• Anonym (snart hus)

Hjälp inför husköpet!

Vi har tittat på ett hus och är nu redo för att lägga ett bud. Men jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det finns ingen radon-mätning gjord. Måste det finnas en sådan eller kan vi kräva det?
    Det finns ingen energideklaration. Är det inte lag på att sådan finns?

Huset totalrenoverades för 2-3 år sedan, vad gäller då för dolda fel? Finns det någon garanti på badrum etc så vi inte råkar ut för fuktskador eller liknande om det inte är fackmannamässigt gjort?

Det är inredd källare på huset, hur ska man tänka kring det? Är det risk för fukt (betongkällare från 60-talet)

Fler råd?

• Svar på tråden Hjälp inför husköpet!
  • Anonym (snart hus)

Ingen som kan hjälpa mig

• Anonym (Hus *2)

Vad jag vet behöver man inte göra en radonmätning. Energideklaration däremot måste finnas enligt lag. Ni som köpare måste besiktiga huset ordentligt, helst en jordabalksbesiktning. Att bara säljaren har gjort en besiktning räcker inte. Er besiktningsman ska ta reda på om renoveringarna gjorts fackmannamässigt etc.

När det gäller källare så är det viktigt att tänka på hur huset värms upp. Om det satt en värmepanna i källaren förut, som värmde upp källaren och murstocken så förhindrade det fukt i huset. Men om och när pannan tas bort och t.ex. ersätts med bergvärme så blir klimatet ett annat och man det måste man vara medveten om.

Läs på byggahus.se där finns massor av information för husköpare. Och framförallt kan man läsa i forumet om andras misstag så man slipper göra samma själv...

Dolda fel är det väldigt sällan frågan om utan snarare att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt.

• Anonym (snart hus)
    Anonym (Hus *2) skrev 2013-11-27 18:54:58 följande:
    Vad jag vet behöver man inte göra en radonmätning. Energideklaration däremot måste finnas enligt lag. Ni som köpare måste besiktiga huset ordentligt, helst en jordabalksbesiktning. Att bara säljaren har gjort en besiktning räcker inte. Er besiktningsman ska ta reda på om renoveringarna gjorts fackmannamässigt etc.

När det gäller källare så är det viktigt att tänka på hur huset värms upp. Om det satt en värmepanna i källaren förut, som värmde upp källaren och murstocken så förhindrade det fukt i huset. Men om och när pannan tas bort och t.ex. ersätts med bergvärme så blir klimatet ett annat och man det måste man vara medveten om.

Läs på byggahus.se där finns massor av information för husköpare. Och framförallt kan man läsa i forumet om andras misstag så man slipper göra samma själv...

Dolda fel är det väldigt sällan frågan om utan snarare att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt.
    Tack för ditt svar.
    Huset står på en bergknalle och det är med stor säkerhet blåbetong i huset, kan man skriva in i kontraktet att man vill låta köpet gå åter om radonhalten överstiger gränsvärdena?

Jag ska fråga mäklaren om energideklarationen.

Vi ska givetvis besikta huset men som jag förstått det så kollar de ju bara vad de kan se, höra, lukta osv, de gör inga djupare undersökningar. Hur vet vi att badrum som är renoverade är gjort ordentligt? Kan man kräva att se papper på det när det ändå är så nyligen?

Det är fjärrvärme i huset idag och det står att anläggningen (med vissa bytta delar) är från 1961 vilket kan stämma då man började med fjärrvärme på 50-talet. Man har inte bytt värmesystem alltså.
  • Anonym (Hus *2)

Radon kan tydligen snabbmätas, http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Tema-stralsakerhet/Artiklar/Radon-kan-snabbmatas-vid-husaffarer/

Ang. besiktning så bestämmer du själv vilken besiktning du vill göra. Men om du anlitar en besiktningsman som gör en jordabalksbesiktning samt separat besiktigar el, vvs och skorsten så har du gjort ett grundligt jobb. Såklart kan du begära papper från säljaren att renoveringarna utförts korrekt /fackmannamässigt. Om du får det är en annan sak...

Att ta reda på om ett badrum renoverats korrekt kan vara svårt, men genom att titta på detaljer kan man få en känsla för hur arbetet utförts. Hur ser det ut i brunnen i duschen, med klämring, tätskikt etc? Hur är fallet? Prova att spola vatten på golvet och se vart det rinner. Eller ta med en spelkula som du lägger på golvet, den ska rulla mot duschbrunnen. Hur ser det ut vid tröskeln? Hur ser rörgenomförningarna ut? Hur är finishen, noggrann eller slarvig?

• Fjärilslarv

mitt tips är att ta dit en oberoende besiktningsman.

• Anonym (snart hus)
    Fjärilslarv skrev 2013-11-27 19:18:56 följande:
    mitt tips är att ta dit en oberoende besiktningsman.
    Det ska vi göra, men de kollar som sagt inte om badrummen är rätt byggda eller om det är fukt någonsans. Det ingår inte i besiktningen.
  • Fjärilslarv
    Anonym (snart hus) skrev 2013-11-27 19:57:45 följande:
    Det ska vi göra, men de kollar som sagt inte om badrummen är rätt byggda eller om det är fukt någonsans. Det ingår inte i besiktningen.
    aha ok.
    hm knepigt :/
  • Anonym (snart hus)
    Anonym (Hus *2) skrev 2013-11-27 19:17:10 följande:
    Radon kan tydligen snabbmätas, www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndighet.../

Ang. besiktning så bestämmer du själv vilken besiktning du vill göra. Men om du anlitar en besiktningsman som gör en jordabalksbesiktning samt separat besiktigar el, vvs och skorsten så har du gjort ett grundligt jobb. Såklart kan du begära papper från säljaren att renoveringarna utförts korrekt /fackmannamässigt. Om du får det är en annan sak...

Att ta reda på om ett badrum renoverats korrekt kan vara svårt, men genom att titta på detaljer kan man få en känsla för hur arbetet utförts. Hur ser det ut i brunnen i duschen, med klämring, tätskikt etc? Hur är fallet? Prova att spola vatten på golvet och se vart det rinner. Eller ta med en spelkula som du lägger på golvet, den ska rulla mot duschbrunnen. Hur ser det ut vid tröskeln? Hur ser rörgenomförningarna ut? Hur är finishen, noggrann eller slarvig?
    Tack för tipsen
  • Anonym (***)
    Anonym (snart hus) skrev 2013-11-27 19:57:45 följande:
    Klart de kan kolla fukt. Vad gäller badrummet, så be och och få se papper på att de är gjorda av en fackman.

Dolda fel kan ni inte göra något åt, eftersom de är dolda och då ser ju inte besiktningsmannen det heller. Man får göra sina antaganden. Är huset gammalt, så får man ha med i beräkningen att vissa saker måste bytas ut.
  • Anonym (snart hus)
    Anonym (***) skrev 2013-11-27 20:00:54 följande:
    Klart de kan kolla fukt. Vad gäller badrummet, så be och och få se papper på att de är gjorda av en fackman.

Dolda fel kan ni inte göra något åt, eftersom de är dolda och då ser ju inte besiktningsmannen det heller. Man får göra sina antaganden. Är huset gammalt, så får man ha med i beräkningen att vissa saker måste bytas ut.
    Det som är problem är ju att man ska räkna med "husets ålder och skick" och huset är ju från 60-talet men nyrenoverat. Hur ställer man sig då, borde man kunna förutstätta att allt är ok då och om det inte är det så är det ett dolt fel?

Radon är inte ett dolt fel, trots att det tar 3 månader att mäta radonet vilket är konstigt. Det är ju annars helt omöjligt för mig som köpare att se, lukta eller känna radonet.
  • Anonym (snart hus)
    Anonym (***) skrev 2013-11-27 20:00:54 följande:

Enligt de besiktningsmän jag varit i kontakt med så kollar de inte fukt på den vanliga besiktningen utan det kan de göra när vi väl köpt huset eftersom de då vill borra i väggarna bland annat.
  • Anonym (***)
    Anonym (snart hus) skrev 2013-11-27 20:03:16 följande:
    Det som är problem är ju att man ska räkna med "husets ålder och skick" och huset är ju från 60-talet men nyrenoverat. Hur ställer man sig då, borde man kunna förutstätta att allt är ok då och om det inte är det så är det ett dolt fel?

Radon är inte ett dolt fel, trots att det tar 3 månader att mäta radonet vilket är konstigt. Det är ju annars helt omöjligt för mig som köpare att se, lukta eller känna radonet.
    Det beror ju på vad som renoverats. Är det bara invändigt, eller även utvändigt?

Vad gäller radonen, så får ni ju lägga ett bud som tar det i beaktande.

• Anonym (snart hus)
    Anonym (blåbetong?) skrev 2013-11-27 20:07:07 följande:
    Jag hade gjort en snabbmätning för radonhalt, men även en test på om det finns blåbetong i byggmaterialet eftersom det avger gammastrålning: www.plingenjorsteknik.se/pdf/Radon/4_Halsoris...
    Hur testar man det?
    Det framgår inte någonstans om huset är byggt av blåbetong eller inte, det står bara "betong" i alla papper. Kan kommunen veta sånt?
  • Anonym (snart hus)
    Anonym (***) skrev 2013-11-27 20:05:39 följande:
    Det beror ju på vad som renoverats. Är det bara invändigt, eller även utvändigt?

Vad gäller radonen, så får ni ju lägga ett bud som tar det i beaktande.

Det är nog både och. De har bytt alla dörrar, men huset är tegel/betong så det är ju inte så mycket att göra i övrigt utanpå.

Inne har man fixat hela källaren, där jag misstänker att det kanske finns radon så de kanske har gjort det på ett bra sätt. Men vi har ju ingen mätning som visar det (inte i prospektet i alla fall. Om det fanns en som visade låga värden skulle den ju varit med vid försäljningen tänker jag)
  • Solian
    Anonym (snart hus) skrev 2013-11-27 20:03:16 följande:
    Det som är problem är ju att man ska räkna med "husets ålder och skick" och huset är ju från 60-talet men nyrenoverat. Hur ställer man sig då, borde man kunna förutstätta att allt är ok då och om det inte är det så är det ett dolt fel? Radon är inte ett dolt fel, trots att det tar 3 månader att mäta radonet vilket är konstigt. Det är ju annars helt omöjligt för mig som köpare att se, lukta eller känna radonet.

• Anonym (Hus *2)

Du kan inte förutsätta någonting även om det är nyrenoverat. Du måste undersöka. Dolt fel är bara det som man inte kan upptäcka med en mycket noggrann undersökning. Nyrenoverat behöver inte betyda korrekt renoverat.

Svar på tråden Hjälp inför husköpet!