Anonym (Hus *2) skrev 2013-11-27 18:54:58 följande:
Vad jag vet behöver man inte göra en radonmätning. Energideklaration däremot måste finnas enligt lag. Ni som köpare måste besiktiga huset ordentligt, helst en jordabalksbesiktning. Att bara säljaren har gjort en besiktning räcker inte. Er besiktningsman ska ta reda på om renoveringarna gjorts fackmannamässigt etc.
När det gäller källare så är det viktigt att tänka på hur huset värms upp. Om det satt en värmepanna i källaren förut, som värmde upp källaren och murstocken så förhindrade det fukt i huset. Men om och när pannan tas bort och t.ex. ersätts med bergvärme så blir klimatet ett annat och man det måste man vara medveten om.
Läs på
byggahus.se där finns massor av information för husköpare. Och framförallt kan man läsa i forumet om andras misstag så man slipper göra samma själv...
Dolda fel är det väldigt sällan frågan om utan snarare att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt.
Tack för ditt svar.
Huset står på en bergknalle och det är med stor säkerhet blåbetong i huset, kan man skriva in i kontraktet att man vill låta köpet gå åter om radonhalten överstiger gränsvärdena?
Jag ska fråga mäklaren om energideklarationen.
Vi ska givetvis besikta huset men som jag förstått det så kollar de ju bara vad de kan se, höra, lukta osv, de gör inga djupare undersökningar. Hur vet vi att badrum som är renoverade är gjort ordentligt? Kan man kräva att se papper på det när det ändå är så nyligen?
Det är fjärrvärme i huset idag och det står att anläggningen (med vissa bytta delar) är från 1961 vilket kan stämma då man började med fjärrvärme på 50-talet. Man har inte bytt värmesystem alltså.