• Anonym (Fam Annorlunda)

Bostadsbidrag för stora familjer?

Frågan handlar alltså inte om föräldraförsäkring men jag försöker ändå:

Vad gäller för bostadsbidrag för riktigt stora familjer? Reglerna jag hittat gäller för upp till tre barn, sedan ingen skillnad oavsett hur många barn man har. Men med till exempel tio barn har man självklart behov av en mycket större bostad. Tar bostadsbidraget hänsyn till detta? Om inte, hur tillgodoses familjens behov då?

Exempel:

En familj om två föräldrar och tio barn i åldrarna fyra till sexton, alla hemmaboende, de äldre studerar. Ingen av föräldrarna arbetar, den ena har etableringsersättning om 308 kronor per arbetsdag, den andra har föräldrapenning om 180 kronor per dag. Därtill etableringstillägg om 4500 kronor per månad och barnbidrag+flerbarnstillägg om ca 20 000 kr per månad.

En rimlig norm är så vitt jag förstår max två personer per sovrum. Det innebär sex sovrum för denna familj. Alltså ett riktigt stort boende, antagligen en villa om ca 180 kvm eftersom lägenheter med sex sovrum är mycket sällsynta. Hyran enligt bruksvärdesprincipen för ett sådant boende borde ligga runt 12-15 tusen kronor per månad. Samtidigt är bostadsbidraget maximerat till 4900 kronor per månad.

Så vad gäller? Får familjen något stöd för att ha råd med det boende som de rimligen har behov av?

• Svar på tråden Bostadsbidrag för stora familjer?
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom vi endast svarar på frågor om Föräldraförsäkringen här i Familjeliv så kan du istället ställa din fråga på Facebook.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Bostadsbidrag för stora familjer?