• enola

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 1. Svartvit

    Jättefina bilder! Första gången jag tittade igenom fastnade jag direkt för nummer 28. Underbara linjer, perfekt symmetri och ett djup i bilden.

    Ska försöka ge feedback på alla bilder senare när jag har mer tid Glad

  • enola
    Lonlely Wolf skrev 2013-11-25 22:44:19 följande.
    En fråga hur vet man om personen röstar på sin egen bild?   
    Det vet man ju inte. Har f.ö. inte sett nåt om hur reglerna är kring det, har det inte stått nåt eller har jag missat?

    Det säger sig ju självt att många kommer rösta på sin egen bild om man får (och antagligen även om man inte får), och det blir ju inte riktigt rätt. Fast det kan ju faktiskt vara så att man tycker sin egen bild är bäst, och då borde man ju få rösta på den. Eller?
  • enola
    Nooelia skrev 2013-11-26 08:35:06 följande:
    Gillar många men fastnade för den med duvorna
    Fast du missade att rösta va? (Jepp, håller koll på alla bilder, inte bara min egen, rätt ska va rätt! ;))
  • enola
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-26 15:13:17 följande:

     


    Alltså, jag tycker att om man ska ta en svartvit bild överhuvudtaget idag, så ska det vara just för att ta vara på möjligheterna med svart-vitt, som inte finns i färg. Alltså kontrasterna, skuggor och dagrar. Det dramatiska. Se porträttet ovan, som föreställer Ingrid Bergman. Det är ett praktexemplar på svartvit konst! Det är meningslöst att en svartvit bild ser ut som en färgbild som bara gjorts om till svartvit. Jag menar - den förlorar ju bara på det, eftersom man missar färgerna!

    Ärligt talat så uppfyller inte en enda av de här fotona mina krav för en riktigt bra svartvit bild.

    Fotografen till nr 9 har gjort ett gott försök, men för mycket av flickan hamnar i mörker

    Nr 13 är också ett bra försök, men det är för svårt att se vad bilden föreställer

    22 också ett bra försök rent tekniskt, men inte tillräckligt vacker (i min smak) för att jag skulle vilja förstora upp den och ha den på väggen 

    Nr 27 är väldigt fin i sig, men här har alltför mycket fotoshop använts för att den ska passa in i en sådan här fototävling, tycker jag. Vissa av fågelsilhuetterna ser rent av tecknade ut. Likadant känner jag för:

    ...bild 28. Mycket fin, men den ser nästan målad eller tecknad ut..?

    Efter mycket funderingar röstade jag på nr 6. Bilden är vacker helt enkelt, lite shabby chic... Motivet med den gamla klockan mot den sönderfallande fönstersmygen, väcker även vemodiga tankar om alltings förgänglighet etc.. Den bild som berörde mig mest, kan jag klart säga!            
    Garbo-bilden om något ser tecknad ut tycker jag. Den ser dessutom ut att vara digitalt bearbetad, vilket ju innebär att den inte såg ut så där från början. Ansiktet är utslätat och håret skumt, som om man använt brusreducering.
    Men nu var det ju inte den vi skulle diskutera. (Fördelen är att eftersom den inte är del av tävlingen så kan man såga den hejdlöst! Flört)

    Hur som helst, många fina bilder! Bra gjort allihop!
    Jag ska väl försöka komma med lite konstruktiv kritik då, på en fullständigt amatörmässig nivå.
    Ok, here we go:

    1.Bra kontrast och skärpa, bra komposition. Personligen ger den mig inte så mycket, men rent tekniskt en bra bild.
    2. En nyfödd bebis slår ju aldrig fel. Bra skärpa på rätt ställe. Hade varit intressant att se hur bilden hade sett ut med fokus på både barn och far.
    3. Också jättesöt.
     Undrar om det är med avsikt fokus har lagts på händerna? Jag hade nog velat ha fokus på bebisens ansikte.
    4.Den här gillar jag! Jättemysig bild, bra komposition och rätt skärpedjup.
    5. Fint med solreflexerna på underlaget, men hade nog mått bra av högre kontrast.
    6. Agnes Cecilia-känsla var det någon som skrev. Håller med fullständigt! Den här bilden vinner på att den går i gråtoner snarare än svartvitt. Det bidrar till den romantiskt spöklika känslan.
    7. Gulligt motiv och helt ok tekniskt sett. Dock ett foto som nog mest berör personer som känner barnet i fråga.
    8. Underbar min på kissen; "låt mig vara ifred för tusan!" Fokus på rätt ställe, ögonen. Hade velat beskära den annorlunda, för mycket klöspelare i vägen för min smak.
    9. Jag gillar idén med att ljuset faller så att bara konturerna av profilen syns. Hade velat ha den lite ljusare men annars en bra och genomtänkt bild.
    10. Gillar att den är lite sned, det bidrar till känslan av vind. Tyvärr lite oskarp och lite dålig kontrast.
    11. Ovanligt motiv, kul! Men återigen, bättre kontrast! Med alla linjer i bilden skulle den verkligen vinna på det!
    12. Jättefin bild! man kan verkligen se glädjen i brudparets ögon och det blir en cool effekt av riset(?) som kastas på dem. Jag har inga invändningar alls faktiskt.

    Nej, nu ska jag lägga barn. Fortsätter med resten av bilderna senare Glad
  • enola
    enola skrev 2013-11-26 19:53:37 följande:
    Garbo-bilden om något ser tecknad ut tycker jag.
    Äh, Garbo? Nu är jag dum i huvet. Ingrid Bergman menar jag ju. *puckad*
  • enola
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-26 20:26:00 följande:

    Ja, fast den andra bilden jag la upp är Garbo!
    Haha, ja. Fast jag började skriva mitt inlägg innan du postade den, det tog en stund att skriva. Meeneeh... Vi säger väl att jag såg in i framtiden och visste att du skulle posta den. *hellre galen än puckad* Flört
  • enola
    Severus skrev 2013-11-26 20:14:11 följande:
    Skönt att se att man inte får 0 röster iaf;)
    och inte bara en, eller två, eller 3, eller 4, eller 5 heller
    Fast det finns många som är så jäkla bra så är jag nöjd ändå. Några dagar kvar dessutom:)
    Eller hur! Skönt att se att det finns folk med god smak där ute Flört
  • enola
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-26 21:04:26 följande:


    Vad kul att du gav feedback på så många bilder! Spännande att läsa.
    Hann ju inte med alla bilder så... Fortsättning följer... Flört
  • enola
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-27 10:49:36 följande:

    Alltså, jag tycker att det är knasigt att försöka konvertera en färgbild till svartvit överhuvudtaget. Eftersom en svartvit bild kräver en helt annan ljussättning ifrån början. Det är en KONST att ta vackra svartvita bilder - där just spelet mellan skuggor och dagrar är hela poängen. Annars vinner fotot inget på att vara i svartvitt, utan förlorar bara på att sakna färger!
    Fast med rätt bild funkar det ju faktiskt. Förr krävde det så klart oerhört mycket större skicklighet, inte bara för att man inte kunde kosta på sig att göra femtio försök på varje bild om man känner för det, och testa kamerainställningar efterhand, utan även för att det var mycket svårare att få rätt exponering, kontrast etc. med bara ljussättning, kamerainställningar och mörkrum. Är grymt imponerad av fotografer som använder sig av analog kamera än idag.
    Nuförtiden är ju faktiskt bildbehandlingsprogrammen ett slags mörkrum. Tror inte det finns några fotografer som inte redigerar sina bilder. Och jag tycker att en bild tagen i färg kan bli bra i svartvitt, om man vet hur man ska förhålla sig till ljus och kontraster.

    Och faktum är, att en dålig bild kan göras bättre genom redigering, och en hyfsad bild kan bli ganska bra. Men en dålig bild blir aldrig en bra bild hur mycket du än redigerar. Det måste finnas något att jobba med från början och även en kunskap om vad som gör en bra bild när det kommer till komposition, fokuspunkt osv.


  • enola

    Ok, då ska jag väl säga nåt om de bilder jag inte hann med igår.

    13.Du har fått fokus på rätt ställe men bilden är för mörk och det är svårt att se vad den föreställer. Tror att det här är typiskt en sån bild som borde varit i färg.
    14.Gullig bild! Man undrar verkligen vad barnet ser där borta.
    15. Jag älskar den här bilden! Fokus på helt rätt ställe, bra skärpa, bra komposition och ett motiv som funkar även om man inte har en relation till barnet.
    16.Gullig gammaldags bild som passar att vara svartvit. Mitt enda önskemål är ett kortare skärpedjup så att fokus hamnar bara på pojken. Det skulle få det viktiga i bilden att framträda tydligare.
    17. Tekniskt sett en mycket bra bild. Gillar den frågande minen i barnets ansikte.
    18. Ett härligt ögonblick! Tror dock att den hade passat bättre i färg och inte så snävt beskuren (eller fotograferad). Inte så intressant som fotografi betraktat utan mer ett fint minne till familjealbumet.
    19. Fin sommarbild. Staketet gör sig bra i svartvitt men jag tror att bilden som helhet hade varit bättre i färg.
    20. Fint fokus på ena skon. Men ska den verkligen vara på det hållet? Det gör den lite svårbegriplig.
    21.Nöjd kisse! Härlig bild, bra skärpa och kontrast. Lite för snävt beskuren på sidorna enligt mig.
    22. Jättefin bild! Min enda invändning är elementet i bakgrunden. Det stör litegrann tycker jag.
    23. Gullig bild helt enkelt.
    24. En bild som säger något. Även tekniskt sett bra. För motivets skull hade jag velat ha med alltihop av människorna som går iväg men jag vet inte om de proportionerna skulle passa resten av bilden.
    25. Fin ros, bra skärpa men bilden tilltalar mig inte särskilt mycket. Vet egentligen inte varför.
    26. Kul perspektiv och kul ansiktsuttryck på katten. Lite mycket i bakgrunden som stör, kortare skärpedjup hade varit bra här. Gillar inte riktigt ramen.
    27. Jag tycker om nyansskiftningarna som kommer av vingarnas rörelse, och skuggorna på väggen. Lite för hög kontrast. Skulle önska att den flygande duvan hade ett mörkare huvud så det syntes bättre mot den vita bakgrunden, men det kan man kanske inte lasta fotografen för :)
    28. Min favorit! Fantastiskt djup i bilden, det ser nästan ut som om man kan gå in i den. Mycket bra komposition. Inga invändningar alls!

  • enola
    Lillasmulan skrev 2013-11-27 11:24:03 följande:
     Sällan det händer dock eftersom den riktiga världen inte är utrustad med ljus som faller perfekt och i perfekt vinkel och styrka på precis det vi vill plåta.
    Nä, visst är det bedrövligt Flört

    Vad som utmärker en bra fotograf är väl att han eller hon vet när det är mest gynnsamt att fota ett visst motiv. Men när det gäller ögonblicksbilder så har man ju inte den förberedelsetiden. Då handlar det mer om tur, även för en skicklig fotograf. Det man kan göra är väl att vara förberedd genom att ha iso och slutartid etc. inställt så att det passar de ljusförhållanden man befinner sig i.
  • enola

    Man får INTE röstfiska! Det här är en anonym tävling där den bästa fotografen ska vinna, inte den som har flest vänner! Det tycker jag har framgått tydligt och jag hoppas ingen bryter mot det! *lätt upprörd, förhoppningsvis i onödan*

  • enola
    Severus skrev 2013-11-27 17:09:24 följande:



    Sånt borde märkas om en uppenbar "mindre bra" bild får fullt med röster?
    Typ suddig och rörig och hej och hå

    Kommer INTE länka till tävlingen :)
    Det har du rätt i. Fast svårt att bevisa förstås. Och nej, jag kommer inte heller länka. Hur kul skulle det vara att bli Årets Fotograf och veta att man blev det genom att röstfiska och inte för att man faktiskt är den bästa fotografen? Då kan vi lika gärna döpa om tävlingen till Årets Fiskare.
  • enola
    HelenFr skrev 2013-11-27 17:36:04 följande:
    Känns lite väl drastiskt att man skulle sitta med multipla medlemskap för en tävling... Det måste ju vara enormt tidskrävande om man bara får rösta en gång per konto, tror ni verkligen att någon gör det??? Nu har jag inte varit med i så många röstningstävlingar här så jag kanske tror fel...
    Inget förvånar mig när det gäller FL! Flört

    Nä, jag håller med om att det känns lite överkurs. Men det är illa nog att be vänner att rösta, så jag hoppas inte det är nån som har gjort det.
  • enola
    Boothwalker skrev 2013-11-28 10:51:32 följande:
    Fotografen till bild 11 hänvisar till inlägg 43 för dom som nu eventuellt undrar vad som hänt på bilden med den raserade byggnaden.
    Och vad den egentligen handlar om
    Såg det. Det ger bilden en helt ny innebörd, en till dimension. Jag gillade bilden från början men blir mer tagen av den nu när jag vet vad den föreställer.
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 1. Svartvit