• mammatill 2

Någon som rest till Paris (Beauvais) med Ryan air?

har nu bokat flyg därifrån och nu till min fråga, ska man boka hotell nära flygplatsen eller ta en transferbuss till paris och bo där?
    Vi vill iaf besöka eiffeltornet, det är ett måste...

• Svar på tråden Någon som rest till Paris (Beauvais) med Ryan air?
  • JPT

Åk in till Paris och bo där!  Finns ingen anledning alls att bo nära flygplatsen egentligen (om ni inte ska hälsa på någon som bor i närheten).

• mammatill 2
    JPT skrev 2013-11-26 17:11:34 följande:
    Åk in till Paris och bo där!  Finns ingen anledning alls att bo nära flygplatsen egentligen (om ni inte ska hälsa på någon som bor i närheten).
    nej fast hotellpriserna var verkligen skillnad på.. istället för runt 8-1000kr vid flygplatsen med jättefina recensioner till 3-5 tusen inne i paris ... hmm.. får en att tänka iaf.
  • JPT
    mammatill 2 skrev 2013-11-26 17:13:13 följande:
    nej fast hotellpriserna var verkligen skillnad på.. istället för runt 8-1000kr vid flygplatsen med jättefina recensioner till 3-5 tusen inne i paris ... hmm.. får en att tänka iaf.
    Beauvais ligger dock cirka 10 mil norr om själva Paris och ska ni åka in varje dag till stan kommer det ändå kosta en slant. Menar du att du hittar hotell för 3000-5000 kronor per natt i själva Paris? Klart att det också finns men de flesta kostar betydligt mindre än så. 

Jag brukar också tycka att det är okej att bo utanför stadskärnan i många fall, men att bo i Beauvais när man ska vara i Paris rekommenderas inte. 

• BuoBä

Beauvais är för långt från Paris för att vara praktiskt att bo i, om det är Paris man ska besöka. Tåg (SNCF, inte pendeltåg), tar en dryg timme och kostar 10-15?. Allt på flygplatsen är upplagt för att man ska åka vidare in till Paris.

• mammatill 2

Vi åker över en helg fre-sön så vi landar fre 11:00 och har sen heka lördagen åt att de saker. Så Paris är ändå att rekommendera? Nej menade 3-5000 för två nätter men ska kolla mer om det är värt det?!

• BuoBä

Ja. det är värt det att bo i Paris, om det är Paris man vill se. Det tar som sagt över en timme med tåg från Beauvais och bor ni inte nära stationen så kan det bli restid i Beauvais också. Eftersom det är vanliga tåg så går de inte jätteofta heller, så då får ni en tid att passa. I Paris kommer tågen in på Gare de Nord, och det är inte särskilt nära några sevärdheter, så där blir det restid också. Om ni vill komma ner i pris skulle jag istället rekommendera att ni ser på hotell i utkanten av Paris, men i närheten av en metro/RER-station. Flygbussen kommer in till Porte Maillot, och därifrån kan man tex lätt ta sig till La Défence. Jag har inte kollat, men eftersom det är ett kontorsområde kan jag tänka mig att hotellen där kan ha extraerbjudande på helgerna.

• SVejsan

Någorlunda centralt och för ett 3 stjärnigt  hotell ("Hyggligt") så kan du hamna på 800 per natt och rum om det inte är något speciellt i stan (eller nåt stort lov).

Problemet med Ryan Air är ofta att det går åt så mycket tid till transfer och så måste man räkna med en ytterligare högre transferkostnad både i Sverige och Destinationen. Så jag väljer hellre "Lågprisbolag" som kanske är någon lite summa högre och kan landa närmare mitt slutmål.
    Minskad tid i det intressanta området pga av alla transporter är inget för oss, för det är ofta tiden på en weekendresa som är värdefull.

Jag skulle bo centralt helt klart, men kanske lite sämre... Man spenderar ju bara natten på hotellrummet, det ända som är viktigt är någorlunda rent, hygglig säng samt toalett samt lås på dörren. Behöver inte ha frukost eller städning varje dag.

Iofs att bo nära gare du nord eller Gare de est är hyggligt OK ändå, särskilt på återresdagen. Och det är lite vad man skall se... Montmatre, Sacre de Ceur osv åt ena hållet Notre Dame nådåt floden.

Vi bodde några kvarter från ovanstående Järnvägsstationer och promenderade faktiskt till alla sevärdigheter i centrum av Paris. Blev iofs  över 2 mil en dag (?) men den dagen gick vi åt 3 väderstreck...

• mammatill 2

hittade ett hotell som ligger i paris för bra pris, relativt nära tågstationen eller pendeln, kunde inte skilja på vilken det var på kartan men för 799 om man betalar nu och ingen återbetalning eller 980 betalar vid ankomst..

visst, det kanske var bättre att ta en mer närliggande flygplats än ryan airs men samtidigt fick vi flygbiljetterna för 500:- t/r för 2 vuxna totalpris. så kan man inte klaga direkt. med transfer i sverige och i frankrike så blir totalpriset för båda ca 1000:- , jäkligt bra faktiskt.

Nu kommer vi åka på vintern, alltså 10-12 januari men Paris lär ju vara lika fint under alla årstider..

De jag mest vill besöka är eiffeltornet, Notre dame och nå annat som man såklart ska se ?.. har halva fredagen på oss och heeela lördagen men åker tidigt som tusan på söndagen.  

tänkte ta detta hotell: http://www.venere.com/sv/hotell/paris/hotell-campanile-paris-ouest-pont-de/?sd=10&sm=1&sy=2014&ed=12&em=1&ey=2014&rgval=2||-1#overview

• SVejsan
    mammatill 2 skrev 2013-11-28 20:18:10 följande:
    hittade ett hotell som ligger i paris för bra pris, relativt nära tågstationen eller pendeln, kunde inte skilja på vilken det var på kartan men för 799 om man betalar nu och ingen återbetalning eller 980 betalar vid ankomst..

visst, det kanske var bättre att ta en mer närliggande flygplats än ryan airs men samtidigt fick vi flygbiljetterna för 500:- t/r för 2 vuxna totalpris. så kan man inte klaga direkt. med transfer i sverige och i frankrike så blir totalpriset för båda ca 1000:- , jäkligt bra faktiskt.

Nu kommer vi åka på vintern, alltså 10-12 januari men Paris lär ju vara lika fint under alla årstider..

De jag mest vill besöka är eiffeltornet, Notre dame och nå annat som man såklart ska se ?.. har halva fredagen på oss och heeela lördagen men åker tidigt som tusan på söndagen.  

tänkte ta detta hotell: www.venere.com/sv/hotell/paris/hotell-campani...||-1#overview
    Skulle nog titta efter ett hotell som ligger betydligt längre österut...
    www.paris.se/tips-och-fakta/karta
    Är de centrala sevärdheterna mer intressanta än tex Verseilles?
  • mammatill 2
    SVejsan skrev 2013-12-02 08:15:20 följande:
    Skulle nog titta efter ett hotell som ligger betydligt längre österut...
    www.paris.se/tips-och-fakta/karta
    Är de centrala sevärdheterna mer intressanta än tex Verseilles?

varför österut?
    du kanske skulle kunna ge mig ett förslag i min prisklass o standard? om du har lust o vill :)

nja, jag vet egentligen inte vad man "borde" se men eiffeltornet och notre dame är de två saker som är ett måste iaf... jag kollade tunnelbanetid från hotellet jag bokade och det skulle ta 30 min till eiffeltornet och 20 min från eiffeltornet till notre dame eller 27 min från hotellet ... bra eller dåligt hmm vet ej
  • SVejsan
    mammatill 2 skrev 2013-12-03 20:23:03 följande:

varför österut?
    du kanske skulle kunna ge mig ett förslag i min prisklass o standard? om du har lust o vill :)

nja, jag vet egentligen inte vad man "borde" se men eiffeltornet och notre dame är de två saker som är ett måste iaf... jag kollade tunnelbanetid från hotellet jag bokade och det skulle ta 30 min till eiffeltornet och 20 min från eiffeltornet till notre dame eller 27 min från hotellet ... bra eller dåligt hmm vet ej
    Se kartan i mitt förra inlägg, De blå nålarna visar de flesta "sevärdheterna".
    Vi bodde på hotell parisiana och promenerade till alla "blå nålar", under en weekend.
    Att hantera tunnelbana tar tid och man ser mer ovan jord.
    Vi bodde på ett OK hotell i ett superior rum, i ett område som i sig inte var topp, men hyggligt prissatt och inte lika "off", men man sover ju bara på hotellet. Vi ville frukost äta på Cafe.
    Finns en del bättre hotell i områdena kring "Notre dame"!  Men det vi valde var 3 stjärnigt. www.parisiana-hotel.com/   (men kolla tripadvisor.com, och hotels.com samt booking.com för mer alternativ) 
    På kartan nedan så hamnar ditt hotell ungefär precis vid la defense ungefär där floden är på väg utanför kartan. Hyggligt nära till triumfbågen och halvhyggligt nära Eiffeltornet... Men resten? Hotellet vi bodde på låg under "10"...

• mammatill 2

tack för ditt inlägg, hjälpte mig väldigt mycket! så mycket att jag avbokade min tidigare bokning och bokade om till the elements hotel och är väldigt nöjd... dock gjorde dom en fuling och la ut för 930:- om man bokade nu, bokade och fick dagen efter ett mail att mina kreditkortsuppgifter inte stämde fast det gjorde det, ringde upp till ett nr i sthlm och dom sa att rummen var slut fast jag tror dom lockade med lågt pris för att sen gå upp i pris... men men.. bokade för de högre priset ändå men ska fortsätta kolla då å då om de kommer upp något bättre.
    the elements hotel ligger i distrikt 10 eller vad man säger.. mellan 10 och 3&4

• SVejsan

Såg snyggt ut.. the Elements hotel.

Lite ytterligare tips om ni har en Android smartphone. Dessa tyckte vi var praktiska:

play.google.com/store/apps/details&hl=sv
    play.google.com/store/apps/details&hl=sv

Båda apparna går att använda offline dvs med roaming/datatrafik avslaget. Men man slår på GPS:en för full funktionalitet (och det är ju gratis). Du vill inte ha Roaming/Datatrafik på!

Metro appen visar hur man skall byta mellan tunnelbane/Pendeltågsstationer för att ta sig mellan två punkter (stationer)
    Tripadvisor appen visar ATM (bankomater), alla sevärdigheter med kort beskrivningar osv, förslag och recensioner av div restauranger och sevärdheter, föreslagna rutter (för att se så mycket som möjligt).

Det man skall göra innan man lämnar sverige (om man tar det över 3G/¤G) eller innan man lämnar sitt Wifi (ev gör man det på hotellet om man har kostnadsfritt Wifi är att uppdatera appen en sista gång så ev ändringar kommer med .

Hoppas att ni blir nöjda och får det bra.

• mammatill 2

har tyvärr inte android men har laddat ner kartor som kan användas offline som du beskriver över metron osv :)

tack, tror detta kommer bli bra! tack igen för hjälpen!

Svar på tråden Någon som rest till Paris (Beauvais) med Ryan air?