Katt med astma blev bättre av kattsandsbyte
Hej
Om man googlar på saker så hamnar man alltid på familjeliv, så jag tänkte att det är ett bra forum att sprida en sån här sak:
Min stora katt är född 2006 och är och har alltid varit innekatt. Vintern 2010-2011 började han hosta. I början trodde jag att han hade ätit nåt konstigt eller hade en hårboll på väg upp (han satt utsträckt längs med golvet, sträckte på halsen och tungan stack ut, ser obehagligt ut), men han hade aldrig gjort så innan. Dessutom är han korthårig (ras: ocicat) och inte särskilt förtjust i att tvätta sig, så hårbollar har liksom aldrig varit nåt problem med honom...
Iaf, efter en månad då det inte blivit bättre fick han besöka veterinären som tog röntgenbilder och konstaterade astma (inte helt ovanligt bland innekatter). Vi fick hem kortisontabletter som man fick tvinga i honom (dom smakar tydligen riktigt illa) och eftersom det hjälpte fick vi gå över till inhalator då det inte är bra att gå på kortisontabletter under en längre tid. Dessutom blev han galet hungrig av tabletterna, och gick pga det upp i vikt. Dåligt för astman.
Iaf, inhalatorn funkade finfint, han fick alltid mat efter så han inhalerade för glatta livet 2ggr/dag ;) Vissa perioder gick vi ner till 1gång/dag, men han fortsatte hosta då och då, ibland oftare, ibland mer sällan.
Så...för ett par månader sen testade jag att byta kattsand. Hade inte tänkt på det, men ett tag innan hans besvär började så hade vi bytt till everclean, den klumpar sig ju bra och tar bort lukt effektivt. Nu i höstas bytte vi till eldorado, som faktiskt också klumpar sig bra men inte håller lukten borta lika bra. Och han har slutat hosta!! Jag känner mig dum som inte provade att byta sand innan, men när jag tog upp det med veterinären viftade hon bort det och sa att det inte spelar någon roll. Borde ju testat ändå, men...
Iaf, har du en innekatt som har astma, testa att byta kattsand!!!