• Nayara

Hur mycket pengar har du använt till utrustning till ditt barn?

Hur mycket pengar har du använt till utrustning till ditt barn?
    Har hört att man brukar lägga ned 18 000 - 40 000 kronor på utrustning det första året.

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du använt till utrustning till ditt barn?
  • Nyfiken gul

Tråden ligger under barnomsorg - menar du första dagisåret?

Eller menar du första levnadsåret?

Ett barn kostar det DU vill att det ska kosta. Allt ifrån totalt gratis till 100.000 kronor.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lövet2

Utrustning? Vi köpte kläder, filtar, blöjor och så. Vad mer tänkte du på?

• Nayara

Menade tillbehör, allt från vagn till blöjor. Glad

• Pepsi
    Nayara skrev 2013-11-27 19:05:33 följande:
    haha då behövde jag inte känna mig dum för att jag svara som jag gjorde :D
  • Natulcien
    Nayara skrev 2013-11-27 19:05:33 följande:
    Ok.
    I vårt fall ärvde vi mycket (mest kläder och leksaker), och köpte resten begagnat, så det största kostnaden blev ju blöjorna. Där får man ju räkna med ca 5-6000 kr skulle jag tippa på.

Så totalt sett, om man sen plussar på begagnatinköpen (ex. vagn, bärsele, babysitter) och det vi köpte nytt (lite kläder och babyfiltar, amningsnappar, tvättservetter, apoteksvaror etc) så hamnade vi nog runt 10.000 kr.

• Mellanmjölkens land

Till första barnet fick vi mycket och andra barnet får ju ärva en hel del. Vad vi kommer köpa till 2an är lite svårt att uttala sig om eftersom det är 11 mån kvar av det första året

Utöver blöjor (5-6000 var det nån som gissade på där) hamnade vi på kanske 5 000?

• Flickan och kråkan

Några 40000 har vi inte varit i närheten med något av barnen,. Blöjor har ju gått. Har pinsamt dålig koll på hur mycket det kostar på ett år trots tre barn....litar på Natulcien ovan i den frågan (5-6000). Andra större poster var babyskydd och bilbarnstol till bilen - strax under 1500 med bas för babyskydd och lite dyrare för bilbarnstolen runt 2000 (inga jättedyra modeller). Man hamnar ju på nästan 10 000 då för bara blöjor och bilstolar. 

Övriga saker vi köpt. Lite kläder - vi har fått och ärvt rätt mycket så ingen jättestor kostnad men lite har det ju dragit ändå under ett år. Barnvagn har vi inte använd men köpt ett par sjalar och bärselar istället så 3-4000 har det gått på minst (har passerat den summa med trean men å andra sidan så har jag även sålt en del urvuxna sjalar också så 3-4000 stämmer nog rätt bra ändå skulle jag tro). Och sedan är det ju annat smått och gott - dregellappar, skötbädd, tvättlappar, lite leksaker, matstol, bitringar, bumbo......ja, vi har nog hamnat runt 15-20000 skulle jag tro.

• momomo

Första året med första barnet gissar jag på drygt 20 000 kr

Vagn 4500
    babyskydd 1500
    Resevagn 1500
    Bilbarnstol 3000
    Barnstol 300
    Babysitter 500 (beg)
    Bärsele nr 1 400 (kass)
    Bra bärsele 700 (beg)
    Blöjor max 4000
    Skötväska 100
    Leksaker max 2000
    Kläder max 2000
    Nappflaskor, pipmuggar m.m 1000
    Spjälsäng 700
    ------------------------
    Summa 21200 

För andra barnet, ganska lite... bytt barnvagn till annan begagnad, så typ 1500 netto, syskonvagn som använts väldigt lite och ska säljas 2000 (beg), bilbarnstol 3000, samt blöjor och lite småprylar/kläder. gissar på ca 12 000 för hela första året som inte är slut än.

• Kattflickan

Nu får jag tänka efter:
    Vagn: Gratis men köpte ny madrass: 500kr
    Sidosäng: 500 kr Blocket
    Babyskydd ca 2200 ( tror jag )
    Spjälsäng: 800 kr
    Bärsele: 1100kr
    Bärsjal 250 kr blocket
    Kuddar

• glassen

Jättesvår fråga. Skulle fört kassabok för att komma ihåg det. Med första barnet kom jag säkert upp i minst 20 000:- första året. Med barn nummer två blev det lite billigare eftersom vi hade vissa saker sedan tidigare.

• Elmiina

Vagn: 10.000kr
    Babyskydd: 3500kr
    Bärsele: 1400kr
    Babygym: 350kr
    Spjälsäng: 1500kr
    Hygienartiklar/apoteksprylar så som tvättlappar, våtservetter, näs sug, krämer, fil, alvedon, magdroppar osv: 2000kr
    Bröstpump: 700kr
    Nappar/nappflaskor: 1000kr
    Kläder: 3000kr
    Lakan/filtar/handdukar/snutte dukar: 2000kr

Sen har jag säkert glömt massa prylar som lite leksaker, skötbädd, spegel till bilskyddet i bilen, plast skedar osv.

Men Ca 35.000-40.000kr har vi lagt på bebis prylar INNAN dottern kom till världen. Men då har vi verkligen gått ALL IN och köpt på oss allt och ingenting typ. Ende saker har vart mer nödvändiga än andra ;) Sen hon kom tillkommer kostnader på blöjor och ersättning på ca 200kr varje vecka, nya kläder när hon växer och dessutom har vi börjat inreda hennes rum som har gått på några tusenlappar hittills.

Vi valde att köpa allting nytt då det är vårat första barn och vi planerar att skaffa fler barn så dom kommer då att få ärva allt som fortfarande fungerar :)

• isolande

till 2 barn:

vagn 3000

syskonvagn 1800

babyskydd 300

åkpåsar 200

spjälsäng 100

bärsele 250

bilstol 400

övrigt, kanske 1000 kr, köpt leksaker på loppis eller fått.

Har i princip fått det mesta, resten har vi köpt beg på Blocket. Fattar inte folk som slänger ut sjukt mycket pengar på barnen första åren. Spara det tills dess att de blir äldre istället.

blöjor och sånt har jag ingen koll på Glad

Svar på tråden Hur mycket pengar har du använt till utrustning till ditt barn?