1 GB grafikminne dedikerat
    2,6 GHz processor, max 3,2 GHz (Intel Core i5)

- HP ENVY 17-j008eo Notebook PC 
    17,3 tums skärm
    8 GB RAM
    1 TB hårddisk
    2 GB grafikminne dedikerat
    2,4 GHz processor, max 3,4 GHz (Intel Core i7)

Prisskillnaden är 2300kr, den som är dyrare har den senaste processor och är därmed lite bättre pga det?, men frågan är om den är 2300kr bättre än den andra FÖR MIG och mina användningsområden. 

Vad tycker ni, duger båda till SIMS och vilken skulle ni råda mig att välja?
    Ingen av dessa hade jag tagit Dom är för klena med dagens spel  program osv.

• Daniel12

ingen av dem

Commodore 64 är den bästa speldatorn.

Svar på tråden Vilken utav dessa ska jag välja? - "Speldator"