• Beaniee

Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!

I morgon klubbar Riksdagen igenom förbudet mot reklam för modersmjölksersättning. Helt vansinnigt! From 1 januari 2014 ska det finnas varningstrianglar på cigg, alkohol och modersmjölksersättning(?!!). 

Nu ska alltså svenska staten vara inne och pilla på rätten att få välja om man vill amma el inte. Ja indirekt i allafall, vilka signaler skickar det till de som inte vill eller kan amma att varje gång läsa "amning är överlägsen"och att "ersättningen ska rekommenderas av medicinskt utbildad personal"? Det sätter nog ganska stor press på osäkra mammor runt om i landet. 

Amning är fyllt av myter och skrapar man på ytan ser man att väldigt få positiva egenskaper är vetenskapligt fastslagna. I u-länder utan rent vatten kan jag förstå att ersättningen inte är det bästa för barnet men att hävda att amning är den enda rätta vägen att mata sitt barn är fan upprörande, speciellt i ett land där vi redan ammar mer och längre än många andra länder.

Det är kvinnoförnedrande och inskränkande på rätten att få välja själv vad som är bäst för sin familj samt att sätta en oerhörd skuld-sten på de som inte faktiskt inte kan amma. Nä buuu din gamla folkpartist-gubbe Jan Björklund!

• Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!
  • SuzR

Fast faktum kvarstår: bröstmjölk är alltid bättre än ersättning.

• Beaniee
    SuzR skrev 2013-11-27 12:56:25 följande:
    Fast faktum kvarstår: bröstmjölk är alltid bättre än ersättning.
    Fast det är inte ett faktum om du inte kan amma så är inte bröstmjölk bättre. Det är väl inte rätt att staten ska lägga sig i detta? 
  • Curlie

Vilket parti ligger bakom förslaget?

• Beaniee
    Curlie skrev 2013-11-27 13:00:30 följande:
    Vilket parti ligger bakom förslaget?
    FP
  • Curlie

... Förlåt, nu såg jag: FP.

Men var det inte FP som ville låsa ytterligare 30 dagar (så totalt 90 dagar) av föräldrapenningdagarna på vardera förälder? Dvs försvåra för mammor att vara hemma i samma utsträckning? Hur ska det funka om man anser att ersättning är förkastligt och amning det enda rätta? Är det som vanligt i alliansens politik att kvinnofolket måste kunna dela på sig fysiskt för att fungera i samhället?

Hon ska jobba OCH amma. Jobba heltid för att väga upp sin låga lön OCH ha huvudansvar för hemmet. Vad är det frågan om, och när ska FP sluta med sina pekpinnar i familjelivet?'

• Beaniee
    Curlie skrev 2013-11-27 13:04:44 följande:
    ... Förlåt, nu såg jag: FP.

Men var det inte FP som ville låsa ytterligare 30 dagar (så totalt 90 dagar) av föräldrapenningdagarna på vardera förälder? Dvs försvåra för mammor att vara hemma i samma utsträckning? Hur ska det funka om man anser att ersättning är förkastligt och amning det enda rätta? Är det som vanligt i alliansens politik att kvinnofolket måste kunna dela på sig fysiskt för att fungera i samhället?

Hon ska jobba OCH amma. Jobba heltid för att väga upp sin låga lön OCH ha huvudansvar för hemmet. Vad är det frågan om, och när ska FP sluta med sina pekpinnar i familjelivet?'

http://www.dn.se/nyheter/sverige/det-kravs-en-ny-attityd-till-flaskmatning/

Första gången jag håller med S, V och MP :P

• Tow2Mater

Idioti på högsta nivå.

"ska det enligt lag stå att ersättning inte ska få ges till ett barn utan att kontakta vården."

• Beaniee

Jag trodde att detta ämne skulle vara en snackis på FL men har inte sett något och det är ett svagt intresse för tråden. undrar vad det beror på.

• KimPossible

Helt förkastligt. Det är redan i dagsläget oerhört svårt att hitta information om flaskmatning och ersättning, även i de fall där mamman inte _kan_ amma. Bvc skyller på branschöverenskommelsen och WHO-koden, och vägrar i många fall att ge information även när barnet riskerar att bli uttorkat och undernärt. 

Detta förslag kommer att göra det etter värre, vilket naturligtvis kommer att gå ut över barnen.

Det är dessutom väldigt märkligt att man skriver "Rådgör ALLTID (mina versaler) med BVC innan du ger ersättning", när BVC är något högst frivilligt.

Personligen anser jag att alla inskränkningar i kvinnans rätt till sin kropp och hennes fria val är av ondo. För mig känns det bara som ett första steg mot att kvinnor återigen ska bli livegna. Vad blir nästa, obligatorisk amning exklusivt i sex månader, undantag endast för de fall där barn och/eller mor riskerar livet? Jag skulle inte bli förvånad, det finns så många dårar därute. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Natulcien
    Beaniee skrev 2013-11-27 14:49:20 följande:
    Jag trodde att detta ämne skulle vara en snackis på FL men har inte sett något och det är ett svagt intresse för tråden. undrar vad det beror på.
    Det finns en tråd om detta, som startades för flera månader sedan, så det har diskuterats. Hittar den dock inte nu.

Men reklamförbud är inget som skulle tillföra något. Jag tycker att det är dumheter. Däremot borde landets BVC-sköterskor utbildas bättre så att de kan ge adekvat information till alla föräldrar om både amning och ersättning. Nu verkar det antingen vara så att de propsar på amning och utelämnar informationen om ersättning, eller så pådyvlar de ersättning på de som helst vill amma.

För övrigt existerar det gott om myter både vad gäller amning och ersättning. Och bättre information och kunskap skulle kunna ta död  på de myterna.
Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!