Tunn skäggväxt-lite testosteron?
Om en kille har lite halvklen skäggväxt, beror det då på att han har låg nivå av testosteron. Kan det i sin tur betyda att han har svårare att föröka sig?
Om en kille har lite halvklen skäggväxt, beror det då på att han har låg nivå av testosteron. Kan det i sin tur betyda att han har svårare att föröka sig?
Det låter väääldigt långsökt. Men det skulle ju vara spännande att se om det finns någon statistik som visar att skägglösa män får färre barn.
Njä, det är inte så enkelt.
För att mannen ska utveckla det som kallas sekundära könskarakteristika (dvs det som händer i puberteten) måste testosteron omvandlas till DHT (dihydrotestosteron).
För det jobbet ansvarar ett litet enzym som heter 5-alfareduktas. De män som har för lite av enzymet under fosterstadiet och barndomen utvecklar inte lika tydliga sekundära könskarakteristika och har då drag som mer liknar de kvinnliga, men i puberteten ökas testosteronhalten mångfalt och då får i princip alla män den kick av DHT som krävs för att de ska bli fertila män ändå, även om de inte är lika håriga.
En sak som är lustig i sammanhanget är att DHT tvärtom är dåligt för hårsäckarna, så att de män som har mest testosteron (och därmed även mest DHT) i kombination med anlag för skalllighet löper mycket större risk än män med mindre testosteron att bli skalliga på det typiskt manliga sättet (male pattern baldness).
För att skruva till storyn ett varv till så blir eunucker aldrig skalliga även om de har gener för male pattern baldness, eftersom de inte producerar testosteron och därmed inte heller DHT. Däremot börjar eunucker som får testosterontillskott omedelbart tappa hår om de har gener för skallighet!
(Och fråga mig inte varför nån kom på idén att studera det, jag bara rotar i den allvetande skräphögen)
Tack så mycket
för det utredande svaret. Nu känner jag mig lugn.