Inlägg från: stockholmstjej86 |Visa alla inlägg
  • stockholmstjej86

Till er som helammar ???

Ni som helammar era bebisar, hur funkar det egentligen ? Jag menar, står ni "standby" 24/7 eller kan ni lämna bebben med pappa för att åka iväg till affären eller annat ärende som inte är så tidskrävande ?

Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? 

Bilden i mitt huvud är att helammande mammor inte kan "gå ifrån sin bebbe" ifall den plötsligt vill bli ammad och därför alltid finns i hemmet, iaf till en början ? 

Berätta för mig hur det funkar ! :) 

OCH för att slippa starta en ny tråd : Hur många timmar i snitt /dygn ammar ni ? Ja, mellan tummen och pekfingret förstås, det kan ju variera. 

• Svar på tråden Till er som helammar ???
  • stockholmstjej86
    Maroschka skrev 2013-11-26 10:59:44 följande:
    Nu har jag ju ingen bebis nu men har helammat alla mina barn och NEJ, man står inte standby. Klart man kan åka till affären och liknande. 

Jag försåtr inte hur du menar med " Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? "

Iallafall mina barn har från start haft minst 1 timma mellan amningarna. Inte har jag suttit med tissen i munnen på bebisen konstant dygnet runt heller.  

När dom varit nyfödda och jag har behövt gå till affären, klippa håret eller whatever så har jag ju först sett till att ha ammat ordentligt innan jag far. Skulle sen bebisen vara lite ledsen efter någon halvtimma medan jag är borta så lär det inte vara pga hunger utan då har pappan kunnat trösta och vagga bara. 
    Jag har som sagt ingen aning då jag inte har barn ... ännu.  :)

Ang. rutiner, menar jag när barnet ammar med några timmars mellanrum, ja då hinner man ju dra iväg och göra något ärende innan det är dags att amma igen.
    Med andra ord, när det inte finns "rutiner" alltså då det varierar från dag till dag när och hur ofta bebben vill ha mat, blir det kanske svårt att dra iväg (om man inte har pumpat så pappan kan ge ) .

Men som den andra skrev så tog hon bebben med sig vilket iofs är ett alternativ. Men jag tänker väl ärenden som rent av inte är så praktiska för amning(kan inte komma på något i skrivande stund).

Du har säkerligen rätt att om man ser till att amma ordentligt innan man drar iväg så är det ingen fara om bebben blir lite ledsen, då kan det ju bero på annat än hunger. Tänkte inte så långt bara :).

Jag funderar en hel del på mammarollen och måste bara fråga ibland helt enkelt :) 
  • stockholmstjej86

Jag får ta det som det kommer helt enkelt :) Är bebisen hungrig så är den, helt enkelt, oavsett vart man befinner sig . 

Svar på tråden Till er som helammar ???