Hur mycket pengar har du använt till utrustning till ditt barn?
Har hört att man brukar lägga ned 18 000 - 40 000 kronor på utrustning det första året.
Har hört att man brukar lägga ned 18 000 - 40 000 kronor på utrustning det första året.
Utrustning? Vad är det för utrustning du tänker på?
Om du menar vagn, babyskydd och sånt. Så kommer vi hamna runt 14 000.
Men då har vi fått babygym och babysitter av våra föräldrar.
Tråden ligger under barnomsorg - menar du första dagisåret?
Eller menar du första levnadsåret?
Ett barn kostar det DU vill att det ska kosta. Allt ifrån totalt gratis till 100.000 kronor.
Utrustning? Vi köpte kläder, filtar, blöjor och så. Vad mer tänkte du på?
Menade tillbehör, allt från vagn till blöjor.
Till första barnet fick vi mycket och andra barnet får ju ärva en hel del. Vad vi kommer köpa till 2an är lite svårt att uttala sig om eftersom det är 11 mån kvar av det första året
Utöver blöjor (5-6000 var det nån som gissade på där) hamnade vi på kanske 5 000?
Några 40000 har vi inte varit i närheten med något av barnen,. Blöjor har ju gått. Har pinsamt dålig koll på hur mycket det kostar på ett år trots tre barn....litar på Natulcien ovan i den frågan (5-6000). Andra större poster var babyskydd och bilbarnstol till bilen - strax under 1500 med bas för babyskydd och lite dyrare för bilbarnstolen runt 2000 (inga jättedyra modeller). Man hamnar ju på nästan 10 000 då för bara blöjor och bilstolar.
Övriga saker vi köpt. Lite kläder - vi har fått och ärvt rätt mycket så ingen jättestor kostnad men lite har det ju dragit ändå under ett år. Barnvagn har vi inte använd men köpt ett par sjalar och bärselar istället så 3-4000 har det gått på minst (har passerat den summa med trean men å andra sidan så har jag även sålt en del urvuxna sjalar också så 3-4000 stämmer nog rätt bra ändå skulle jag tro). Och sedan är det ju annat smått och gott - dregellappar, skötbädd, tvättlappar, lite leksaker, matstol, bitringar, bumbo......ja, vi har nog hamnat runt 15-20000 skulle jag tro.
Första året med första barnet gissar jag på drygt 20 000 kr
Vagn 4500
babyskydd 1500
Resevagn 1500
Bilbarnstol 3000
Barnstol 300
Babysitter 500 (beg)
Bärsele nr 1 400 (kass)
Bra bärsele 700 (beg)
Blöjor max 4000
Skötväska 100
Leksaker max 2000
Kläder max 2000
Nappflaskor, pipmuggar m.m 1000
Spjälsäng 700
------------------------
Summa 21200
För andra barnet, ganska lite... bytt barnvagn till annan begagnad, så typ 1500 netto, syskonvagn som använts väldigt lite och ska säljas 2000 (beg), bilbarnstol 3000, samt blöjor och lite småprylar/kläder. gissar på ca 12 000 för hela första året som inte är slut än.
Nu får jag tänka efter:
Vagn: Gratis men köpte ny madrass: 500kr
Sidosäng: 500 kr Blocket
Babyskydd ca 2200 ( tror jag )
Spjälsäng: 800 kr
Bärsele: 1100kr
Bärsjal 250 kr blocket
Kuddar
Jättesvår fråga. Skulle fört kassabok för att komma ihåg det. Med första barnet kom jag säkert upp i minst 20 000:- första året. Med barn nummer två blev det lite billigare eftersom vi hade vissa saker sedan tidigare.
Vagn: 10.000kr
Babyskydd: 3500kr
Bärsele: 1400kr
Babygym: 350kr
Spjälsäng: 1500kr
Hygienartiklar/apoteksprylar så som tvättlappar, våtservetter, näs sug, krämer, fil, alvedon, magdroppar osv: 2000kr
Bröstpump: 700kr
Nappar/nappflaskor: 1000kr
Kläder: 3000kr
Lakan/filtar/handdukar/snutte dukar: 2000kr
Sen har jag säkert glömt massa prylar som lite leksaker, skötbädd, spegel till bilskyddet i bilen, plast skedar osv.
Men Ca 35.000-40.000kr har vi lagt på bebis prylar INNAN dottern kom till världen. Men då har vi verkligen gått ALL IN och köpt på oss allt och ingenting typ. Ende saker har vart mer nödvändiga än andra ;) Sen hon kom tillkommer kostnader på blöjor och ersättning på ca 200kr varje vecka, nya kläder när hon växer och dessutom har vi börjat inreda hennes rum som har gått på några tusenlappar hittills.
Vi valde att köpa allting nytt då det är vårat första barn och vi planerar att skaffa fler barn så dom kommer då att få ärva allt som fortfarande fungerar :)
till 2 barn:
vagn 3000
syskonvagn 1800
babyskydd 300
åkpåsar 200
spjälsäng 100
bärsele 250
bilstol 400
övrigt, kanske 1000 kr, köpt leksaker på loppis eller fått.
Har i princip fått det mesta, resten har vi köpt beg på Blocket. Fattar inte folk som slänger ut sjukt mycket pengar på barnen första åren. Spara det tills dess att de blir äldre istället.
blöjor och sånt har jag ingen koll på
Inte en krona. Vi har ärvt/lånat allt, även tygblöjor.