• Anonym (arg)

Tragisk bonusson och en häxa till biomamma!

Den här blir en lång historia...

Min sambo fick veta att han skulle bli förälder en vecka innan födseln för ca 13 år sedan efter att ha varit på semester i sin ena förälders hemland.
    Han tog sitt ansvar så gott han kunde genom att skicka så mycket pengar och han bara kunde samt att bjöd hit mamman och barn lite då och då samt hälsade på så ofta han kunde och hade råd. Tyvärr så fick han ändå inte en bra kontakt med sin son då de bor i olika länder samt att mamman har under perioder försvunnit med barnet utan att min sambo hade en aning om var de var tills han anmälde henne till det landets tingsrätt... ja en lång historia av tjafs, rättegångar och advokater med mera. När barnet blev lite större kunde min sambo ta hit honom själv ett par gånger om året, vilket gick bra till en början men sedan började mamman igen tjafsa om pengar och då förbjöd hon sonen från att åka hit i perioder.

Nu till dagens läge:
    Sedan jag träffade min sambo (6 år sedan)  så har jag försökt att vara stöttande och aktivera mig de få få gånger sonen kommer hit. Trots att han inte kan ett ord svenska eller för den delen engelska så har det fungerat någorlunda bra när han var mindre. Men som ni säkert förstår så blir det mycket svårare ju äldre han blir, och min sambo kan självklart kommunicera med honom på den nivån han kan av sin förälders hemspråk.
    De stora problemen började dyka upp för oss när vi skulle få ett gemensamt barn då mamman blev helt skogstokig och inte ville att sonen skulle komma hit om inte min sambo gav henne mer pengar, så hon fick det men hon vägrade ändå att han skulle komma och hälsa på oss. Så den sommaren hade vi bokat upp oss på semester utan sonen och skulle åka 2 dagar senare då vi fick ett samtal om att hon kan skicka ungen NU.

Självklart så bokade vi upp till honom också så att han skulle kunna följa med och min sambo betalade biljett hit och sedan de extra pengarna för semestern,,,,, men då dök inte ungen upp!!  och jaa så ha det hållt på fram och tillbaka. De gångerna sonen varit här nu när han är äldre har varit helvettes liknande, han gnäller och vill ha sjukt dyra saker annars gråter han, han skriker och gnäller över maten etc etc.... jag kan som sagt inte kommunicera med honom så jag står hjälplös medan min sambo tycker det är är sjukt jobbigt då han tar hand om en nästan tonåring han inte känner så väl...

Nu har vi bokat upp oss på en rejäl resa över jul och nyår då sonen skulle fira jul med sin mamma. Den här resan går inte att ändra på eller lägga till då det är väldigt speciell rutt vi ska göra och allt är betalt och klart, och den kostade mycket mycket pengar. Men nu så klart så ringer hon nu och säger att han visst ska komma till oss då hon vill själv resa iväg. Känner mig så taskig men den ungen kommer inte hit denna jul, tyvärr tänker jag inte ställa in min drömresa och heller inte ta med honom. Jag helt ärligt skiter i nu om min sambo har kontakt eller säger upp kontakten med denna avkomma för att jag är så trött på den behandlingen vi har fått.
    Ungen kommer hit och tror att han ska få både Ipad , dator och telefon,,,helt sjuka förväntningar som han har samtidigt som min man skickar till hans mamma ca 5000 sek varje månad.
    Ja ja inte ungens fel men vi ska heller inte behöva trampas på när vi gör allt i vår makt!!

• Svar på tråden Tragisk bonusson och en häxa till biomamma!
  • Anonym (?)

Det är en tråkig situation och synd att det blev som det blev, tragiskt för sonen...

Hur som helst, ibland måste man vara brutalt ärlig och säga som det är, han kan inte komma i jul eftersom ni inte är hemma. Hur ska han kunna komma dit om inte pappan köper biljetter till honom vilket jag antar att det är han som står för då mamman framställs som både snål och helt respektlös?
    Någonstans brister det i kommunikationen, antingen mellan mamman och din sambo eller mellan din sambo och dig, kanske är han rädd för att låta dig veta att han faktiskt vill träffa sin son?
    Du har ju en resa bokad så åk, gör klart över vart du står så får din sambo besluta själv hur han vill göra, mamman kan ju inte skicka killen till ett annat land utan någon som tar emot honom när han kommer. Oavsett om sonen är bortskämd och otacksam så kan avsaknaden av en pappa göra stora hål i en pojkes hjärta...

• Anonym (Mia)

En bra förälder nöjer sig inte med att se sitt barn sällan och bara skickar pengar. Som man bäddar får man ligga heter det.

• nymedlem
    Anonym (?) skrev 2013-11-27 12:47:29 följande:
    Det är en tråkig situation och synd att det blev som det blev, tragiskt för sonen...

Hur som helst, ibland måste man vara brutalt ärlig och säga som det är, han kan inte komma i jul eftersom ni inte är hemma. Hur ska han kunna komma dit om inte pappan köper biljetter till honom vilket jag antar att det är han som står för då mamman framställs som både snål och helt respektlös?
    Någonstans brister det i kommunikationen, antingen mellan mamman och din sambo eller mellan din sambo och dig, kanske är han rädd för att låta dig veta att han faktiskt vill träffa sin son?
    Du har ju en resa bokad så åk, gör klart över vart du står så får din sambo besluta själv hur han vill göra, mamman kan ju inte skicka killen till ett annat land utan någon som tar emot honom när han kommer. Oavsett om sonen är bortskämd och otacksam så kan avsaknaden av en pappa göra stora hål i en pojkes hjärta...

På vilket sätt tolkar du mamman som snål? Jag tolkar det som att hon är fattig?!

Vilket land kommer dom ifrån ts? Varför har du inte lärt dig det språket under dessa 6 år?
  • Anonym (Mia)

ANg pengar så är han underhållskyldig till barnet, gissar att han betalt mindre än 13-14 000 per år som han egentligen skall?

• MajaVira
    Anonym (Mia) skrev 2013-11-27 14:09:53 följande:
    ANg pengar så är han underhållskyldig till barnet, gissar att han betalt mindre än 13-14 000 per år som han egentligen skall?

Om du hade läst TS hade du sett att han betalar ca 5000 kr per månad! Och eftersom mamman och pojken inte verkar bo i Sverige finns det ingen regel motsvarande den svenska miniminivån 1273 kr per månad.
  • Rakad Apa

Hade jag varit i din mans situation så hade jag sagt upp kontakten med både exet och barnet. Låter ju bara krävande och ångestfyllt att ha med dom att göra.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Anonym (Mia) skrev 2013-11-27 14:09:53 följande:

Seriöst, använd huvudet.
  • nymedlem
    Rakad Apa skrev 2013-11-27 14:23:29 följande:
    Hade jag varit i din mans situation så hade jag sagt upp kontakten med både exet och barnet. Låter ju bara krävande och ångestfyllt att ha med dom att göra.

Vad har barnet gjort för fel mot sin pappa som denne bör straffas för?
  • NummerTvå
    Anonym (?) skrev 2013-11-27 12:47:29 följande:
    Det är en tråkig situation och synd att det blev som det blev, tragiskt för sonen... Hur som helst, ibland måste man vara brutalt ärlig och säga som det är, han kan inte komma i jul eftersom ni inte är hemma. Hur ska han kunna komma dit om inte pappan köper biljetter till honom vilket jag antar att det är han som står för då mamman framställs som både snål och helt respektlös? Någonstans brister det i kommunikationen, antingen mellan mamman och din sambo eller mellan din sambo och dig, kanske är han rädd för att låta dig veta att han faktiskt vill träffa sin son? Du har ju en resa bokad så åk, gör klart över vart du står så får din sambo besluta själv hur han vill göra, mamman kan ju inte skicka killen till ett annat land utan någon som tar emot honom när han kommer. Oavsett om sonen är bortskämd och otacksam så kan avsaknaden av en pappa göra stora hål i en pojkes hjärta...

Den biomamman kör med er. Sätt gränser på ett (för sonen) så skonsamt sätt som möjligt. Och försök tänka positivt. Snart är han vuxen och ni kan ha en relation med honom utan biomamman.
  • Anonym (Mia)
    nymedlem skrev 2013-11-27 15:51:03 följande:

Det är väl det vanliga på FL?

Biomamman=häxa
    Bonusbarnen-bortskämt, drygt och verdervärdigt

Pappans nya-gör allt rätt men får bara skäll och det är jättesynd om henne.

Så är ju var och varannan tråd.
  • Rakad Apa

Du läste väl trådstarten? Ungen är ju odräglig.
  • nymedlem
    Rakad Apa skrev 2013-11-27 16:23:08 följande:

Du läste väl trådstarten? Ungen är ju odräglig.

Min son är i samma ålder som den pojken och han tjatar också om Ipads, iphone5, datorer och allt möjligt sk*t. Jättejobbigt, men jag säger bara nej och är konsekvent. Tror det är åldersrelaterat och inte alls ovanligt.

Såååå farligt är väl inte den saken. Då tycker jag det är mer konstigt att ts inte lärt sig språket på alla dessa år!
  • Ess

Vad får killen ut av att komma hit?
    Visst, han träffar sin pappa. Men det verkar inte som om han direkt trivs här. Med tanke på att han knappast kan känna pappan och hans familj speciellt bra, så måste det va mer ångestfyllt än roligt för honom att komma hit.

Jag är också inne på rakad apas linje. Fortsätta betala underhållet tills han fyller 18, eller vad som gäller i det landet. Hålla kontakt via mail och skype, men för övrigt vänta och se om han kommer av sig själv om några år när han blivit äldre.
    Alltså, bryta kontakten med mamman, men försöka hålla kontakten med killen vid liv så pass att han ev kan tänka sig att komma och hälsa på när han blir äldre och gör det utav fri vilja, och inte bara blir typ utlämnad.
  • Fanny b
    Ess skrev 2013-11-27 17:44:28 följande:
    Vad får killen ut av att komma hit?
    Visst, han träffar sin pappa. Men det verkar inte som om han direkt trivs här. Med tanke på att han knappast kan känna pappan och hans familj speciellt bra, så måste det va mer ångestfyllt än roligt för honom att komma hit.

Jag är också inne på rakad apas linje. Fortsätta betala underhållet tills han fyller 18, eller vad som gäller i det landet. Hålla kontakt via mail och skype, men för övrigt vänta och se om han kommer av sig själv om några år när han blivit äldre.
    Alltså, bryta kontakten med mamman, men försöka hålla kontakten med killen vid liv så pass att han ev kan tänka sig att komma och hälsa på när han blir äldre och gör det utav fri vilja, och inte bara blir typ utlämnad.
  • Anonym (???)
    nymedlem skrev 2013-11-27 14:08:20 följande:

På vilket sätt tolkar du mamman som snål? Jag tolkar det som att hon är fattig?!

Vilket land kommer dom ifrån ts? Varför har du inte lärt dig det språket under dessa 6 år?
    Varför skulle hon det?!!
  • Anonym (???)

Sluta att dansa efter biomammans pipa. Finns ingen anledning att ändra era resplaner för att hon håller på att krångla. Säg bara vänligt men bestämt tyvärr det går inte nu. Hur svårt kan det va?

• Anonym (språk)
    nymedlem skrev 2013-11-27 14:08:20 följande:

Det verkar ju inte som att sambon ens kan språket ordentligt. Hon skriver att han kommunicerar på den nivån han kan. Då kan det nog vara svårt att känna sig motiverad att lära sig själv om partnern inte ens kan ordentligt. Det är ju inte hennes barn.
Svar på tråden Tragisk bonusson och en häxa till biomamma!