• 3 blir 4

Tips på bra inlärningsmaterial till 5 åring

Hej!

Jag har en son på 5 år som vi misstänker har inlärningssvårigheter, han har fram tills nu inte kunnat göra en huvudfoting och har svårt att sitta still länge och försöka sig på att skriva sitt namn. Vi har nyligen börjat med EyeQ för att prova det men jag känner att jag skulle vilja ge honom lite mer roliga övningar att göra som kanske får honom intresserad för bokstäver och olika former

Finns det någon som har bra tips på böcker, spel mm som kan hjälpa honom?

Tack så länge!

• Svar på tråden Tips på bra inlärningsmaterial till 5 åring
  • Mammatilltvå2

Vår son som nu är nio hade samma svårigheter som er son när han var i samma ålder. Nu har hans svårigheter blivit tydligare och han har anpassat material i flera ämnen i skolan. Men det jag vill tipsa om är Kalle Kunskap, spel till PC. Det lärde sig vår som mycket på. Det finns för flera åldrar och 4-6 år var lagom när vår son var i fem-sexårsåldern. Barnen lär sig bokstäver, former, hitta lika, logiskt tänkande mm. Nu är det mest appar till Ipad och Iphone som är populärt. Skrivis och Pettson och Findus är två spel, som på de enklaste nivåerna kan passa en kille som är 5 år. Siffermix är ett exempel på matteapp. Lycka till.

• 3 blir 4
    Mammatilltvå2 skrev 2013-11-27 11:02:25 följande:
    Vår son som nu är nio hade samma svårigheter som er son när han var i samma ålder. Nu har hans svårigheter blivit tydligare och han har anpassat material i flera ämnen i skolan. Men det jag vill tipsa om är Kalle Kunskap, spel till PC. Det lärde sig vår som mycket på. Det finns för flera åldrar och 4-6 år var lagom när vår son var i fem-sexårsåldern. Barnen lär sig bokstäver, former, hitta lika, logiskt tänkande mm. Nu är det mest appar till Ipad och Iphone som är populärt. Skrivis och Pettson och Findus är två spel, som på de enklaste nivåerna kan passa en kille som är 5 år. Siffermix är ett exempel på matteapp. Lycka till.
    Tack så mycket för ditt svar! ska kolla på Kalle kunskap-skiva till helgen :) 

Har din son någon diagnos eller säger man bara att det är inlärningssvårigheter? (Hoppas det är okej att jag frågar) 
  • Mammatilltvå2

Han har en ADHD-diagnos som han fick i 7-årsåldern. Sedan har han visuella perceptionssvårigheter. Kopplingen mellan ögonen och hjärnan fungerar inte som på oss andra. Det var därför han hade svårt att rita osv som liten. Han har jättelågt på tester som mäter detta men normalt på det som är muntligt typ ordkunskap, annan förståelse osv. Så därför har han ingen utvecklingsstörning (men jättesvårt med vissa delar). Precis som du tänker har det varit viktigt att lärorika spel samtidigt varit roliga för att hålla motivationen uppe. Hoppas att ni får snabb hjälp om ni väljer att söka hab eller Bup.

• 3 blir 4
    Mammatilltvå2 skrev 2013-11-27 21:36:44 följande:
    Han har en ADHD-diagnos som han fick i 7-årsåldern. Sedan har han visuella perceptionssvårigheter. Kopplingen mellan ögonen och hjärnan fungerar inte som på oss andra. Det var därför han hade svårt att rita osv som liten. Han har jättelågt på tester som mäter detta men normalt på det som är muntligt typ ordkunskap, annan förståelse osv. Så därför har han ingen utvecklingsstörning (men jättesvårt med vissa delar). Precis som du tänker har det varit viktigt att lärorika spel samtidigt varit roliga för att hålla motivationen uppe. Hoppas att ni får snabb hjälp om ni väljer att söka hab eller Bup.
    Vi har möte med dagis nästa vecka och väntar på att få komma till BVC så ska dom få säga sitt. Han ritar och gör framsteg men det tar lååång tid mellan dom frmastegen. Han har alltid varit tidig i allt annat så vi har missat att han inte kan dom här delarna :( känns verkligen som den sämsta mamman just nu som borde haft bättre koll. 
Svar på tråden Tips på bra inlärningsmaterial till 5 åring