• pmb

Katt med astma blev bättre av kattsandsbyte

Hej

Om man googlar på saker så hamnar man alltid på familjeliv, så jag tänkte att det är ett bra forum att sprida en sån här sak:

Min stora katt är född 2006 och är och har alltid varit innekatt. Vintern 2010-2011 började han hosta. I början trodde jag att han hade ätit nåt konstigt eller hade en hårboll på väg upp (han satt utsträckt längs med golvet, sträckte på halsen och tungan stack ut, ser obehagligt ut), men han hade aldrig gjort så innan. Dessutom är han korthårig (ras: ocicat) och inte särskilt förtjust i att tvätta sig, så hårbollar har liksom aldrig varit nåt problem med honom...
    Iaf, efter en månad då det inte blivit bättre fick han besöka veterinären som tog röntgenbilder och konstaterade astma (inte helt ovanligt bland innekatter). Vi fick hem kortisontabletter som man fick tvinga i honom (dom smakar tydligen riktigt illa) och eftersom det hjälpte fick vi gå över till inhalator då det inte är bra att gå på kortisontabletter under en längre tid. Dessutom blev han galet hungrig av tabletterna, och gick pga det upp i vikt. Dåligt för astman.
    Iaf, inhalatorn funkade finfint, han fick alltid mat efter så han inhalerade för glatta livet 2ggr/dag ;) Vissa perioder gick vi ner till 1gång/dag, men han fortsatte hosta då och då, ibland oftare, ibland mer sällan.

Så...för ett par månader sen testade jag att byta kattsand. Hade inte tänkt på det, men ett tag innan hans besvär började så hade vi bytt till everclean, den klumpar sig ju bra och tar bort lukt effektivt. Nu i höstas bytte vi till eldorado, som faktiskt också klumpar sig bra men inte håller lukten borta lika bra. Och han har slutat hosta!! Jag känner mig dum som inte provade att byta sand innan, men när jag tog upp det med veterinären viftade hon bort det och sa att det inte spelar någon roll. Borde ju testat ändå, men...

Iaf, har du en innekatt som har astma, testa att byta kattsand!!!

• Svar på tråden Katt med astma blev bättre av kattsandsbyte
  • pmb

Ja, jag tror väl att alla deras sander har mer eller mindra parfym i sig? Jag använde less track (visst heter den så? den "gula" förpackningen).

• Birmafröken

Ja, Less track är parfymerad. Eldorado som ni bytt till är oparfymerad, men dammar dock väldigt mycket vilket inte heller är bra för astmatiker. En finkornig och bra sand som dammar väldigt lite är Extreme Classic som finns i djuraffärer och i nätbutiker. Den finns i både parfymerad och oparfymerad variant. Även Everclean har oparfymerade sorter (Unscented).

• pmb

Ja, inte optimalt än. Men vi flyttar till hus alldeles snart så då ska vi testa öko plus tänkte jag, den går att kompostera. Om katterna accepterar den vill säga ;)  Vanlig kattsand hamnar ju bara på deponi och det är ju inte helt bra. Så det får bli till att börja experimentera snart.

• dalijo

Jag har precis fått diagnos astma på mina katter, de är i tidigt stadium så jag fick inhalatorn. Har börjat visa och testa den men misslyckas helt:-/ Är i skrivandets stund på väg till djuraffären för sandbyte, så tack för tipset!!! Men; Hur gjorde du med inhalatorn? ( jag har till en början stoppat godis i själva masken, i tron att det ska ge gott resultat. Men såfort godiset är borta sticker kisse och vägrar stoppa in nosen. Superstressad över det kan man lugnt säga) Mvh/D

• pmb

Det är svårt om inte katten vill samarbeta. Har den fri tillgång på mat? Min astmakatt får blötmat ett par gånger per dag. Han får inhalera innan mat, för dom ska ju äta eller dricka efter. Håll masken kort framför nosen o ge sen belöning (=mat eller godis). Håll sen längre o längre. Då, även om katten inte direkt gillar masken, så är den inte rädd. Hoppas det går bra!

• pmb

Ja, o vi får hålla kvar katten i masken. Han går annars. Han tar inte frivilligt men han protesterar inte heller.

• geeny

Båda mina katter (siameser, 8 och 9-år) har fått astma. Den ena har en inhalator. Det var riktigt jobbigt ibörjan (flera veckor) hon bara sprattla och klöste hejvilt, nu några månader senare är det fortfarande protester men går mycket bättre men måste fortfarande hålla fast framfötterna. Min katt är VÄLDIGT bestämd så mitt tips är ju att bara ha tålamod och hålla ut. Vi har haft katty kattsand i massa år. Parfymeri vad jag vet men dammar nog. Ska prova att byta.

• Mjauuuu

Anledningen till att  det är vanligt med astma och andra luftvägssjukdommar som katter har måste bero på allt damm det blir av kattsanden när katten krafsar i lådan. Dammlunga och stenlunga fick i allafall dom personer som vistades i dammiga miljöer så varför ska inte katter bli drabbade? Det skulle förbjudas att sälja kattsand som dammar!

Svar på tråden Katt med astma blev bättre av kattsandsbyte