• Finmamma

Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig

Hej, försöker bli gravid med tredje barnet. Har provat pergotime trippeldos och va inne för att kolla hur jag reagerade på trippel. Istället för ägg upptäckte läkaren en cysta på40 mm. :(((Jag är så orolig att det är ngt farligt, som cancer.... Hon tyckte inte kag skulle vara orolig men jag blev vettskrämd. Vill ni dela mer er av era erfarenheter? Det blir ingen mer pergotime för mig efter detta. Och förmodligen ingen trea heller. Om vi vill forts blir det sprutor för vår del Jag känner av cystan, den gör lite ont i vissa rörelser :((( ngn som kännt likadant???

• Svar på tråden Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig
  • Malima

Jag har själv aldrig haft ngn cysta, men många i min närhet har haft det och de har alltid varit ofarliga. Försök att inte oroa dig!

• Koala

Det är jättevanligt med cystor och de flesta är helt ofarliga och försvinner oftast av sig själva. Om cystan hade sett farlig ut (som cancer) gör man flera nya ultraljudskontroller. Du behöver inte vara orolig om de sa att den såg ofarlig ut.

• Themis

Kopierar från ordlistan i min presentation:

CYSTA på äggstocken-varför får man det?

"Cysta" är egentligen bara namnet på en (oftast) vätskefylld blåsa, de kan uppstå lite varstans i kroppen. Det finns alltså många typer av cystor och man kan även få cystor i livmodern, men jag skriver om cystor på äggstockarna eftersom det är rätt vanligt och jag själv har haft det. Cystor på äggstocken beror vanligen på att

1) ägglossningen har "hakat upp sig" lite så att en månads äggblåsa inte spruckit och släppt ägget utan stannar kvar, eller

2) att efter ägglossningen det som blir kvar, den så kallade gulkroppen, växer till en blåsa som stannar kvar ett tag. Oftast skrumpnar gulkroppen ihop direkt efter mens.

Cystor är nästan alltid godartade och blir sällan större än 3-4 cm i diameter. Oftast försvinner de av sig själva även om de kanske har hunnit bli 6-7 cm stora-det gjorde min.

Därför kan läkarna inte direkt säga om man måste göra något åt en cysta eller inte, och därför väntar de ett tag och undersöker igen för att se om den har försvunnit. Cystor som blir kvar och fortsätter växa brukar man däremot ta bort med titthålsoperation, eftersom de dels kan ge besvär och dels i några få fall kan innehålla elakartad vävnad.

Har man många cystor på äggstockarna kan man ha ett tillstånd som heter PCO, och det är en helt annan sak. Se mer info om det under PCO nedan.

Källor: Netdoktor.se och mina läkare när jag hade en cysta

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Finmamma

Tack för att ni skriver pch delar med er! Kan inte låta bli att ha dåligt samvete över att jag utsätter min hälsa för fara för att bli gravid med ett tredje barn. :((( Jag är såå orolig att det är ngt farligt. Va hos gyn för ca 3-4 v sedan. Hade då inga cystor så jag fick provera utskrivet och sedan pergotime. Tog jätte lång tid innan mensen kom efter proveran. Redan när jag tog proveran hade jag märklig känsla i ägfstocken, samma som jag har systa på nu. Detta fortsatte under hela mensen och sedan under tiden jag fick pergotime. Idag på cd 13 upptäcktes cystan. Aldrig haft en cysta förut, kan inte låta bli att oroa mig för det värsta. Började med provera idag igen för att framkalla mens enligt läkarens ordination. Ska tillbaka för att se om den är borta när mensen kommer. :((( tänk om den är ännu större då??

• Finmamma

Hur lång tid tog det innan den försvann om den var i samma storlek som min? Kan den spricka så att man får riktigt ont??? Kan jag göra ngt för att den ska gå bort?

• Themis

För mig tog det några månader från upptäckten (det värkte t ex när jag gick i trappor, när cystan "studsade" mot de inre organen) tills den sprack.

Det gjorde inte särskilt ont för mig men det kan göra rejält ont. För mig kändes det att nåt brast och det blev som en värmevåg inuti, det var som en vattenballong som fick punka helt enkelt.

Läkaren "uppmuntrade" mig med att om jag låg på marken och skrek i mer än fem minuter plötsligt så skulle vi in på akuten för då kan cystan ha snört sig runt äggstocken och strypa blodtillförseln, vilket kan göra att man förlorar en äggstock om man inte snabbt får kirurghjälp.

Förutom demonstrationen av EQ djupfryst fiskpinne tyckte jag inte att den läkaren tillförde så mycket, googling gav mer relevant information. Obestämd

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Finmamma

Ja samma här, värker när jag går itrappor gör nn konstig rörelse. Usch så hemskt det här med cystor! Ska jag vara helt ärlig, orkar inte googla hittar vara en massa om äggstockscancer.... Blir ju livrädd. Bara den försvinner så är jag glad just nu!! Jaha så nu ska man oroa sig i lera veckor framöver om den försvinner el ej :( ALDRIG mera pergotime säger jag bara!!!

• Themis

Men jag får tillägga att jag aldrig har fått Pergotime, alla kvinnor kan få cystor.

Ta hand om dig nu och hoppas att eländet spricker så smärtfritt som det bara går. {#emotions_dlg.flower}

• Swensken89

Jag hade en cysta i våras. Den var ca 60 mm.

Fick komma på återbesök en månad senare och då var den borta. Vad jag har förstått är det väldigt vanligt med cystor men att de oftast växer bort av sig själv.

• Shoaj

Precis som Themis skrev så kan en cysta vrida sig runt sin led där den fäst och strypa blodtillförsel alt. spricka, det har jag hört kan göra rätt ont. Men oftast är de helt ofarliga och försvinner fint av sig själva :) 

Jag fick en väldigt stor på min högra äggstock som de jämförde med en tennisboll, den var vätskefylld och gjorde svin ont men det säger ju sig självt med tanke på storleken så jag fick ligga inne på observation och eftersom den inte minskade i den takt de ville och jag hade så ont av den så fick de operera bort den. Det gjorde dom via titthålsoperation. 

Svar på tråden Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig