• Finmamma

    Högt Amh värde? Hur reagerade du på sprutbehandling?

    Efterlyser ngn med högt amh värde som har provat sprutor för att få ägglossning?? Har nämligen själv ett värde på 7,0 som tydligen är väldigt högt. Inväntar mens nu för att sedan ev prova sprutor, lälaren sa att hon skulle ge mig en mikroskopisk dos.

  • Svar på tråden Högt Amh värde? Hur reagerade du på sprutbehandling?
  • Anninha

    Hej, såg även ditt inlägg i vår gamla tråd. Jag hade som sagt 10,3 i amh när vi mätte för ett år sedan. Har alltså pco, antar att du också har det då med det värdet? Jag har provat några omgångar med sprutor. Har fått en äggblåsa två gånger och varit tvungen att avbryta två gånger för att det inte växte som de skulle. Dvs ingen tillräckligt stor äggblåsa men för många på gång för att kunna höja dosen. Dosen har varit 50 iu. Har blivit gravid två gånger (en gång med pergotime) men tyvärr ingen bebis än. Väntar även jag på mens för nytt försök med gonal f så vi är i samma sits!

    Tror att det är svårt att ställa in dosen rent allmänt och har man pco är det ännu svårare. Men de flesta eller iaf en stor del av de som tar som tar sprutor har pco, det är en standardbehandling för det, så det är absolut inte omöjligt. Funkar inte pergo provar man sprutor. Det viktiga är att du gör vul regelbundet så ni vet hur det utvecklas.

  • Finmamma

    Jag har också pco tror man, el pco liknande äggstockar. Jag får aldrig egen mens ej äl. Hr två barn med pergotime men vill ha ett tredje. Jag får inte forts med pergotime mer eftersom jagdenna omgångenfick en cysta på äggstocken och synstörningar som biverkning. Kan man dra slutsatsen att det går att få till en äl men att det är svårt att få 1-2 ägg och väldigt lätt att få många ägg om man höjer dosen? Nu går jag på provera 3 dagen. Sist kom inte mensen förrän 13 dagar efter avslutad kur. Gyn vill att jag kommer in när mensen kommer för att kolla så att cystan är borta och iså fall kan vi påbörja sprutbrhandling

  • Anninha

    Har heller i stort sett aldrig mens på egen hand. Var hos flera olika gynekologer i Sverige som gjorde ultraljud och sa 'allt ser finfint ut, du är inte överviktig eller har ökad hårväxt så du har inte pco'. Sen flyttade jag utomlands och kom äntligen till en läkare som visste vad han talade om, som direkt konstaterade pcos. Är ingen läkare, men om du har 7 i amh, ingen mens och pco-äggstockar tycker jag det låter som du har pcos!

    Grattis till de två barnen! Tror inte att det alltid  behöver vara så svårt att få till rätt antal äggblåsor, men man får vara utrustad med tålamod och vara berädd på att det kanske inte funkar direkt enligt planen. Jag har ganska kraftig pcos så är nog extra svår, och min läkare är mycket förbehållsam med att öka dosen eller hålla på för länge med sprutorna så därför har vi avbrutit istället. Men det låter som det funkade bra vad gäller själva ägglossningen med pergotime? I så fall funkar det säkert med sprutorna också. Tar man en låg dos är det inte så stor skillnad från pergon tror jag så skulle inte oroa mig för mycket. Hade inga biverkningar med sprutorna alls till skillnad från pergon så det är stor fördel.

    Tar min sista tablett idag, hoppas verkligen inte det tar 13 dagar för då blir det inget försök för oss innan jul. Har tagit 2-5 dagar tidigare.. Har dock lärt mig vid det här laget att det för det mesta inte går som man planerat, men det är bara att kämpa på :).

  • Finmamma

    Jahaa aå du är också på provera nu!! :) spännande håller tummarna! På vilken dag brukar du börja med sprutorna och hur lång tid tar det innan det blir äl? Då kanske vi inte hinner med ett försök innan jul och nyår :((( har dem inte öppet alls? Inte ens i mellandagarna?

  • Anninha

    Jag börjar dag 3 eller 4. Min läkares svar på frågan hur många sprutdagar innan äl var mellan tio och tjugo så det är väl det vanligaste. På mina kurer (både pergo och sprutor) har jag fått äl mellan dag 17 och dag 21 av cykeln.

    Hör med kliniken om deras öppettider. Förhoppningsvis får du mens lite snabbare den här gången så ni hinner innan jul. Vi ska åka bort i två veckor över jul så det är också därför det inte fungerar om det drar ut på tiden. Men er klinik kanske har öppet i mellandagarna och i så fall skulle det ju kunna funka för er även om det skulle bli just då!

  • Callisto78

    PCO / PCOS verkar gå hand i hand med högt AMH värde, jag hade 8.

    Reagerade inte mycket alls på dubbel pergotime-kur. 


    Nu ska vi börja IVF.


    Vid högt AMH värde är risken större för överstimulering sa min läkare. Börjar ta sprutor med Menopur i Januari. Initialt låg dos (112 IE)  pga. högt AMH. (Ju fler äggblåsor desto större risk att vätska börja läka ut i buken och orsaka överstimulering).

    Läste att det finns bra kapacitet i äggstockarna vid PCOS, men ägg-anlagen utvecklas inte till befruktningsdugliga ägg.


    " Studier visar att upp till 75% av alla kvinnor med PCOS har utebliven ägglossning, vissa kvinnor har ett antal ägglossningar per år andra har inga alls. Äggstocksfunktionen störs av insulinresistens (mot kolhydrater/sockerkedjor) som gör att äggstockarna (ovarierna) börjar tillverka för mycket manligt hormon (androgen) och påverkar samspelet av könshormoner bla LH och FSH.

    För mycket AMH och för lite FSH för att självmant trigga ägglossningen alltså!

    " När kvinnan blir äldre, ca 40 år, har hon färre ägganlag kvar i äggstockarna. Då kan den egen produktionen av FSH komma räcka för att framkalla en ägglossning. När kvinnan är 45 kan ett oväntat + visas på graviditetstestet. "
    Eftersom jag har fem år kvar till 40 så är jag egentligen för ung för att få barn naturlig väg.. Förvånad

    Högt AMH = låg verkan av Pergotime = ökad risk för överstimulering = större chans att bli mamma på äldre dar?

Svar på tråden Högt Amh värde? Hur reagerade du på sprutbehandling?