Han lyssnar inte
Har en liten kille som blir 6 år i januari. Han går på förskola på dagarna där han också är äldst. Det är en till pojke som precis blivit 5 år, resten är 4 år eller yngre.
Problemet är att personalen tycker han slutat lyssna. Han har börjat "smita" över staketet( dock oftast det som går till fritidsgården, ej mot vägen) . Om han är på väg över och de ropar så lyssnar han inte. Och speciellt när det är vikarier. Och han drar även med en kille som är 4 år och 5 åringen.
De upplever också att han som de säger "utövar sin makt" för att många ser upp till han, då han är äldst. Han kan be dom andra kasta snöbollar på fröknarna ( speciellt vikarierna) eller göra andra små hyss.
Han är verkligen en social och glad och pigg kille som är väldigt snäll. Men jag förstår inte varför han gör såhär, finns det någon som varit med om just detta beteende och kan tänka sig vad det beror på???
dom påpekar ofta att det är så respektlöst av han att inte lyssna, och jag tycker faktiskt de är lite omständiga på denna förskola och hakar upp sig på småsaker. Dock så är det bra att de berättar så jag själv kan prata med han när han sen kommer hem. Men gillar inte att man ska behöva komma och vara med några dagar efter det hänt och prata med han på förskolan , barnen lever så i nuet, och sen ska de inte heller ta upp direkt på morgonen vad som hände dagen innan, ger väl knappast en bra start på dagen...
nä nu har jag slängt ut mina tankar. Hoppas nån kan ha någon teori, och kom gärna på förslag vad jag ska säga åt personalen när vi ska ha vårat "möte" igen tillsammans med sonen för att påtala allvaret...
Kanske ska tillägga att han har en storebror på 7 år som är under utredning för diagnos, ev ADHD/ tourettes? som mkt kretsar kring just nu...