• Anonym (undrar)

låta barnen ärva olika mycket?

Jag och min sambo har ett gemensamt barn samt att han har ett barn sedan tidigare. Vi har pratat en del om testamente och att skriva samboavtal eftersom vi  har köpt hus tillsammans och  jag lade in större delen av pengarna. När vi pratade om testamentet så kom han in på att han ville skriva så att vårt gemensamma barn bara skulle få sin laglott efter honom så att mitt bonusbarn skulle få ärva mer. Hans tanke var att han vill kompensera för att hennes mamma inte har det lika gott ställt som mig. För egen del så spelar det ingen roll. Jag tror på att alla får göra vad de vill med sina pengar. Men om jag hade varit min dotter så hade jag blivit ledsen om min pappa hade låtit min syster ärva mer. Jag hade tänkt att då betyder jag inte lite lika mycket som henne. Hur tror ni min dotter skulle ta det? Är det någon som har varit med om något liknande som vill dela hur det kändes för dem?

• Svar på tråden låta barnen ärva olika mycket?
  • Anonym (..)

Han gör ju så för att de ska få lika mycket i slutändan? Hur menar du att det skulle vara orättvist?

• Anonym (jag)
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-26 13:52:52 följande:
    Jag och min sambo har ett gemensamt barn samt att han har ett barn sedan tidigare. Vi har pratat en del om testamente och att skriva samboavtal eftersom vi  har köpt hus tillsammans och  jag lade in större delen av pengarna. När vi pratade om testamentet så kom han in på att han ville skriva så att vårt gemensamma barn bara skulle få sin laglott efter honom så att mitt bonusbarn skulle få ärva mer. Hans tanke var att han vill kompensera för att hennes mamma inte har det lika gott ställt som mig. För egen del så spelar det ingen roll. Jag tror på att alla får göra vad de vill med sina pengar. Men om jag hade varit min dotter så hade jag blivit ledsen om min pappa hade låtit min syster ärva mer. Jag hade tänkt att då betyder jag inte lite lika mycket som henne. Hur tror ni min dotter skulle ta det? Är det någon som har varit med om något liknande som vill dela hur det kändes för dem?
    Jag tycker han tänker fel. Är det ert/era barns fel att deras pappas ex inte tjänar så mycket?
  • P30

Det är väl lämpligt att beskriva det i ett testamente? Jag har svårt för att tänka mig att någon inblandad kan bli speciellt ledsen för en sådan motivering.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (Ehhh)

Jag fattar inte riktigt TS. Man kan inte bestämma hur som helst över vem som ska ärva hur mycket. Det är reglerat i lag. Jag är inte jurist och kan inte exakt hur lagen är formulerad, men som jag har förstått det är det såhär:

Du avlider först:  Nu är ni sambor och inte gifta och då ärver ert gemensamma barn all din kvarlåtenskap. Detta kan inte din sambo hindra.

Din sambo avlider först: Eftersom ni inte är gifta och han är far både till ert gemensamma barn och till ditt bonusbarn delas arvet efter honom lika mellan dem.

Jag vet inte om man får samma regler som vid giftermål när man har samboavtal, men om man får det så blir det ju så att om du avlider först ärver din sambo väl hälften och ert gemensamma barn hälften. När sedan din sambo avlider ärver hans båda barn hälften av hans kvarlåtenskap.

En del tror att man kan göra släktingar arvlösa som man kan i USA. Det kan man inte. Ni kan med andra ord inte skriva in i testamentet att ert gemensamma barn inte ska få ärva dig!!! Om ni skriver ett sådant testamente ändå själva, man behöver  inte anlita jurist om man inte vill, kommer det att anses ogiltigt eller i vilket fall så står lagen över testamentet och ert gemensamma barn får ut sin laglott ändå.

• P30
    Anonym (Ehhh) skrev 2013-11-26 14:14:28 följande:
    Jag fattar inte riktigt TS. Man kan inte bestämma hur som helst över vem som ska ärva hur mycket. Det är reglerat i lag. Jag är inte jurist och kan inte exakt hur lagen är formulerad, men som jag har förstått det är det såhär:

Du avlider först:  Nu är ni sambor och inte gifta och då ärver ert gemensamma barn all din kvarlåtenskap. Detta kan inte din sambo hindra.

Din sambo avlider först: Eftersom ni inte är gifta och han är far både till ert gemensamma barn och till ditt bonusbarn delas arvet efter honom lika mellan dem.

Jag vet inte om man får samma regler som vid giftermål när man har samboavtal, men om man får det så blir det ju så att om du avlider först ärver din sambo väl hälften och ert gemensamma barn hälften. När sedan din sambo avlider ärver hans båda barn hälften av hans kvarlåtenskap.

En del tror att man kan göra släktingar arvlösa som man kan i USA. Det kan man inte. Ni kan med andra ord inte skriva in i testamentet att ert gemensamma barn inte ska få ärva dig!!! Om ni skriver ett sådant testamente ändå själva, man behöver  inte anlita jurist om man inte vill, kommer det att anses ogiltigt eller i vilket fall så står lagen över testamentet och ert gemensamma barn får ut sin laglott ändå.
    Nu handlade det väl inte om laglotten, utan den övriga delen?
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • sextiotalist

Jag hdae nog blivit besviken, men accepterat att det skulle vara hans val och inget som jag kunde påverka. Däremot hade jag nog, om det skulle uppstå, fixat ett eget sparande som jag skulle kunna ge mitt barn om jag ville. Jag hade nog också sett till att skydda mitt barns arv genom att säkra min egen del i det gemensamma hemmet.

Nu är det inte aktuellt, sambon är noga med att inget av hans tre barn särbehandlas   

• sextiotalist
    Anonym (..) skrev 2013-11-26 13:59:51 följande:
    Han gör ju så för att de ska få lika mycket i slutändan? Hur menar du att det skulle vara orättvist?
    Nja, han kan nog aldrig styra över det till 100%

Vad händer om de separerar, ska hans ena barn få 75% och det andra 25% bara för att den andra har en mamma som ser om sitt hus. TS kan ju också hamna i svårigheter, hon kan ju bli långtidssjuk och så försvinner det överskottet. 
  • sextiotalist

Och en sak till, vill han skapa osämja i framtiden och ett sårat yngre barn, så arbetar han starkt för detta. Att favorisera någon som sin sista vilja är ett väldigt bra sätt att förstöra en syskonrelation. Det är inte den första gången det händer

• Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2013-11-26 14:29:55 följande:
    Och en sak till, vill han skapa osämja i framtiden och ett sårat yngre barn, så arbetar han starkt för detta. Att favorisera någon som sin sista vilja är ett väldigt bra sätt att förstöra en syskonrelation. Det är inte den första gången det händer

Nej och inte sista heller Min mans pappa har gjort vad han kan för att ingen annan än min man ska ärva. (Han har två syskon) Han påstår att det är vattentätt, han har tagit hjälp av jurist osv, men jag ser bara tjafset och bråket som kommer att bli när han väl dör. Jag hoppas han gör som jag sa och lever loppan för pengarna istället.

Visserligen har syskonen sagt upp bekantskapen med pappan för många år sen (ca 20 år) och jag kan förstå pappans känsla där. Men min mans relation till syskonen lär ju inte bli bättre än vad den är och den är inte så bra.. 
  • Mrs Moneybags

Jag tycker faktiskt han tänker helt rätt.

De flesta syskon är väldigt solidariska med varandra och det kan kännas skönt att båda ärver lika mycket.

Det hade i alla fall jag tyckt om det gällde mig.

Svar på tråden låta barnen ärva olika mycket?