• Lovali

Vilket är era barns (8-12 års) favorit-sällskapsspel?

Uno, Försvunna Diamanten, Othello, Monopol, Plockepinn , Yatzy & Fia är i sort det enda vi spelar. Ge mig gärna tips på andra kul spel tack! Tänkte köpa ett julklapp till barnen.

• Svar på tråden Vilket är era barns (8-12 års) favorit-sällskapsspel?
  • Mrs Green

LasseMaja-spelet som dottern fick förra julen (när hon var 7 år) spelar vi fortfarande ofta. Annars gillar hon Kinaschack och Alfapet. Blokus är kul på telefonen, jag har funderat på att köpa det som vanligt spel också.

• Lovali

Tack för svaren! Trollspelet verkar kul !

Mrs green: vad gäller Lasse Maja-spelet så har jag läst olika betyg på det, någon skrev att det tog lång tid att spela & var svåra regler, tycker inte du det? Annars låter det intressant.

• Gladskit

Min son är snart åtta och dessa spelar vi mest:
    Fem myror bokstavsspel
    http://www.algaspel.se/Games/38010693_FemMyrorBokstaver.aspx

Gammelgäddan:
    www.adlibris.com/se/bok/gammelgaddan-sallskapsspel-9789172709997

Och sen Master Labyrinth som är en lite klurigare variant av The Amazing Labyrinth där man skjuter vissa plattor i spelplanen som en labyrint. Ett av mina favoritspel när jag var liten.

Vi spelar också gärna Monopol och kortspel som vänd tia och 500.
    Ibland blir det också Memory och såna enklare spel.

• Mrs Green

Första gången vi spelade Lasse Maja-spelet fattade vi inte alls poängen med det Men sen försökte vi en gång till (och läste reglerna igen) och då klarnade det och visade sig vara riktigt roligt (även för oss vuxna). Man måste vara lite taktisk, så det blir ju roligare ju mer man upptäcker hur man kan lägga upp taktiken.

Det tar väl oftast omkring en halvtimme att spela, ibland mer (om man gör det bra och lyckas förstöra för de andra )

• Lovali

Tack för alla svar. Fick också tips om Årets Familjespel, Quizmysteriet och Årets Barnspel Ghost Tower så nu får det funderas här

Mkt att välja mellan.

• pigglet

Skip-bo är kul både för barn och vuxna.
    Sequense är supertrevligt, det spelar vi gärna med våra vuxna vänner också.

Ett bra familjespel är annars Bezzervizzer. Blandat frågesport och mer praktiskt, som gör att det blir hyfsat lika villkor även om det är lite åldersspridning. En del av grenarna är "gissa melodin", "kom ihåg saker", sådana saker.

• tvättoman

OBS. Mitt inlägg gäller barn 6-8 år, så lite för lätta spel för en tolvåring :)

• vita stenen

Här älskar barnen (8 och 10) Cluedo, Försvunna diamanten, Risk (bara 10 åringen), Ubongo, Skipbo, Monopol miljonär. 

Det finns nog fler de gillar. Vi köper alltid ett sällskapsspel till dem i julklapp :) I år ska de få ett rita och gissa spel, minns inte exakt och maken måste ha gömt det på ett bra ställe för jag kan inte hitta det ;)

• Tant Prysselius

De spel min 9-åring helst spelar är Monopol, Backgammon, Den försvunna diamanten. Tjuv & Polis, Uno och Vem där. 

• pigglet

Idag har vi visst fått ett nytt favoritspel - Finans. Jag och brorsan spelade det otroligt mycket när vi var barn och nu hittade 11-åringen spelet. Vi blev sittande i 2 timmar, 11-åringen spelade mot mig, 9-åringen var bank och 7-åringen hejade på. De var mycket besvikna när vi efter 2 timmar var tvungna avbryta. Jag hoppas att alla vill vara med nästa gång.

Och jösses vad de fick räkna. Här är det ju större summor än i försvunna diamanten, ibland ska det gångras med 5, ibland delas i 10 eller 20. Hur mycket ska man få tillbaks om man ska betala 37 500 men lämnar fram 40 000. Det här blir suveränt!

Svar på tråden Vilket är era barns (8-12 års) favorit-sällskapsspel?