• buffy

När låter du ditt barn stanna hemma från skolan?

Jag tycker ofta att det är svårt att bedöma när barnet är för sjukt för att gå till skolan. Nu på hösten är ju barn gärna snoriga för jämnan och skulle mitt barn få stanna hemma varje gång hon var lite snorig skulle hon stanna hemma var och varannan vecka. 
    Hur gör du? När tycker du att ditt barn är så sjukt att det får stanna hemma från skolan?  

• Svar på tråden När låter du ditt barn stanna hemma från skolan?
  • Philippa

När han är allmänpåverkad....såklart.

• Natulcien

Nu har inte jag skolbarn, utan förskolebarn. Men han stannar självklart hemma när en förkylning bryter ut, oavsett om han är pigg, eftersom det är som mest smittsamt då. Rinnande snor och nysningar vill man inte ha bland annat folk.
    Feber och hängighet är ju också självklara anledningar att stanna hemma.
    Men en "gammal"  förkylning som är på övergående med bara lite lätt snorighet kvar håller jag honom inte hemma för.

• Dina08

Titta på allmäntillståndet. Feber eller att hon/han somnar ofta/tidigt, ihållande hosta=stanna hemma.

• glassen

Min erfarenhet är att det är stor skillnad mellan ett förskole- och ett skolbarn. Som du skriver, ett skolbarn som är lite snorigt kan knappast vara hemma varje gång, men får barnet feber, eller blir ordentligt dåligt och inte orkar skoldagen så bör det vara hemma. Det kan vara svåra bedömningar.
    Men eftersom jag har ett barn i förskola och ett i skola så brukar det för mig oftast stämma att de dagar jag är tveksam så bör förskolebarnet vara hemma, men skolbarnet bör gå till skolan.

• momomo

Feber, hängig, hostar eller nyser mycket (mer än nån gång i timmen eller så), haft svårt att sova pga förkylning och knappast orkar med förskolan,  eller snorar så mycket att det är en sanitär olägenhet - då är det läge att stanna hemma.

Jag antar att ett större barn som snyter sig själv och lärt sig hosta/nysa i armvecket kan gå till skolan även om ett förskolebarn bör hållas hemma för att inte hela lokalen ska bli nerkletad med snor.

Svar på tråden När låter du ditt barn stanna hemma från skolan?