• ellami

Överklaga p-bot pga övertäckt skylt

Nån som kan säga något om mina möjligheter att överklaga en p-bot?

Ställde mig på en gata där man i vanliga fall alltid får parkera och avgift gäller 9-17. Ställde mig på en helg så då betalar man inte. Fick p-bot för att det rådde tydligen parkeringsförbud.. kollade skylten (där det står P, avgift 9-17) och den var övertäckt av en svart soppåse! Det är tydligen byggarbeten på gång så det är något tillfälligt. Men är det verkligen rimligt att täcka över en skylt med en plastpåse och mena att det är tillräckligt för att p-förbud ska gälla? Känns inte särskilt seriöst. På en annan plats i staden har de satt upp en orange extraskylt och skrivit att p-förbud gäller pga byggarbeten från och med datum XX tom XX, men här vart det alltså bara en påse över den gamla skylten.

Kan jag överklaga och vilka argument ska jag använda?

• Svar på tråden Överklaga p-bot pga övertäckt skylt
  • Momalicious

Självklart. Hur ska du veta vad övertäckt skylt betyder? Jag hade tolkat det som att det var fritt fram att parkera gratis dygnet runt hela veckan.

• Philippa

Jag hade tolkat det som att det vore parkeringsförbud.....tror jag....

• sisley

Lycka till säger jag bara. Jag har överklagat två gånger för felaktiga böter, en gång pga att vindrutan var täckt av snö och p-vakten inte orkade dra bort snön för att se den betalda biljetten. Vi bestred men fick betala ändå för de hävdade att p-vakten var "en av deras mest noggranna vakter". Ingen jag känner har någonsin fått rätt mot p-bolag.

• mp90

Vi har överklagat o grejer till polisen med en bot, vi hade betalat o lappen var helt synlig (tog kort) men pvaltsjäveln fick rätt ändå! Vi krävde få se bild han tagit men det fick vi ej! So good luck, de är ditt ansvar att se till att man får parkera på en väg just den dagen:/.

• lilmissredhotts

Självklart ska du överklaga.

Jag har gjort det flera gånger, och flertalet av dessa gånger har jag fått rätt.

• Unis

Är skylten övertäckt gäller inte den ordinarie parkeringen och det är parkeringsförbud. Prova att överklaga ändå, det kan ju går bra trots allt.

• Mar

Överklaga alltid.

Jag har fått 6 kontrollavgifter och 1 p-bot, och fått rätt vid alla överklaganden.

Vakterna och bolagen beter sig som skit, och även om man vet att man har gjort fel, så ska man överklaga bara för att öka deras arbetsbörda. 

• snedtak
    tjockobbe skrev 2013-11-26 15:47:12 följande:
    Om P-skylten är övertäckt är det ju ingen parkering där då.
    Njae, om det inte finns en P-skylt så är det fri parkering (efter regler) om det inte är en parkeringsfri zon.
    Fri parkering innebär fortfarande saker som att man måste ha minst 10 meter till korsningar och övergångsställen.
Svar på tråden Överklaga p-bot pga övertäckt skylt